Constructorul AKTOR (Grecia) începe pe 5 martie forarea tunelurilor de la Ormeniș și Racoș, tunelurile de pe Magistrala M 200 Brașov – Sighișoara, potrivit unui comunicat de presă. Tunelurile de la Ormeniș și Racoș pe lotul de mijloc Apața – Cața au o lungime totală de 12 kilometri galerie dublă respectiv 24 kilometri/galerie. Lotul Apața – Cața unde Aktor este lider de proiect a ajuns la doar 20% execuție. Constructorul din Grecia și-a asumat să termine în septembrie (2024) lotul 3 al Autostrăzii A0 București Sud, deși este la doar 57% execuție.
„Viitoarea magistrală feroviară Brașov – Sighișoara începe să prindă contur odată cu demararea de către Aktor, membră a grupului Intrakat, a celor mai dificile lucrări de pe traseul acesteia: forajul tunelurilor pe tronsonul Apața – Cața, care va fi realizat cu ajutorul a patru TBM-uri (utilaje de forare a tunelurilor).
Marți, 5 martie, ora 12:00, primul TBM va fi pornit în cadrul unei ceremonii la care vor participa înalte oficialități centrale și locale, pe șantierul din zona Racoș – Ormeniș, județul Brașov”, a anunțat Aktor.
Loturile Brașov – Apața și Cața – Sighișoara unde lucrează RailWorks (Alstom lider de proiect) sunt la 24% execuție.
Contractul pentru reabilitarea secţiunii centrale Apaţa – Caţa, (acum în lungime de 43 km şi 28 de km după reabilitare) a fost semnat pentru 2,7 miliarde lei cu asocierea Aktor- Alstom – Arcada şi are o durată de 4 ani. Este un contract cu o mare complexitate tehnică pentru că vor fi construite şi patru tuneluri noi a anunţat CFR Infrastructură:
Modernizarea a 28,2 km linie de cale ferată din care 6,11 km vor fi reabilitaţi, 9,626 km line nou construită şi 12,464 km linie în tunele
– 3 staţii reabilitate (Racoş, Mateiaş, Ormeniş)
– 2 pasaje superioare
– 7 poduri ✓ 10 podețe ✓ 3 viaducte ✓ 4 tuneluri nou construite (cale simplă) la Ormeniș (dublă galerie 6,9 km) și Homorod (dublă galerie 5,2 km).
Pe lângă mobilizarea insuficientă a Asocierii Aktor – Alstom – Arcada, o altă problemă este cauzată de creșterea prețurilor la materialele de construcții, peste ce poate acoperi contractul de 2,7 miliarde lei. „Pe lângă faptul că acest tronson este pe CEF (Connecting Europe Facility) și acolo e o procedură aparte față de POIM și PNRR pentru actualizarea prețurilor. Se lucrează pentru a găsi o soluție pentru actualizare, dar asta nu înseamnă și altceva, domnii care lucrează și pe A0 Sud (Autostrada București Sud) să nu se mai facă, scuzați -mi cacofonia că lucrează. De pe vremea lui Bode, chiar Cuc (Răzvan Cuc) în al doilea mandat ne amenință cu TBM -urile pe care le aduc și nu vin. Problema este că răbdarea s-a cam terminat, așa cum v-am anunțat și acum două săptămâni pe rutier. Nu ating țintele, aia e… reziliem”, spunea în 2023, Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Comisarul European pentru Transporturi, Adina Vălean confirmă întârzierile uriașe pentru modernizarea Magistralei CFR Brașov-Sighișoara și iminenta pierdere a finanțării europene prin Programul CEF (Connecting Europe Facility). Ministerul Transporturilor, prin CFR Infrastructură a pierdut deja aprox. 300 de milioane de Euro (finanțare europeană) ca urmare a semnării cu mare întârziere a contractelor de reabilitare, iar acum, prin CEF termenul-limită pentru finalizarea proiectului și decontare este decembrie 2024, deși stadiile de execuție sunt de 20/24 % cu termene estimate de finalizare în 2026 și 2027 : septembrie 2026 pentru lotul central Apața-Cața (28 km.) respectiv aprilie 2027 Brașov-Apața și Cața -Sighișoara (84 km.). În octombrie 2023, la Strasbourg, Vălean estima că România va pierde ,,până la 300 de milioane de Euro”, dar spunea că ,,nu s-au făcut lucrări în ultimii 7 ani”, deși se lucra (detalii aici)
Întrebată joi, despre situația celui mai greu contract de modernizare de pe calea ferată (include 12 kilometri de tuneluri) Adina Vălean a spus că problemele sunt cauzate de constructor. „Este un proiect interesant. Știu multe lucruri tehnice despre el. Aici problema a fost legată de constructor. Eu nu cred că se poate face mare lucru din proiect pentru că sunt anumite componente care nici măcar nu au intrat în producție. Cât se va pierde exact urmează să fie determinat. Am avut reprezentanți ai Comisiei Europene în teren pentru a evalua și, deocamdată semnalele pe care le am nu sunt încurajatoare. Nu am ultima cifră (n.r. cât pierde România) încă”. Recent, Ministrul Transporturilor recunoștea și întârzierea la actualizarea prețurilor pentru șantierele feroviare. În cazul autostrăzilor, actualizarea prețurilor s-a făcut fulger după ce UMB a amenințat că se retrage de pe Autostrada Transilvania.