Gabriel Biriș, despre măsurile privind e-TVA: Vorbim de dublă sau chiar triplă raportare în multe situații / Cred că acum există o bună șansă să fie modificate, pentru că să nu uităm, suntem încă în an electoral

gabriel biris - facebook Sursa foto: Facebook/ Gabriel Biriș

Se înmulțesc criticile la adresa sistemului e-TVA, cel care i-a determinat pe contabili să meargă pagina de Facebook a ministrului de finanțe și să îi explice de ce măsura este greșită, mai ales că a fost adoptată în câteva zile, fără dezbatere.

Gabriel Biriș, avocat specializat în fiscalitate, a explicat la Europa FM de ce măsura nu este pe placul mediului de afaceri: „Vorbim de dublă sau chiar triplă raportare în multe situații. Deci ANAF urmează, conform ordonanței acesteia, să trimită contribuabilul un decont precompletat. Contribuabilul își depune propriul decont conform datelor din contabilitate și în cazul în care apar diferențe mai mari de 20%, primește o notificare de la ANAF prin spațiu privat virtual și trebuie să depună o notă justificativă, adică să justifice diferențe. Ori asta închipuiți-vă câtă muncă suplimentară înseamnă, pentru că niciodată deconturile precompletate de ANAF nu vor fi la fel. Și în unele cazuri, poate nici măcar apropiate de deconturile pe care le depun companiile. De ce? Pentru că în piață sunt companii care aplică regimul de plata TVA la încasare a facturii, adică înregistrează TVA-ul colectat, vânzătorul doar când încasează factura, iar cumpărătorul poate deduce doar când plătește, ceea ce e o diferență față de regimul normal care înseamnă că TVA-ul se colectează și se deduce atunci când se se emite factura, respectiv când se primește”.

Biriș a mai spus că statul a are o mare problemă cu colectarea TVA, datele privitoare la anul 2021 arătând că România a încasat cu 9 miliarde de euro mai puțin din TVA decât potențialul estimat. El spune că aceste sume nu apar pe filiera firme – consumatori finali (business 2 consumer): „Diferența este în business 2 business (B2B), adică între companii, pentru că între companii TVA-ul circulă precum apa în natură: de la cumpărător la vânzător, la buget și înapoi la cumpărător prin deducere sau rambursare. Acolo dispare. Acolo este cea mai mare problemă. O singură măsură chiar are sens, și anume taxarea inversă generalizată. Dacă între firme nu mai circulă TVA, atunci dispare tot ce înseamnă fraudă-carusel, dispar iarăși rambursările de TVA, din care unele sunt ilegale și în plus ține atât contribuabilii, dar și inspectorii fiscali ocupați cu nimic”.

România domină clasamentul neîncasării de TVA la nivelul Uniunii Europene de peste 20 de ani. Deficitul de încasare a TVA (VAT Gap) înregistrat în statele membre UE este un indicator calculat de Comisia Europeană ca diferenţa dintre veniturile din TVA preconizate a fi încasate şi cele efectiv încasate la bugetele statelor. România continuă să fie campioană incontestabilă la pierderile din TVA, cu 9 miliarde de euro în 2021.

Sursa: Comisia Europeană

Potrivit unei analize a PwC, dacă raportăm această sumă la deficitul bugetar al ţării din acelaşi an, de 80 miliarde de lei, observăm că jumătate din acesta ar fi putut fi teoretic acoperit dacă TVA ar fi fost colectată la nivelul la care reuşesc Olanda sau Finlanda. România a fost urmată de urmată de Malta (25,7%), Grecia (17,8%) şi Lituania (14,5%). Cele mai reduse deficite au fost înregistrate în Ţările de Jos (minus 0,2%), Finlanda (0,4%), Spania (0,8%), Estonia (1,4%) şi Slovenia (2%). Bulgaria și-a ratat ținta cu doar 4,9%, adică în bugetul său nu au ajuns 347 de milioane de euro.

Cât privește șansele ca măsurile privind e-TVA să fie modificate, Gabriel Biriș mizează pe faptul că urmează o toamnă cu alegeri: „Eu cred că acum există o bună șansă să fie modificate, pentru că să nu uităm, suntem încă în an electoral și prin ce a făcut, ministrul Boloș strică foarte rău planurile atât ale PSD-ului condus de domnul Ciolacu, cât și ale PNL-ului condus de domnul Ciucă”.

Cât privește îngrijorările legate de faptul că statul român va avea un control excesiv asupra modului în care un consumator își cheltuie banii, prin implementarea sistemului e-Factura între companii și consumatori (B2C), Gabriel Biriș a declarat pentru Economedia că nu are motive de îngrijorare. Mai ales că adaugă el, statul nici nu are capacitatea de analiza toate datele strânse din raportările pe care firmele le vor face către fisc.

“Imensa majoritate a facturilor emise B2C sunt pentru utilități. Problema e că ei oricum colectează mult prea multe date pentru ce pot să și proceseze. Adică, volumul ăsta imens de date pe care îl colectează în ultima perioadă, nu îl folosesc ca să facă big data analysis, să facă analize de risc ș.a.m.d. În legătură cu discuțiile apărute în spațiu public, pe mine nu mă deranjează lucrul ăsta, personal, că n-am nimic de ascuns. Dacă ai ceva de ascuns și nu vrei să știe statul că tu cheltuiești 10.000 și declar câștiguri doar de 1000, s-ar putea să ai o problemă.”

Gabriel Biriș a mai precizat că accesul la datele persoanale este reglementat prin lege: “Iar chestia asta cu privacy? Păi câți dintre cei care comentează acuma știu că sunt companii care strâng date despre noi, despre ce cumpărături facem, inclusiv în ce magazine intrăm sau pe ce site-uri ne uităm să facem cumpărături și de unde cumpărăm ca să poată să dezvolte produse de reclamă targetată. Asta nu ne deranjează? Deci, până la urmă it is what it is și este un lucru normal, în progres, ca informația să existe și să circule. Există reglementări cu privire la protecția datelor personale. Există niște limitări în ceea ce privește folosirea informațiilor pe care statul le primește.”

Context. Guvernul a aprobat, săptămâna trecută, fără consultare publică prealabilă, două Ordonanțe de Urgență (OUG), respectiv OUG 69 și OUG 70 din data de 21.06.2024.

OUG 69 vizează introducerea e-Factura în tranzacțiile B2C către clienți persoane neimpozabile (inclusiv persoane fizice), opțional de la 1 iulie 2024 și obligatoriu de la 1 ianuarie 2025.

OUG 70 vizează introducerea decontului precompletat de TVA de la 1 august 2024.

Guvernul a adoptat în ședința de vineri o ordonanță de urgență prin care introduce decontul precompletat e-TVA, de la data de 1 august 2024. Firmele vor primi de la ANAF acest decont precompletat cu date și informații conținute în sistemele informatice ale Ministerului Finanțelor. Ele trebuie să verifice datele și informațiile precompletate și să stabilească dacă sunt în concordanță cu operațiunile impozabile realizate și starea de fapt fiscală. Ulterior, firmele vor fi obligate să transmită acest document în fiecare lună, până la data de 20 a lunii, prin Spațiul Privat Virtual. Scopul acestei măsuri este de combatere a fraudei prin prevenirea situațiilor de completare eronată a decontului.

ANAF va verifica diferențele între ce a găsit Fiscul și ce a completat contribuabilul. În cazul în care sunt diferențe între cele două situații de minimum 20% în cotă procentuală și o valoare absolută de minimum 1.000 lei, atunci ANAF va trimite o notificare contribuabilului și acesta trebuie să răspundă cu notă justificativă. (Detalii, AICI)

Mediul de afaceri, contabilii și economiștii au criticat măsura spunând că nu va duce la reducerea gap-ului de TVA, ci doar va crește sarcina administrativă și cheltuielile cu personalul contabil ale companiilor.

Corpul Experților Contabili și Constabililor Autorizați din România (CECCAR) a afirmat că „acest circ birocratic” se vrea a fi soluția pentru a umple vistieria statului, dar asfixiază antreprenorii, profesioniștii contabili și inovația. CECCAR a solicitat abrogarea ordonanțelor de urgență privind unele măsuri fiscale publicate vineri, 21 iunie, precum și inițierea unui dialog real și constructiv (Detalii, AICI)

Organizația Femeilor Antreprenor din cadrul UGIR (OFA UGIR) a avertizat că, din cauza noului decont de TVA precompletat, evazioniștii vor avea timp să își acopere urmele. Conform organizației, companiile vor trebui să aloce resurse suplimentare pentru conformarea cu noile cerințe și astfel vor crește costurile operaționale și se va reduce competitivitatea pe piață. Iar sistemul va dubla raportările, deoarece datele necesare sunt deja furnizate prin declarația 394, astfel birocrația crește fără a aduce beneficii suplimentare în combaterea evaziunii fiscale, conform patronatului. (Detalii, AICI)

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: