Curiosul caz al unei firme de „infrastructură” care a ajuns la afaceri de 3,6 miliarde lei, peste jucători consacrați ca UMB

RICHRBT

RICHRBT, înregistrată cu numele întreg de Regional Infrastructure Company for Highways Roads Bridges and Tunnels SRL, este o companie care a reușit să ajungă la afaceri de 3,6 miliarde de lei anul trecut și să se poziționeze printre cei mai mari jucători din construcții și infrastructură, cot la cot cu companii din grupul consacrat UMB, deși foarte puține date despre firmă sunt disponibile. RICHRBT pare să aibă proiecte comune cu firma Erbașu, dar Cristian Erbașu a declarat pentru Economedia că nu există vreo asociere între cele două firme, ci site-ul i-a fost clonat.

Regional Infrastructure Company for Highways Roads Bridges and Tunnels SRL a fost înființată în 2015, sub numele inițial de Regas Comservimpex. Deși codul primar de activitate este 4211 – lucrări de construcții a drumurilor și autostrăzilor, firma activează și în producție vegetală, creșterea animalelor și pescuit, printre multe altele. Iar certificările acordate firmei sunt pentru codul de activitate care vizează producția de materiale metalurgice. Așadar, nu am ajuns la un răspuns clar în ceea ce privește cum face RICHRBT bani.

În primii doi ani de la înființare, compania a avut afaceri de 22 mii de lei și de 60 de mii de lei. Însă după 3 ani de inactivitate (2017, 2018 și 2019), firma a reușit să își ducă afacerile direct la 2,3 miliarde de lei, de 38 de mii de ori mai mari. În 2023, afacerile au urcat la 3,6 miliarde de lei. De asemenea, compania a reușit să își crească profitul net de la câteva mii de lei în 2015-2016 la suma de aproape 313 milioane de lei în 2023. Tot în acest timp, numărul de angajați a crescut de la 1 la peste 1200.

Astfel, RICHRBT ajunge să se poziționeze lângă jucători de top din industrie. Spre comparație, Spedition UMB, Tehnostrade și SA&PE Construct, firmele lui Dorinel Umbrărescu din același domeniu, au în prezent 20 de contracte publice în derulare și un profit cumulat de 460 de milioane de lei, după cum a arătat recent Economedia.

Pentru RICHRBT, lucrurile sunt puțin mai în ceață – firma nu dezvăluie nimic despre contractele sale publice de infrastructură, deși pe site susține că primește fonduri europene, inclusiv din PNRR. Firma pare să aibă toate resursele și promite construcții de viitor, însă portofoliul său real nu pare să existe.

Portofoliul RICHRBT, conform informațiilor de pe site-ul propriu, include Stadionul Steaua București, despre care putem vedea, în urma unei simple căutări, că a fost semnat de CNI cu Asocierea Construcții Erbașu S.A., CONCELEX S.R.L și TERRA GAZ CONSTRUCT S.R.L, deci nicio mențiune despre firma RICHRBT. Mai mult, secțiunea de presă a site-ului RICHRBT prezintă știrea intitulată „Proiect finalizat: Noua Maternitate Bega, Timișoara”, din septembrie 2023. Știrea este preluată tot de la Erbașu, care îi numesc pe Tehnodomus, Sfera Con, Hospital Technical Solutions, Kral Medical Solutions și Tehnoplus Medical Service ca partneri la acest proiect unic. Iarăși, Regional Infrastructure Company for Highways Roads Bridges and Tunnels SRL nu apare nicăieri.

Economedia l-a contactat pe Cristian Erbașu pentru a verifica dacă firmele sale au delegat activități către RICHRBT, iar acesta neagă vehement asocierea. Antreprenorul susține că RICHRBT a clonat site-ul Erbașu și declară pentru Economedia „Am reclamat la poliție”. El ne spune și că proiectele Billa, Metro, stația de epurare de la Timișoara, care se regăsesc în presupusul portofoliu RICHRBT, sunt făcute înainte de 2015, adică înainte de înființarea firmei.

Surse documentate din piața de construcții mai afirmă că „nu știe nimeni nimic de existența acestei firme”. Deși are bilanțuri depuse, acestea par false, potrivit surselor. De asemenea, compania folosește pe site imagini preluate de la alți antreprenori. Mai mult, adresele indicate de companie nu există sau punctele de lucru sunt la sediile unor farmacii sau în câmp.

Firma nu se găsește nici în baza de date a IBC Focus, care face clasamente de constructori și urmărește șantiere la nivel național.

De asemenea, compania nu e înregistrată nici în SICAP, sistemul de achiziții publice.

Vasile Ciot este antreprenorul din spatele firmei menționate și a încă 3 firme – una de transporturi, care în prezent este în pierdere, și două firme despre care, ironic, nu sunt raportate niciun fel de date.

Comentarii

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.