Consiliul Concurenței a aprobat miercuri tranzacția prin care Banca Europeană pentru Reconstrucție și Dezvoltare (BERD) preia 25% din capitalul social al Vestmoldtransgaz. Compania este operatorul moldovean al gazoductului Iași-Ungheni și o subsidiară a Transgaz, operatorul sistemului național de transport al gazelor naturale din România.
În urma analizei, Consiliul Concurenţei a constatat că această operaţiune nu ridică obstacole semnificative în calea concurenţei efective pe piaţa romȃnească sau pe o parte substanţială a acesteia și că nu există îndoieli serioase privind compatibilitatea sa cu un mediu concurenţial normal, arată un comunicat al instituției.
În urma acestei tranzacții, Vestmoldtransgaz SRL va fi deținută de Eurotransgaz SRL și BERD.
Transgaz va primi 20 de milioane de euro, ca urmare a tranzacției.
Înfiinţată în 2014, Vestmoldtransgaz deţine şi administrează reţeaua de conducte de gaze din vestul Moldovei şi oferă servicii de transport gaze naturale. În 2018, aceasta a fost preluată de către Eurotransgaz srl, o subsidiară a SNTGN Transgaz, compania care operează sistemul românesc de transport gaze naturale.
Eurotransgaz SRL, companie constituită în Republica Moldova, este deținută de Societatea Națională de Transport Gaze Naturale Transgaz SA. Eurotransgaz SRL desfășoară activități de producere, stocare, transport, distribuție şi furnizare a gazelor naturale, transport prin conducte, depozitări, precum și activități de consultanță pentru afaceri şi management.
Gazoductorul Iași – Ungheni a fost inaugurat la 1 august 2020, însă nu a transportat încă gaz spre Republica Moldova, acest lucru urmând să aibă loc cel mai probabil începând din octombrie.
Economedia a scris recent că Transgaz a dorește să împrumute 100 de milioane de lei pentru a-și finanța dezvoltările Sistemului Național de Transport în zona de Nord-Est a României, cu precădere construcția gazoductului Onești – Gherăești – Lețcani, care ar urma să asigure fluxul bidirecțional de gaze cu Republica Moldova.
Segmentul Onești – Gherăești – Lețcani este parte a proiectului de interconectare gazieră cu Republica Moldova, din care este deja funcțional gazoductul Iași – Ungheni. Dar dacă Iași – Ungheni este operabil din 2020, OGL nu este nici în prezent, deși trebuia să fie gata din 2017. Potrivit planului de dezvoltare al SNT 2019 – 2028, proiectul ar trebui să fie finalizat în acest an, lucru greu de crezut, având în vedere că lucrările trenează. Valoarea totală este de 175 de milioane de euro, din care, până acum, s-au efectuat lucrări de circa 70 de milioane euro.