Călătoriți cu trenul în 2024? Euronews face o trecere în revistă a celor mai bune gări, după Indexul anual al gărilor europene, care ia în calcul magazinele, serviciile, dar și timpii de așteptare. Aeroporturile din Europa sunt clasate în mod regulat de la cel mai bun la cel mai rău, pentru a-i ajuta pe călători să facă alegeri în cunoștință de cauză.
Numărul călătoriilor cu trenul este în creștere, dar care sunt gările europene care oferă cea mai bună experiență de călătorie?
De la conexiuni la întârzieri, Indexul anual al gărilor europene analizează cele mai mari 50 de gări din Europa în funcție de volumul de pasageri.
Iată care sunt cele mai bune – și cele mai slabe – gări pentru confortul pasagerilor din Europa în 2023.
Cum sunt clasate gările?
Indexul anual al gărilor europene clasifică 50 de gări importante în funcție de experiența de călătorie pe care o oferă.
Compilat de grupul de apărare a consumatorilor Consumer Choice Center, acesta atribuie puncte pentru timpii de așteptare, întârzierile și legăturile de transport – atât la nivel local, cât și pentru călătoria ulterioară cu trenul.
De asemenea, ia în considerare ofertele de bilete, orele de funcționare a caselor de bilete și disponibilitatea informațiilor, alături de serviciile din stație – cum ar fi saloanele, magazinele și restaurantele -, accesibilitatea, aplicațiile pentru smartphone-uri, wifi-ul gratuit și disponibilitatea serviciilor de partajare a călătoriei precum Bolt și Uber.
Rapoartele autorităților naționale, statisticile online, hărțile stațiilor, actualizările în timp real și propriile cercetări privind așteptările consumatorilor stau la baza analizei.
Care este cea mai bună gară din Europa?
După ce a preluat coroana în 2022, Zurich Hauptbahnhof din Elveția rămâne pe primul loc în ceea ce privește confortul pasagerilor, obținând 102 puncte.
Casa de bilete este deschisă între orele 6.00 și 21.00. Există oferte speciale de bilete pentru copii, grupuri mari, tineri și vârstnici, precum și pentru persoanele cu dizabilități. Gara a obținut un punctaj deosebit de bun în ceea ce privește timpul de așteptare, cu o medie de un minut, în timp ce doar trei procente din trenuri au avut întârzieri.
Cu toate acestea, cu 106 magazine și chioșcuri și 53 de restaurante și locuri de luat la pachet din care puteți alege, ați fi iertat dacă ați pierde trenul.
Deși a intrat în clasament abia în acest an, Wiener Hauptbahnhof din Austria s-a clasat direct pe locul al doilea, obținând un punctaj foarte bun la serviciile din stație, călătoriile ulterioare și accesibilitatea.
Berlin Hauptbahnhof din Germania se află pe locul al treilea, pe care îl împarte cu o altă stație elvețiană – Berna – urmată de Utrecht Centraal din Țările de Jos.
În top 10 se mai află Frankfurt Hauptbahnhof din Germania, Napoli Centrale din Italia, Amsterdam Centraal din Olanda, Gare de Lyon din Paris, Franța, Oslo Central Station din Norvegia și Vienna Meidling din Austria.
Alegerea uneia dintre aceste gări pentru plecare, tranzit sau sosire ar putea însemna mai puțin timp de așteptare a trenurilor, mai multe pachete de bilete din care să alegi, mai multe magazine și saloane de primă clasă și conexiuni mai bune.
Care este cea mai proastă gară din Europa?
Dintre cele mai aglomerate gări din Europa, Bremen Hauptbahnhof din Germania a obținut cel mai mic punctaj pentru confortul clienților, cu doar 39 de puncte.
Cu un timp mediu de așteptare de 11 minute și 43% dintre trenuri având întârzieri, călătorii se pot aștepta la o călătorie lentă atunci când călătoresc spre sau dinspre orașul din nord-vestul țării. Lipsa conexiunilor ulterioare, lipsa conexiunilor wifi gratuite și doar nouă magazine și 15 opțiuni de luat masa au contribuit la scorul scăzut.
Pe penultimul loc se află Munchen-Pasing din Germania. Această țară continuă să se descurce prost, cu Berlin Zoologischer Garten, Berlin-Gesundbrunnen și Berlin Ostkreuz, de asemenea, în ultimele cinci locuri, în ciuda faptului că principala stație din capitală se află în primele cinci.
Acest lucru se datorează în principal întârzierilor și timpilor de așteptare foarte mari din trenuri, dar și biletul de tren subvenționat de 9 euro din Germania joacă un rol important.
Pe ultimele 10 locuri se află Essen Hauptbahnhof din Germania, Birmingham New Street din Marea Britanie, Châtelet-Les Halles și Haussmann Saint-Lazare din Paris, Franța, Helsinki Central din Finlanda și Firenze Santa Maria Novella din Italia.
Din cauza scăderii numărului de pasageri, stația St Pancras International din Londra nu a fost inclusă în clasament.
Cum s-au schimbat gările din Europa din 2022 încoace?
Aflat la cea de-a patra ediție, Indexul european al gărilor notează câteva tendințe și anomalii față de anii precedenți.
În 2023, scorurile pentru toate gările au fost mai mici decât în anul precedent, marcând o scădere observabilă a calității, întârzierile înrăutățindu-se pe măsură ce gările își revin după pandemie, în timp ce numărul de magazine și restaurante a scăzut.
Cu toate acestea, scorurile privind accesibilitatea s-au îmbunătățit, arătând eforturile depuse pentru a se adapta celor care folosesc scaune cu rotile și pentru a oferi semnalizare și indicații suplimentare pentru persoanele cu dizabilități.
Ucraina, Kyiv-Pasazhyrskyi, nu a fost inclusă în lista din acest an din cauza lipsei de date, dar raportul aplaudă țara pentru că a reușit să facă să circule la timp 85% din trenurile sale în timp ce se afla sub bombardament în 2022.
Invazia Rusiei în Ucraina ar fi putut avea un impact asupra congestiei feroviare din Europa începând cu 2022, în condițiile în care se estimează că șase milioane de refugiați ucraineni au căutat adăpost, mai notează raportul.
A fost un succes sistemul de bilete de tren ieftine din Germania?
Schema de bilete de tren ieftine din Germania, introdusă în 2022, a dus la un boom al călătoriilor pe calea ferată în întreaga țară.
Din cele 50 de stații analizate, 21 de stații germane au intrat în top datorită numărului mare de pasageri – totuși, doar două au intrat în top 10. Munchen a coborât pe locul 22, după ce cândva se afla pe locul 2.
Anul trecut, schema verde a dus la o creștere de 80% a călătoriilor cu trenul în mediul rural față de 2019, afectând stațiile mai mici care nu au capacitatea de a face față unui număr mare de călători. A eșuat în obiectivul său de a reduce numărul de mașini de pe șosele, notează raportul.Germania a introdus acum un bilet mai scump, de 49 de euro, pentru a menține numărul de călători controlabil, dar raportul spune că stațiile mai mici și navetiștii locali au fost deja afectați de schema de 9 euro.