Primăria Cluj-Napoca anunță că începe șantierul pentru metrou, deși lucrarea nu are proiect tehnic

Metrou Cluj Napoca M 1 Sursa Foto : Primăria Cluj Napoca

Primăria Cluj-Napoca anunță pentru mâine un eveniment în teren pentru a marca începerea lucrărilor la Magistrala I de metrou Cluj, cu câteva zile înainte de alegerile locale, care au loc duminică. Aceasta în contextul în care premierul Marcel Ciolacu își exprima recent îngrijorarea că acest proiect va reuși să cheltuiască și să beneficieze de banii din PNRR, având în vedere stadiul actual.

Primăria Cluj-Napoca, în calitate de beneficiar, a semnat în data de 29.12.2022 Contractul de finanțare nr. 18, pentru proiectul Magistrala 1 de Metrou Cluj, finanțat prin Planul Național de redresare și Reziliență – Componenta 4 – Transport Sustenabil. Contractul a fost semnat cu Ministerul Transporturilor și Infrastructurii, în calitate de coordonator de reforme și investiții aferente Componentei 4 – Transport sustenabil din cadrul Pilonului 1 – Tranziția spre o economie verde din Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR); R1. Transport sustenabil, decarbonizare și siguranță rutieră ; I4- Dezvoltarea rețelei de transport cu metroul în Municipiile București și Cluj-Napoca.

Prima linie de metrou din afara Bucureștiului este cel mai mare proiect de infrastructură de transport contractat până acum, cu o valoarea totală a contractului de finanţare de peste 2,5 miliarde de euro. Contractul cu asocierea Gulermak (Turcia) – Alstom – Arcada a fost semnat exact în urmă cu un an (25 mai 2023) pentru 1,8 miliarde de euro, iar din PNRR alocarea este de 300 de milioane de euro pentru lucrări la structuri. Durata de realizare a investiției este de 96 luni.

Analize Economedia

salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda

Activiștii din Cluj au atras însă atenția, pe grupul Clujul Civic, că proiectul are încă numeroase necunoscute și lacune: autorizația de construire a fost dată în regim de urgență – specifică catastrofelor naturale – fără consultările publice necesare, fără PUZ-uri, iar proiectarea nu e terminată.

Președintele Consiliului Județean Cluj, Alin Tișe a semnat marți, 21 mai, „în regim de urgență”, autorizația de construire pentru metrou, dar Asociația Declic – Cluj a solicitat date privind temeiul legal al autorizației. Responsabilii proiectului nu au precizat dacă antreprenorul din Turcia a depus proiectul tehnic pe baza căruia să se emită autorizația, ceea ce a dus la discuții despre o posibilă acțiune electorală.

Contract la cheie. Gulermak a lucrat la metroul din Istanbul, Dubai și Varșovia

Spre deosebire de contractele Metrorex de la București, primăria Cluj a ales varianta unui contract la cheie: structuri, tuneluri, finisaje, instalații și automatizare. Gulermak va aduce la Cluj echipa care a lucrat la metroul din Dubai, potrivit publicației ClubFeroviar.

Asocierea Gulermak Agir Sanayi Insaat Ve Taahhut A.S.- Gülermak Spólka Z Ograniczona Odpowiedzialnoscia-Alstom Transport S.A. – Arcada Company S.A a fost desemnată câștigătoarea licitației deschise având ca obiect „Proiectare și Execuție lucrări de Infrastructură (structură de rezistență, cale de rulare, finisaje, sisteme de instalații), Automatizare trafic, Racordare alimentare cu energie electrică aferente obiectivului de investiție Magistrala I de metrou Cluj. Valoarea estimată totală pentru realizarea acestui obiectiv este de 9.064.456.067,00 lei fără TVA, din care:

– valoarea estimată a lucrărilor de execuție: 8.666.341.418,31 lei fără TVA;

– valoarea estimată a serviciilor de proiectare (inclusiv alte servicii): Monitorizare, Studii de teren (inclusiv cercetare arheologică preventivă), Expertizare tehnică, Documentațiile tehnice necesare în vederea obținerii avizelor/acordurilor/autorizațiilor, Verificarea tehnică de calitate a proiectului tehnic și a detaliilor de execuție, Proiect tehnic și detalii de execuție, Asistență tehnică: 398.114.648,69 lei fără TVADurata totală a contractului este de 96 de luni”, arată Primăria Cluj-Napoca.

„Cel mai mare contract de finanțare din ultimii 30 de ani a fost semnat astăzi de Ministerul Transporturilor! Banii vor asigura construcția metroului din Cluj-Napoca! Prin acest contract de finanțare se asigură 13,69 miliarde de lei (din care 1,48 miliarde de lei din PNRR) pentru cele două etape necesare construcției Magistralei 1 a metroului clujean. Fondurile vor fi folosite pentru proiectarea, construcția, echiparea și punerea în funcțiune a liniei de metrou ușor în zona metropolitană Cluj-Napoca (21,03 km), a celor 19 stații și a depoului. În prima etapă vor fi finalizate lucrările pe 9,16 km care includ secțiunea Sfânta Maria – Europa Unită (9 stații) și depoul. Lucrările din această etapă, finanțată prin PNRR, trebuie finalizate până la sfârșitul lunii august 2026. În cea de a doua etapă, finanțarea va asigura construcția secțiunilor Țara Moților – Sfânta Maria (7 stații) și Piața Mărăști – Muncii (3 stații) care totalizează 11,87 km”, afirma pe 29 decembrie 2022, Sorin Grindeanu la semnarea contractului de finanțare.

Magistrala de Metrou M1 din Cluj Napoca și Magistrala M 6 Otopeni (prima secțiune)  sunt cele două proiecte de metrou cu finanțare din PNRR (câte 300 de milioane de euro).

Trenurile metroului din Cluj-Napoca vor circula la un interval de 90 de secunde, iar capacitatea va fi cuprinsă între 15.000 şi 20.000 pasageri, mai puţin de jumătate din capacitatea proiectată pentru Magistralele M5 şi M6 din Bucureşti. „Construcția unei linii de metrou ușor, cu 19 stații subterane în tehnologie „rail” șină de cale ferată, cu o capacitate transport nominală/maximă la interval de 90 sec: 15.200/21.600 pasageri / oră și sens (40 trenuri / oră și sens) și un depou suprateran. Cluj Napoca este al doilea oraş din România după numărul de locuitori, iar valorile de circulaţie pe DN 1 Floreşti – Cluj Napoca sunt comparabile cu cele de pe DN 1 Otopeni – Bucureşti (şosea cu 6 benzi)”, se arată în Nota de Fundamentare a proiectului de Hotărâre a Guvernului pentru aprobarea indicatorilor tehnico-economici.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Specificatii, prezentare proiect, etc, nu se cunosc. Parandarat sa fie ca restul vine de la sine.

  2. Tocmai am urmarit un clip cu Boc de acum o luna cu privire la forajele de studiu geo-tehnice pentru metrou.
    Doamne, urat este omul asta prin modul in care arunca fara discernamant cu lucrari peste lucrari, promisiuni, termene de realizare etc.
    In clipul vazut, incep in acelasi timp, adica acum:
    – metroul dinspre Floresti,
    – spitalul de urgenta pe terenul foste unitati militare Floresti,
    – largire la 4 benzi pe sens a legaturii dintre Cluj-Napoca si Floresti,
    – legatura Clujului la autostrada, care zice ca va fi gata anul viitor,
    – centura metropolitana partea de Vest, adica cea dinspre Floresti.
    Nu mai vorbesc de faptul ca se lucreaza, cica, la modernizarea caii ferate Cluj-Napoca pana la Oradea.
    Daca Boc ar fi cineva care spune lucruri adevarate, pe cineva care are legatura cu realitatea l-ar lua durerea de cap.
    De ce ?
    Simplu, inceperea tuturor acestor lucrari in aceeasi zona Cluj-Napoca spre Floresti, fara sa ai o infrastructura suplimentara de ocolire sau de evitare a zonei, inclusiv cu prioritizare lucrari, va bloca circulatia inevitabil si pentru un termen incert.
    Vestea buna este ca Boc nu stie ce vorbeste !
    Din pacate alegerile s-au incheiat cu noul vechi primar si cu echipa tehnica din dotare care este departe de a putea gestiona proiecte de anvergura celor de mai sus.

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.