În ultimii ani, tot mai multe companii au devenit preocupate de beneficiile pe care le oferă angajaților, pentru a le asigura o stare de bine la locul de muncă. Este o cale de creștere a productivității, dar și de îndeplinire a unor recomndări legale. Cel mai recent exemplu, guvernul a adoptat săptămâna aceasta primul ghid pentru prevenirea și combaterea hărțuirii sexuale și morale la locul de muncă.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Cu toate acestea, unii angajatori spun că legislația privitoare la starea de bine a angajaților se rezumă la o serie de orientări.
La conferința People Empowering Business Forum 2023 Andrada Popescu, Senior Associate, Employment Law Specialist al companiei Noer, a spus: “Din păcate, avem o lipsă de cadru legislativ în acest domeniu și vedem progrese. În urmă cu două zile (marți-n.r.), de fapt, a fost implementat un ghid pentru angajatori pentru combaterea și prevenirea oricărei hărțuiri morale și a hărțuirii pe bază de gen. Și vedem progrese, vedem că autoritățile se uită la angajatori și se concentrează pe inspecții în domeniul bunăstării, al egalității de șanse, al egalității de tratament. Dar, din păcate, este lăsat la latitudinea angajatorilor să definească bunăstarea, să definească egalitatea de șanse, să definească diversitatea, echitatea, incluziunea. Deci, din păcate, nu avem prea multe acum.“
La rândul său, Georgiana Andrei, Corporate Sales Director, Regina Maria, a arătat că “există unele inițiative la nivel european care spun că întreprinderile ar trebui să se implice mai mult, în special în sănătatea mintală a angajaților lor și, probabil, legislația privind sănătatea la locul de muncă va suferi unele schimbări odată cu direcțiile Uniunii Europene. Așadar, există inițiative și există direcții în care se îndreaptă companiile. “
În schimb, Ruxandra Lupșa, Eastern Europe HR Director al companiei NXP Semiconductors a arătat că “pe de altă parte, guvernul tocmai a adoptat recentele modificări legislative pentru a crește TVA-ul, de exemplu, de la 5% la 19% pentru facilități sportive, centre de fitness și așa mai departe. Așadar, măsurile pe care le iau sunt un pic contradictorii.“
Totuși, pentru a atrage candidații, unele companii oferă o multitudine de beneficii, adaugă Ruxandra Lupșa: “În zilele noastre companiile aruncă beneficii către angajați, aruncă masiv beneficii fără să-i întrebe neapărat. OK, presupunând că ei au nevoie de asta. Un exemplu de beneficiu extrem de util pentru angajați și care este foarte discret, dar de fapt foarte util, din câte am înțeles din rapoarte, este programul de asistență pentru angajați (Employees Assistance Program – EAP) . Programul de asistență pentru angajații din cadrul companiei ne-a fost livrat, cel puțin nouă, de către TELUS, iar angajații preferă să sune la linia telefonică și să vorbească despre problemele lor, deoarece știu că nimeni altcineva nu va ști că firma nu va ști.
Andrada Popescu, Senior Associate, Employment Law Specialist al companiei Noer, a precizat că angajații caută mai degrabă calitatea locului de muncă decât beneficiile: “Asistăm la o tendință care se numește marea realizare, ceea ce înseamnă că angajații și candidații se concentrează mai mult pe calitatea locului de muncă decât pe beneficiile care sunt acordate. Beneficiile salariale. Așadar, dacă sunteți un angajator și încercați să angajați oameni noi, trebuie să vă uitați la ce beneficii acordați și cum le acordați. Dar trebuie să vă uitați și la calitatea locului de muncă. Dacă aveți politici împotriva hărțuirii, politici de egalitate, politici de zi, orice fel de politici, candidații se vor uita și se vor uita la modul în care le implementați. Cum este bunăstarea în cadrul companiei dumneavoastră? Așadar, acest lucru este foarte important pentru candidați în acest moment.”
De asemena, a spus și Georgiana Andrei, Corporate Sales Director, Regina Maria, candidații întreabă mai degrabă de abonamentele medicale, decât de planurile pentru bunăstarea angajaților. “Nu am ajuns încă la punctul în care oamenii să întrebe sau cel puțin din câte știu eu, ce plan de bunăstare aveți? Dar vedem din ce în ce mai multe companii care au un fel de umbrele pentru planurile lor de bunăstare pe care le-au promovat. Este o întreagă campanie de marketing în jurul acestui plan, pentru că trebuie ca oamenii să își amintească faptul că aveți acest plan. Și, probabil, aceste planuri, odată ce vor deveni din ce în ce mai structurate, vor începe să fie un element de diferențiere și oamenii vor întreba despre asta.”
Un sondaj publicat la începutul acestei luni arăta că aproape 5 din 10 angajaţi români, respectiv 48%, preferă programul de lucru flexibil, iar 43% îşi doresc mai multe zile de vacanţă. Cel mai recent raport privind bunăstarea angajaţilor la nivel global arată că surprinzător de mulţi angajaţi, respectiv 9 din 10, consideră facilităţile şi ofertele legate de bunăstare ca fiind critice atunci când aleg un loc de muncă, iar 82% se aşteaptă să primească sprijin din partea angajatorilor pentru a-şi menţine echilibrul între viaţa profesională şi cea personală.
În ceea ce privește România, studiul arată că 48% dintre români preferă programul de lucru flexibil, 43% îşi doresc mai multe zile de vacanţă, 29% vor mese sănătoase gratuite, iar 25% vor îmbunătăţirea asigurării de sănătate.
În România, 56% dintre respondenţi spun că scăderea productivităţii este principalul efect negativ al locurilor de muncă în care bunăstarea nu era o prioritate, 51% spun că motivaţia e cea mai afectată, iar 24% sunt de părere că cel mai mult ar avea de suferit creativitatea.