Companiile americane domină topul global al primelor 20 de companii, în care se regăsesc doar două întreprinderi europene. În top 500 în schimb se clasifică 17 țări europene cu brandurile lor cele mai valoroase. Ultima dintre aceste țări este România, cu brandul Dacia, în valoare de 1,1 miliarde de dolari. Prima țară europeană din clasament este Germania cu compania Telekom (62 miliarde de dolari), scrie Euronews.
Amazon a fost încoronat cel mai mare brand din lume în 2023, situându-se la o valoare estimată de 299,28 miliarde de dolari, în ciuda faptului că a scăzut cu 51 de miliarde de dolari în ultimul an.
Într-un studiu publicat marți de publicația de analiză financiară TradingPedia, gigantul de comerț electronic a urcat în clasament și a devansat Apple, care anul trecut a pierdut 16% din valoarea sa, până la 297,51 miliarde de dolari.
Google s-a clasat pe locul al treilea, mărindu-și valoarea cu aproape 18 miliarde de dolari față de anul trecut, ajungând la 231,38 miliarde de dolari.
Statele Unite sunt de departe cea mai reprezentată țară în primele 20 de poziții din clasament, reprezentând jumătate din companiile listate, cu o valoare totală de aproximativ 1 500 de miliarde de dolari. Cea mai mare companie din afara SUA este compania sud-coreeană de tehnologie Samsung, aflată pe locul șase, cu o valoare de 99,66 miliarde de dolari.
Europa, cu 17 țări în top 500
Europa figurează doar de două ori în top 20, în ambele cazuri datorită Germaniei: Deutsche Telekom, cu o valoare de 62,93 miliarde de dolari, se află pe locul 11, în timp ce compania de vehicule de lux Mercedez-Benz ocupă locul 16, cu 58,8 miliarde de dolari.
Cu toate acestea, în ciuda faptului că au o prezență limitată în top 20, țările și companiile europene sunt foarte prezente în studiul mai amplu al TradingPedia.
Publicația a constatat că doar 30 din 195 de țări au mărci în topul global al primelor 500 de mărci, iar aproape jumătate dintre acestea (17) sunt europene.
Cele mai valoroase marci din fiecare dintre cele 17 țări europene care figurează în top 500:
- Germania: Telekom – 60 miliarde de dolari
- Marea Britanie: Shell -48 miliarde de dolari
- Franța: Louis Vuitton – 26 miliarde de dolari
- Elveția: Nestle – 22 miliarde de dolari
- Italia: Gucci – 18 miliarde de dolari
- Spania: Santander – 17 miliarde de dolari
- Suedia: Ikea – 16 miliarde de dolari
- Norvegia: Equinor – 13 miliarde de dolari
- Olanda: ING – 10 miliarde de dolari
- Finlanda: Nokia – 8 miliarde de dolari
- Danemarca: Lego – 7 miliarde de dolari
- Austria: Red Bull – 7 miliarde de dolari
- Rusia: Sber – 6 miliarde de dolari
- Belgia: KBC – 5 miliarde de dolari
- Irlanda: Guiness – 2 miliarde de dolari
- Portugalia: EDP – 2 miliarde de dolari
- România: Dacia – un miliard de dolari
O mână de țări dețin monopolul marilor mărci
Foarte puține țări par să fie capabile să producă mărci mari în orice fel de volum, potrivit TradingPedia.
Acesta a constatat că există doar 20 de națiuni cu mai mult de trei mărci în top 500: SUA, Coreea de Sud, China, Germania, Japonia, Marea Britanie, Arabia Saudită, India, Franța, Canada, Italia, Spania, Suedia, Rusia, Emiratele Arabe Unite, Australia, Elveția, Singapore, Brazilia și Țările de Jos.
Statele Unite și China sunt în mod clar pe primul loc pe scena mondială, reprezentând 202 și, respectiv, 79 dintre primele 500 de mărci. Dacă ne uităm la primele 100, mai mult de jumătate (53) sunt din SUA și 22 din China.
Germania are șapte mărci în top 100, urmată de Japonia cu șase, Coreea de Sud cu patru și Regatul Unit cu trei.
Uitați de mărci – care sunt cele mai mari industrii?
Dacă ne uităm la industrii ca întreg, sectorul bancar domină atunci când se ia în considerare numărul de mărci din fiecare sector, potrivit TradingPedia: aproximativ 14,2% din toate mărcile din top 500 sunt companii bancare și de servicii financiare, în timp ce 10% sunt din domeniul comerțului cu amănuntul.
Cu toate acestea, atunci când se analizează valoarea totală, tehnologia și comerțul cu amănuntul se află pe primul loc, mărcile din domeniul tehnologiei reprezentând aproximativ 13,4% din valoarea totală a primelor 500 de companii, iar mărcile din comerțul cu amănuntul 13,2%.
Nu toate țările au capacitatea de a crea un brand important, iar economiile mari tind să aibă un avantaj în această privință.
Cu toate acestea, mărci recunoscute la nivel mondial pot apărea din diverse colțuri ale lumii, iar în unele cazuri, economiile mai mici reușesc să creeze mărci bine-cunoscute împotriva tuturor așteptărilor: telefoanele Nokia din Finlanda și berea Corona din Mexic, pentru a numi doar două dintre ele.