În 2023, balanța comercială a Uniunii Europene pentru comerțul cu bunuri a înregistrat un excedent de 38 de miliarde de euro, arată datele Eurostat, biroul statistic al UE. Acest lucru marchează un mare contrast în comparație cu 2022, când UE a raportat un deficit de 436 de miliarde de euro, în principal din cauza valorii crescute a importurilor de energie, ca urmare a prețurilor ridicate ale energiei.
Motivul pentru care balanța a trecut de la un deficit în 2022 la un excedent în 2023 a fost scăderea abruptă a valorii importurilor extracomunitare (-16% față de 2022). Acest declin a fost determinat în principal de scăderile pentru “produse energetice” (-34% față de 2022) și “produse manufacturate clasificate în principal în funcție de material” (-21%). Pentru ambele produse, scăderea a fost un efect combinat al unei scăderi a prețurilor și al unei scăderi a volumului.
Membrii UE rămân dependenți de piața unică europeană
Datele Eurostat arată că piața internă a UE a continuat să ocupe un loc central în comerțul cu bunuri al țărilor UE, deși proporția fluxurilor intra-UE și extra-UE în totalul comerțului cu bunuri a variat considerabil între țările UE, reflectând, într-o anumită măsură, legăturile istorice și localizarea geografică.
Dintre membrii UE, cea mai mare pondere a importurilor intra-UE a fost înregistrată în Luxemburg (90% din totalul importurilor), în timp ce cea mai mare pondere a exporturilor intra-UE a fost înregistrată în Cehia (82% din totalul exporturilor).
Pe de altă parte, cea mai mică pondere a importurilor intra-UE a fost înregistrată în Irlanda (39% din totalul importurilor sale), în principal pentru că principalii săi parteneri comerciali sunt Statele Unite și Regatul Unit.
Țările de Jos sunt țara care importă în cea mai mare parte din afara UE și exportă în cea mai mare parte în interiorul UE, continuând să joace rolul de principal hub de intrare în UE. În schimb, Cipru este țara care exportă în principal în afara UE, în timp ce importă în principal din interiorul UE. Acest lucru se datorează în principal poziției sale geografice care facilitează comerțul cu Orientul Mijlociu.