Guvernul dă drumul unei scheme de ajutor de stat în domeniul energiei verzi, finanțată cu bani europeni: o schemă de ajutor de stat de 3 miliarde de euro, a anunțat permierul Marcel Ciolacu, la începutul ședinței de guvern de azi. Comisia Europeană a aprobat în martie o schemă pentru sprijinirea instalațiilor eoliene onshore și solare fotovoltaice, premierul spune însă că planurile guvernului prevăd și creșterea producției de energie din alte surse (hidro, nuclear, hidrogen).
„Operaționalizăm cea mai mare investiție pentru tranziția enegetică. Vorbim de 3 miliarde de euro, sumă finanțată din fonturi europene. Este o schemă de ajutor de stat pentru creșterea producției de energe din surse regenerabile – eolian solar, resurse hidro nuclear hidrogen. Finanțăm și tehnologia pentru stocarea energiei, finlizarea acestor investiții va conduce la preț mai mic pe termen mediu și lung și o producție mai mare de energie verde”, a spus Ciolacu.
Comisia a aprobat o schemă pentru sprijinirea instalațiilor eoliene onshore și solare fotovoltaice
La începutul lunii martie, Comisia Europeană a anunțat că a aprobat o schemă de ajutor de stat în valoare de 3 miliarde de euro notificată de România, menită să sprijine instalațiile eoliene onshore și solare fotovoltaice în vederea promovării tranziției către o economie „zero net”.
România a notificat Comisiei, în temeiul Cadrului temporar de criză și de tranziție, o schemă de ajutor în valoare de 3 miliarde EUR (15,22 miliarde RON) pentru sprijinirea instalațiilor care produc energie eoliană onshore și solară fotovoltaică.
Vor fi eligibile, în cadrul măsurii, proiectele de construcție și exploatare a unor instalații noi de producere de energie electrică din surse solare fotovoltaice și din surse eoliene onshore.
Ajutorul va fi acordat prin proceduri de licitație competitivă și va lua forma unui contract bidirecțional pentru diferență. Prețul de exercitare va fi stabilit prin procedurile de ofertare („pay-as-bid”, plată corespunzătoare prețului oferit), iar prețul de referință va fi calculat ca medie lunară ponderată în funcție de producție a prețului de piață al energiei electrice pe piețele pentru ziua următoare.
Atunci când prețul de referință este mai mic decât prețul de exercitare, beneficiarul va avea dreptul să primească plăți egale cu diferența dintre cele două prețuri. În schimb, atunci când prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, beneficiarul va trebui să plătească diferența autorităților române. Prin urmare, schema garantează beneficiarilor un nivel minim de rentabilitate și asigură în același timp faptul că beneficiarii nu sunt supracompensați pentru perioadele în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare.
Comisia a constatat că schema de ajutoare notificată de România îndeplinește condițiile prevăzute în Cadrul temporar de criză și de tranziție. Mai precis, ajutorul va fi acordat printr-o procedură de licitație competitivă și va fi acordat înainte de data de 31 decembrie 2025. În plus, ajutorul trebuie să îndeplinească o serie de condiții menite să limiteze denaturările nejustificate ale concurenței și face, de asemenea, obiectul unor garanții menite să asigure faptul că există suficienți participanți la procedura de licitație competitivă.