Constructorul AKTOR (Grecia) a început forajul celui de-al doilea tunel de la Ormeniș, pe Magistrala CFR Brașov-Sighișoara, pe lotul Apața -Cața din județul Brașov urmând să fie construite cele mai lungi tuneluri feroviare din România (Ormeniș și Homorod, 12 km. galerie dublă). Lotul Apața-Cața unde Aktor este lider de proiect are o lungime de 28 km. și este uneul dintre cele mai mari contracte CFR, cu o valoare de 3 miliarde lei, finanțare prin CEF.
Pasajele subterane Ormeniș/Homorod vor fi formate fiecare din câte două tuneluri feroviare cu câte o linie de cale ferată. Distanța dintre cele două tuneluri forate va fi variabilă și este planificată să fie cuprinsă între 30 de metri lângă zonele de intrare și 70 m lângă zona cu suprasarcină mare. Cele patru tuneluri vor avea un diametru interior de 8,6 metri (un diametru exterior de 9,4 metri, datorită căptușelii din beton). Acestea vor fi forate cu ajutorul a patru TBM-uri, construite de compania HERREKNECHT. Primele două TBM-uri, Eleni și Varvara, au o lungime remarcabilă: Eleni are aproximativ 105 de metri lungime, iar Varvara are aproximativ 84 de metri. Un utilaj TBM poate să foreze tuneluri la scară mare cu o medie de 10-15 metri pe zi, șase zile pe săptămână și o zi de întreținere, conform unui comunicat AKTOR.
Pe 5 martie 2024, prima cârtiță, botezată ,,Eleni” a început lucrările la Ormeniș și a forat 102 metri.
,,Compania AKTOR a pornit cel de-al doilea utilaj TBM, denumit Varvara, pentru săparea tunelurilor gemene de la Ormeniș, în muntele de lângă Racoș, pe traseul viitoarei căi ferate Brașov – Simeria, parte a Coridorului Rin – Dunăre, secțiunea Brașov – Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața. Varvara (numită după Sf. Varvara, protectoarea minerilor) va săpa alături de Eleni, primul utilaj TBM care a pornit pe 5 martie 2024. Proiectul este cofinanțat de Uniunea Europeană, iar contractul a fost semnat de Compania Națională de Căi Ferate (CFR SA) cu consorțiul AKTOR SA – Alstom Transport SA – Compania Arcada. Cele două TBM-uri vor fora în munte tunelurile gemene Ormeniș, cu o lungime de 6,9 km fiecare, între Racoș și Ormeniș, pe segmentul sudic al tronsonului de cale ferată care va străpunge dealurile din zonă. Între timp, pană la sfârșitul săptămânii trecute, Eleni a săpat 102 metri (echivalentul a 68 de inele prefabricate de beton) în interiorul muntelui. Ritmul forajului s-a accelerat după faza de teste și calibrări complexe necesare pentru a seta o astfel de mașină uriașă în direcția și la înclinația corecte. Echipa AKTOR va aplica aceleași proceduri de accelerare a forajului cu Varvara ca și cu primul TBM, Eleni: întâi faza de testare, iar apoi treptat, frontul de foraj va câștiga viteză. Există și aspectul privind structura solului prin care sapă Eleni, același căruia va trebui să îi facă față și Varvara. Potrivit lui Sotirios Koropoulis, directorul de proiect pentru tronsonul Apața-Cața, șantierul Lotului 2, litologia actuală pe care echipa AKTOR o exploatează poate fi clasificată drept argilă. Compoziția solului este unul dintre elementele care dictează abordarea de forare.”
AKTOR mai menționează că, în această vară (iulie) vor începe lucrările și la tunelul de 10 km. de la Homorod :
,,O a doua pereche de tuneluri, numită Homorod, cu o lungime de 5,1 km fiecare, va fi forată între Racoș și Homorod, iar începerea lucrărilor acestora este programată pentru această vară. TBM-urile 3 și 4 au fost livrate 100% și sunt în proces de asamblare în diferite etape. Conform planului de execuție, acestea sunt programate să înceapă în iulie, respectiv, august, urmând să foreze aproximativ 15 luni, Homorod fiind un tunel mai scurt decât Ormeniș.”
Loturile Brașov – Apața și Cața – Sighișoara unde lucrează RailWorks (Alstom lider de proiect) sunt la 29% execuție.
Contractul pentru reabilitarea secţiunii centrale Apaţa – Caţa, (acum în lungime de 43 km şi 28 de km după reabilitare) a fost semnat pentru 2,7 miliarde lei (suplimentat la 2,9 miliarde) cu asocierea Aktor- Alstom – Arcada şi are o durată de 4 ani. Este un contract cu o mare complexitate tehnică pentru că vor fi construite şi patru tuneluri noi a anunţat CFR Infrastructură:
Modernizarea a 28,2 km linie de cale ferată din care 6,11 km vor fi reabilitaţi, 9,626 km line nou construită şi 12,464 km linie în tunele
– 3 staţii reabilitate (Racoş, Mateiaş, Ormeniş)
– 2 pasaje superioare
– 7 poduri ✓ 10 podețe ✓ 3 viaducte ✓ 4 tuneluri nou construite (cale simplă) la Ormeniș (dublă galerie 6,9 km) și Homorod (dublă galerie 5,2 km).
În comunicatul de presă, constructorul grec mai menționează că, pentru lotul 3 al Autostrăzii A 0 București Sud, termenul de finalizare rămâne începutul lunii septembrie (2024), deși este la doar 65 % execuție.
,,Pe lângă tronsonul Brașov-Sighișoara, subsecțiunea 2: Apața-Cața, Aktor lucrează non-stop la finalizarea tronsonului A0 București Sud, Lotul 3, al cărui termen limită este începutul lunii septembrie.”-AKTOR.