Paste „to go”: Două tinere din Iași s-au lansat în antreprenoriat cu un concept inspirat de bucătăria italiană și vor să ducă afacerea la nivel de franciză

foto antreprenoare pasta house Sursa foto: Pasta House

Alfredo, Pomodoro, Aglio Olio e Peperoncino, Carbonara, Bolognese plus o rețetă „dedicată prieteniei” și alte câteva variante ale celebrelor preparate, puse la cutie – sunt propunerea Pasta House, o afacere tânără, lansată în toamna anului 2022 la Iași de două prietene, care s-au cunoscut pe scările facultății în urmă cu 13 ani. Una dintre fondatoare ne povestește despre începuturile afacerii și planurile de viitor, care implică festivaluri stradale, vin și, posibil, rețete noi.

Povestea Elizei și Adinei face parte din campania Vis de antreprenor lansată de METRO pentru a-i susține pe toți cei care au ambiția să își construiască un business în ciuda tuturor obstacolelor.

Cele două tinere, Eliza Bogdan și Adina Moșneagu, alături de echipa lor pregătesc paste proaspete din făină de grâu dur remăcinată, la Pasta House, un local din Iași creat în jurul conceptului de „pasta to go”. „Noi două ne completăm foarte bine – eu sunt pasionată mai mult de partea de creativitate, de vânzări, de relațiile de business, iar Adina e pe partea tehnică, pe bucătărie, pe cifre. Am zis că orice afacere ar fi sa ne mai deschidem, o vom face tot împreună”, spune Eliza, care, deși a studiat Economia, poate vorbi minute în șir despre diferența dintre guanciale și pancetta și despre istoria rețetelor italiene de paste.

Proiectul afacerii de paste la pachet a fost cofinanțat din Fondul Social European prin Programul Operațional Capital Uman 2014 – 2020.

„Firma am deschis-o în iunie 2022, eram încă doctorandă în Economie și am prins o finanțare prin Programul Operațional Capital Uman, gestionat de Universitatea Tehnică „Gheorghe Asachi” din Iași, prin intermediul căruia am primit 58.000 de euro. Ideea de afacere a pornit de la o pasiune comună a noastră pentru gătit. În pandemie chiar am gătit foarte mult pentru prieteni, în special pizza”, povestește Eliza. Pentru o afacere cu pizza, tinerele nu au identificat însă un element de diferențiere destul de motivant. „Erau deja destul de multe afaceri cu pizza în zonă, așa că ne-am reorientat înspre paste, un sector nișat, despre care am crezut noi că ar fi mai ușor de abordat, cu specificul de pasta bar. Am analizat afacerile de acest fel din alte orașe. Nu știam nimic despre domeniul HoReCa, am avut o doză de nebunie și risc”, își aminteșe Eliza.

Așa că antreprenoarele au apelat la un specialist din domeniul HoReCa. „Am apelat la un consultant, care ne-a ajutat în toate aspectele – de la cele de autorizare, la cele care țineau de echipamente. El ne-a dat sfaturi despre furnizori, despre fluxul de lucru, cu el am lucrat la rețetar și a oferit training în pregătirea angajaților. Nu puteam să luăm rețete de pe internet și să le gătim noi”, precizează antreprenoarea.

Între timp, afacerea și-a găsit piața și a început să meargă într-un ritm susținut. „Când am început businessul, am zis că ne luăm un an, un an jumate, pe care îl numim timp de pregătire. Am decis că nu grăbim procesul, deși au apărut tot felul de idei – de marketing, de promovare. Vrem mai întâi să vedem cum merge, să învățăm din tainele domeniului”, spune Eliza.

În ceea ce privește plaja de clienți, antreprenoarea spune că produsele au fost bine primite, iar piața e în creștere. „Sunt pe de o parte cei care s-au întors din străinătate, cei care cunosc conceptul și mai e apoi și o piață a celor care acum le descoperă. Mulți consideră că pot face paste bune acasă și nu îi contrazic. Dar contează mult modul de preparare, contează dacă ai pastele proaspete – noi le facem singuri – contează ingredientele, sosul. Toate influențează gustul final. Noi folosim doar ingrediente proaspete, nu lucrăm deloc cu produse congelate”, precizează Eliza, pe care am găsit-o chiar în bucătărie.

Sursa foto: Pasta House

Pasta House funcționează într-o locație fizică, de mici dimensiuni, care are aproximativ 13 locuri, iar 80% din capacitatea de vânzare merge pe livrările la pachet, pentru care firma colaborează cu aplicațiile de delivery. Eliza spune că Pasta House înregistrează acum circa 20-30 de comenzi pe zi, care pot avea mai multe porții.

Cum afacerea a luat avânt, antreprenoarele au trasat deja un plan pe termen scurt, dar și pe termen mediu.

„Ne gândim la o rulotă, pentru a merge la evenimente, vrem să ajungem la evenimentele stradale, pentru că pastele sunt niște produse foarte versatile, care se pretează foarte bine la așa ceva. Și am vrea și un local nou, unde să aducem vinul alături de paste. În paralel, ne concentrăm și pe dezvoltarea pastelor to go și, ca plan pe termen de cinci ani, vrem să francizăm ideea”, spune Eliza. Tânăra e și consultant în fonduri guvernamentale, din 2017, și continuă și această activitate, dar selectându-și proiectele pe care le realizează pentru a le duce până la implementare. Partenera sa de afaceri, Adina, mai are și ea un job și lucrează în HR, la o companie de telecomunicații.

Când vine vorba de lansarea în afacerea HoReCa, aceasta nu ezită să vorbească și despre primele hop-uri. „Înainte de lansare nu am avut mari dificultăți, cumva lucrurile au funcționat bine, am găsit colaboratorii potriviți. Apoi am mai avut diverse provocări, legate de legislație, de plata contribuțiilor, de plecarea și înlocuirea unor angajați, chiar și de promovarea în online”, își amintește Eliza. Dar spune că piața din Iași are potențial și e în creștere. „Este clar o zonă aflată în dezvoltare, Iașul este un oraș care acum înflorește. Sunt multe ansambluri rezidențiale în lucru, multe birouri, și alte proiecte de dezvoltare. Dacă te prezinți bine și nu renunți la gustul care te-a consacrat pe piață, lucrurile merg bine”, spune antreprenoarea.

Sursa foto: Pasta House

Pasta House lucrează cu patru angajați, iar fondatoarele sale se așteaptă în acest an la creșterea vânzărilor cu aproximativ 20% față de anul trecut, cu planuri de extindere.

Iar dacă ar fi să le ofere un sfat altor antreprenori, aflați la început de drum: „Le-am spune să încerce, și să riște pentru ceea ce își doresc. Nimic grozav nu crește în comoditate. Să fie pregătiți de muncă susținută!”

Articolul face parte dintr-o campanie susținută de METRO.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: