Turismul religios, o afacere profitabilă/ Localitatea franceză Lourdes are doar 15 mii de locuitori, însă atrage aproape 6 milioane de turiști în fiecare an

lourdes turism religios Sursa foto: pixabay.com

Săptămâna aceasta, Vaticanul a aprobat oficial pelerinajele religioase într-un sat din sudul Bosniei, unde copiii au declarat că au avut viziuni cu Fecioara Maria. Deși nu a declarat că aparițiile din Međugorje au fost autentice sau de origine supranaturală, Vaticanul a aprobat acte publice de devoțiune la acest loc, justificate de experiența spirituală puternică a vizitei.

Unda verde papală este esențială pentru validarea destinațiilor de pelerinaj – și este, de asemenea, un motor economic cheie.

Turismul religios este o afacere profitabilă. Milioane de oameni călătoresc în fiecare an pentru pelerinaje sau din motive spirituale, iar în jurul acestora s-a dezvoltat o industrie a cazării, a ghizilor și a transportului, scrie Euronews.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

În jurul acestui lucru s-a dezvoltat o industrie a cazării, a ghizilor și a transportului.

Credincioșii îi vizitează pentru orice, de la ameliorarea bolilor terminale până la binecuvântări pentru viitoarele eforturi.

Međugorje, Lourdes, Fatima: Cele mai importante situri de turism religios din Europa

În 1981, șase copii și adolescenți au declarat că au avut viziuni cu Fecioara Maria pe un deal din Međugorje, situat în regiunea viticolă Herțegovina.

Unii dintre acești „văzători” inițiali au afirmat că viziunile au avut loc de atunci în mod regulat, chiar zilnic, și că Fecioara Maria le trimite mesaje.

Ca urmare, Međugorje a devenit o destinație europeană majoră de pelerinaj pentru credincioșii creștini, atrăgând milioane de oameni de-a lungul anilor.

Numai anul trecut, 1,7 milioane de ostii euharistice au fost distribuite în timpul slujbelor de acolo, potrivit statisticilor publicate pe site-ul web al sanctuarului, o estimare aproximativă a numărului de catolici care l-au vizitat.

Cu aprobarea Sfântului Scaun, Međugorje se alătură acum sanctuarelor catolice mai bine stabilite din Fatima și Lourdes – deși aici aparițiile mariane au fost declarate autentice de Vatican.

Fatima, un oraș din centrul Portugaliei, găzduiește un sanctuar care marchează locul unde Fecioara Maria ar fi apărut în fața a trei copii în 1917.

Pelerinajele aici au loc acum pe data de 13 a fiecărei luni, între mai și octombrie, cele mai mari mulțimi – până la un milion – vizitându-l pe 13 mai și 13 octombrie.

Lourdes, în sud-vestul Franței, este renumit pentru Sanctuarul Maicii Domnului din Lourdes.

În fiecare an, milioane de pelerini și turiști spirituali vizitează Grota Massabielle, unde se spune că o fată de 14 ani din localitate a avut o apariție mariană în 1858.

În grotă, credincioșii beau sau fac baie în apa care curge dintr-un izvor, despre care se spune că are proprietăți curative.

Lumea profitabilă a turismului religios

De-a lungul anilor, episcopii locali și oficialii Vaticanului au pus la îndoială fiabilitatea și motivațiile „clarvăzătorilor” de la Međugorje din cauza îngrijorărilor legate de interesele economice care ar fi putut sta la baza relatărilor lor despre viziuni continue.

Turismul religios a modelat economia locală, cu o întreagă industrie care se ocupă de pelerini: hoteluri, cazări private, ferme de familie, chiar complexe sportive și campinguri.

Același lucru se întâmplă și la Fatima și Lourdes, unde credința „stimulează migrația a milioane de oameni în fiecare an și, odată cu aceasta, o întreprindere comercială substanțială”, scrie Vanessa J. Panaligan în lucrarea sa „Pilgrims, Prayers, and Profits: Assessing the Cultural Significance and Economic Value of Lourdes”.

Potrivit lui Panaligan, micul și neînsemnatul oraș Lourdes rivalizează adesea cu orașul metropolitan Paris în ceea ce privește numărul de vizitatori – și are a doua cea mai mare capacitate hotelieră din Franța după capitală.

Deși doar 15.000 de persoane locuiesc în Lourdes, cinci până la șase milioane de turiști îl vizitează în fiecare an.

Rezultatul este o industrie a ospitalității dinamică și un câștig economic semnificativ.

„Prin intermediul industriilor de bunuri și servicii, în special în domeniul ospitalității, orașul obține un profit total estimat la 270 de milioane de euro pe an”, scrie Panaligan.

Deosebit de numeroși la Lourdes din cauza apelor tămăduitoare, dar prezenți în majoritatea locurilor de pelerinaj, sunt vizitatorii în vârstă, bolnavi sau incapabili care au nevoie de servicii dedicate.

Acest lucru înseamnă că facilități precum spitalele și centrele specializate primesc fonduri guvernamentale suplimentare.

Deși experiența religioasă sau spirituală de bază, cum ar fi participarea la slujbă sau consumul de apă sfințită, este gratuită, pelerinii sunt încurajați să cheltuiască bani prin multe alte mijloace.

În jurul lăcașurilor de cult și în centrele urbane din Fatima și Lourdes, există sute de magazine de suveniruri care vând suveniruri precum statui ale Fecioarei Maria sau recipiente pentru apă sfințită.

Lourdes se orientează către un turism mai profitabil și mai durabil post-pandemic

Dependența economică aproape totală a orașului Lourdes de turismul religios a fost pusă în evidență în timpul pandemiei, când pelerinajele au fost oprite brusc.

Ca răspuns, orașul își regândește „acțiunile pastorale”, a declarat preotul Olivier Ribadeau Dumas pentru National Geographic.

Statul a alocat 140 de milioane de euro pentru a extinde atractivitatea orașului Lourdes dincolo de turistul pelerin tipic, pentru a include o pătură mai largă (mai puțin religioasă) a societății.

Va exista un program de e-bike și car-sharing pentru a facilita circulația între orașele învecinate și a fost restabilit un tren de noapte.

Zone largi ale orașului au fost făcute pietonale și au fost concepute campanii de marketing pentru a evidenția atracțiile nespirituale uitate ale Lourdes-ului.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: