Orașele României vor trebui să treacă treptat către mersul pe jos ca mijloc de transport în localitate și către utilizarea trotinetelor, bicicletelor, sistemelor de car sharing în cadrul strategiei de decarbonizare a României 2030, se arată în Planul Național Integrat în Domeniul Energiei și Schimbărilor Climatice 2021-2030, actualizarea din decembrie 2023 publicată de Ministerul Energiei. Obiectivul principal al Planului Integrat și reducerea poluării urbare. În subsidiar, se urmărește creșterea confortului general al populației din orașe.
Ca mijloace specifice de atingere a obiectivului, actorii implicați (Guvernul, Ministerul Dezvoltării, Ministerul Mediului, autoritățile locale, investitorii privați) vor organiza campanii, vor oferi subvenții și vor implementa sisteme pentru a încuraja achiziționarea sau închirierea bicicletelor și trotinetelor electrice, precum și folosirea sistemelor de tipcar-sharing, ride-sharing și mobilitatea ca serviciu (MaaS).
Măsurile implementate vor viza și parcările din orașe, în sensul scumpirii acestui serviciu, tot pentru a descuraja folosire amașinii personale. „În plus, această măsură implică introducerea unor politici privind parcarea auto menite să reducă folosirea autoturismelor în zonele urbane. Cu precădere în orașele mai mici, unde mulți rezidenți folosesc adesea mașinile pentru călătorii scurte, se așteaptă ca aceste strategii să determine o tranziție amplă către utilizarea bicicletelor, trotinetelor electrice și a mersului pe jos. Această schimbare poate ajuta la atenuarea congestionării traficului, la reducerea emisiilor de GES și la îmbunătățirea nivelului de sustenabilitate al comunității și a calității vieții oamenilor”, se arată în documentul citat.
În cadrul aceluiași Plan de Decarbonizare, se urmărește ca, în 2025, parcul auto românesc să fie compus numai din mașini electrice și pe hidrogen (cu doar 2% pe benzină), motoarele Diesel urmând a dispărea cu totul.