Corupția există și în firmele private din România, iar angajații afirmă că se confruntă cu acte de favoritism/nepotism și abuz de putere, dar și că văd muncă la negru, încasarea de cash fără facturi sau mită pentru atragerea de clienți, arată un sondaj realizat de platforma de cercetare de piață Frappe Digital.
„I-am întrebat pe oameni despre diverse aspecte pe care le-au văzut cu ochii lor sau despre care știu din surse sigure că se întâmplă în firma la care lucrează sau la firme la care au lucrat în ultimii 5 ani. Cu excepția celor care sunt chiar manageri de top sau patroni, oamenii nu au vreun motiv să nu vorbească despre astfel de lucruri, mai puțin dacă nu știu de ele. Cifrele pe care le-am obținut arată procente mari de angajați care sunt la curent cu matrapazlâcurile din firme, fie ele de natură morală, deontologică sau penală. Vedem așadar o lipsă de perdea cu care se petrec faptele de corupție – chiar și la nivel mai mic”, afirmă Daniel Enescu, fondator al grupului Daedalus, vândut în 2014 către Kantar Millward Brown.
Conform sondajului, actele de corupție se distribuie diferit în funcție de mărimea firmei. Astfel, pe măsură ce firmele cresc în mărime, cresc și cazurile de favoritism, nepotism sau abuz de putere. Pe măsură ce firmele scad în mărime, crește incidența cazurilor de evaziune fiscală sau de mită.
„Atenție însă, procentele nu reprezintă incidența acestor fenomene în rândul firmelor, ci incidența în rândul angajaților expuși recent la aceste fenomene în funcție de firma la care lucrează în prezent”, afirmă Daniel Enescu.
Datele fac parte dintr-un studiu marca Frappe Digital din mai 2024, realizat pe un eșantion de 1.071 persoane, reprezentativ pentru populația cu vârsta de 18-65 din mediul urban.
Citește și: