„Vreau să fiu un lider ineficient”, nu a spus nimeni, niciodată. Cu toate acestea, un leadership bun nu vine ușor (chiar dacă sunteți de părere că marii lideri se nasc). Numeroase abilități includ inteligența emoțională, gândirea strategică și comunicarea eficientă care se adaugă la un leadership excepțional.
Și, deși adesea este nevoie de ani de zile pentru a le perfecționa, există modalități de a îmbunătăți aceste abilități prin înțelegerea și valorificarea modului în care funcționează creierul nostru. Progresele recente în domeniul științei creierului oferă informații interesante pentru a-i ajuta pe lideri să își îmbunătățească modul în care își gestionează energia, oferă feedback și îi fac pe ceilalți să se simtă largul lor.
Adoptați aceste strategii pentru a vă transforma stilul de leadership și a conduce cu un impact mai mare.
„Ascuțiți-vă” memoria
Reamintirea evenimentelor, a numelor persoanelor și chiar a punctelor de discuție este o abilitate crucială care poate influența multe aspecte ale conducerii, de la comunicare la luarea deciziilor. Din fericire, există modalități de a vă îmbunătăți memoria.
Tehnică: Schimbă-ți mentalitatea în ceea ce privește memoria
Acțiune: „Modelele computaționale sugerează că creierul este programat să învețe din greșeli și provocări, un fenomen numit învățare determinată de erori”, spune Charan Ranganath, profesor de neuroștiințe la UC Davis. „Acest principiu simplu poate explica condițiile în care învățăm cel mai bine și reținem ceea ce am învățat pe termen lung.”
Beneficii: Ranganath notează: „Învățarea bazată pe erori explică beneficiile care apar atunci când învățăm activ prin practică, mai degrabă decât să învățăm pasiv prin memorare.”
Profitați de neuroplasticitate
Neuroplasticitatea este capacitatea creierului de a se reorganiza prin formarea de noi conexiuni neuronale de-a lungul vieții. Aceasta înseamnă că abilitățile de leadership nu sunt statice; ele pot fi dezvoltate și perfecționate prin practică.
Tehnică: Adoptați învățarea socială
Acțiune: Implicați-vă în activități care vă depășesc limitele cognitive, cum ar fi învățarea unei limbi noi, stăpânirea unui instrument muzical sau abordarea unor probleme complexe în domeniul dumneavoastră. Știința creierului sugerează că învățarea socială (în grupuri cu alții) face ca învățarea să aibă loc mai ușor.
Beneficii: Potrivit lui David Rock de la Neuroleadership Institute, „atunci când este bine făcută, învățarea socială activează rețele cruciale ale creierului care aprofundează înțelegerea și ușurința de reamintire și permit dezvoltarea de noi comportamente.”
Optimizarea procesului decizional
Prejudecățile cognitive pot întuneca judecata și afecta luarea deciziilor. Conștientizarea acestor prejudecăți vă permite să luați decizii mai informate și mai raționale.
Tehnică: Recunoașteți ce este în joc în jurul dumneavoastră
Acțiune: „Trei capcane care reprezintă circumstanțe comune în care creierul nostru este cel mai susceptibil la prejudecăți la locul de muncă: Supraîncărcarea cu informații, sentimentele în detrimentul faptelor și nevoia de viteză”, spune Pamela Fuller. „Când ne aflăm în aceste circumstanțe, creierul respinge mai multe informații pentru a se concentra pe cele 40 de informații pe care le poate procesa în mod activ.”
Beneficii: Acest lucru reduce impactul prejudecăților, cum ar fi prejudecățile de confirmare sau excesul de încredere, ducând la decizii mai echilibrate și mai eficiente.
Consolidarea inteligenței emoționale
Ascultarea activă este esențială pentru un leadership eficient și este adânc înrădăcinată în capacitatea creierului de a recunoaște și de a răspunde emoțiilor celorlalți cu ajutorul inteligenței emoționale.
Tehnică: Practicați ascultarea activă
Acțiune: „Exersarea răspunsului la întrebările și comentariile oamenilor cu răspunsuri de două fraze este o bună oportunitate de a avea un impact semnificativ cu cuvintele tale și de a oferi mai mult spațiu celorlalți”, spune Dipti Bramhandkar, director executiv de strategie, America de Nord, la Iris.
Beneficii: O ascultare mai bună favorizează relații mai bune, sporește coeziunea echipei și susține un mediu de lucru mai incluziv și mai favorabil.
Exploatați puterea neurotransmițătorilor
Neurotransmițătorii precum dopamina și serotonina joacă un rol important în motivație și în reglarea dispoziției. Înțelegerea modului în care puteți influența aceste substanțe chimice vă poate spori eficiența în leadership.
Tehnică: Stabiliți obiective clare și sărbătoriți realizările
Acțiune: Împărțiți obiectivele mari în sarcini mai mici, ușor de gestionat și sărbătoriți fiecare etapă importantă. Acest lucru ajută la eliberarea dopaminei, care este asociată cu recompensa și motivația.
Beneficii: motivație sporită și entuziasm susținut pentru atingerea obiectivelor de conducere
Îmbunătățirea gestionării stresului
Stresul cronic are un impact negativ asupra funcției cognitive și a procesului decizional. Tehnicile care abordează stresul la nivel neurobiologic pot îmbunătăți eficiența generală a conducerii.
Tehnică: Încorporarea unui exercițiu simplu de respirație
Acțiune: Practicați în mod regulat tehnici de reducere a stresului, cum ar fi exercițiile de respirație profundă. „Expirând timp de două ori mai mult decât inspirați, să spunem cinci minute, veți observa că începeți să vă calmați”, spune Emma Seppälä de la Yale School of Management. „Declanșezi sistemul nervos parasimpatic, răspunsul de calmare din interior.”
Beneficii: Reduce nivelul de cortizol indus de stres, ceea ce duce la o mai bună concentrare, claritate a gândirii și rezistență sub presiune
Stimulați creativitatea printr-o schimbare a mentalității
Creativitatea este esențială pentru un leadership inovator, iar transformarea mentalității de la scumpire și reactivitate la abundență poate influența gândirea creativă.
Tehnică: Implicați-vă în activități care să calmeze și să stimuleze diferite stări ale undelor cerebrale
Acțiune: „Primul lucru este etichetarea emoțiilor. Etichetarea – simplul fapt de a fi conștient – vă ajută să difuzați”, explică antrenorul executiv Katia Verresen.
Beneficii: „Am descoperit că, atunci când oamenii își etichetează emoția, aceasta calmează amigdala [partea creierului nostru care se ocupă de frică și supraviețuire]”, spune ea. Acest lucru oferă o capacitate sporită de a gândi în afara cutiei și de a genera soluții inovatoare.
Dezvoltarea adaptabilității
Adaptabilitatea este susținută de știința creierului și poate avea un impact semnificativ asupra rezilienței liderilor.
Tehnică: Cultivați reziliența
Acțiune: Concentrați-vă pe procesul de învățare și îmbunătățire, mai degrabă decât pe rezultate fixe. „Odată ce ți-ai stabilit un obiectiv, amintește-ți să privești mereu spre acea stea nordică atunci când te confrunți cu o provocare și întreabă-te: „Cum pot această situație să devină o oportunitate de a transforma această situație într-o provocare? Cum pot reformula această situație ca pe o oportunitate de a mă apropia de obiectivul meu?”, postulează Alexa von Tobel.
Avantaj: În timp ce reziliența vă ajută să treceți peste furtună, adaptabilitatea este cea care vă permite să valorificați energia acesteia și să vă îndreptați spre o creștere fără precedent, spune ea.
Perfecționați intuiția
Instinctul nostru de supraviețuire „luptă sau fugi” ne ajută să luăm decizii rapide pentru a ne proteja de rău, dar instinctul mai rafinat este esențial pentru rezolvarea problemelor și luarea deciziilor.
Tehnică: Învățați să vă îndepărtați de date și să aveți încredere în intuiție
Acțiune: „Atunci când apare o problemă în care trebuie să găsiți o soluție sau să răspundeți rapid unui client, exersați potențialele răspunsuri cu un manager de linie sau un mentor de încredere”, spune Joanne Chan, CEO. „Argumentați care este problema, veniți cu trei idei posibile și împărtășiți care dintre ele vi se pare instinctiv cea mai bună.”
Avantaj: Chan spune că instinctul este „o abilitate perfecționată cu grijă de-a lungul anilor de muncă grea, practică și experiență, care permite ca fiecare decizie să fie o soluție personalizată”.
Integrarea tehnicilor din domeniul științelor creierului în abordarea dvs. de conducere poate oferi avantaje semnificative, de la îmbunătățirea procesului decizional și a inteligenței emoționale la creșterea creativității și gestionarea stresului. Înțelegând și aplicând aceste idei, nu numai că vă puteți spori eficiența în conducere, dar puteți și promova o echipă mai inovatoare, mai rezistentă și mai motivată.