Autostrada A1 Sibiu – Pitești: PORR a reușit să foreze 1.000 de metri din tunelul Daniela

Tunel Daniela Autostrada A 1

Constructorul PORR (Austria) a reușit să foreze 1.000 de metri din tunelul „Daniela”, parte din tunelul cu galerie dublă de pe lotul 4 al Autostrăzii Sibiu-Pitești, arată pagina „Monitorizare Santiere Infrastructura Romania”. Lungimea tunelului care trece Dealul Momaia este de 1350 de metri. La debutul oficial al forajului, PORR a botezat cele tuneluri paralele „Daniela” și „Alina”, după numele unor angajate ale companiei care lucrează la primul tunel clasic de autostradă din România. Lotul 4 Curtea de Argeș-Tigveni are o lungime de aproape 10 kilometri, iar valoarea contractului este de 1,7 miliarde lei (34 milioane Euro/km.).

„Astazi, 17.10.2024, s-a atins borna de 1.000 m excavati in tunelul Daniela. Sibiu-Pitesti – sectiunea 4, Porr”, arată pagina „Monitorizare Santiere Infrastructura Romania”.

În septembrie, lucrările pe Lotul 4 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești ajunseseră la stadiu fizic de execuție de 50%, a anunțat secretarul de stat în Transporturi Ionel Scrioșteanu. Lotul include Tunelul Curtea de Argeș, respectiv galeriile de 2700 metri cunoscute ca Daniela și Alina. Ministrul Transporturilor Sorin Grindeanu spunea anterior că pe acest lot se poate vorbi chiar despre o devansare a termenului, acum stabilit pentru martie 2027.

Contractul pentru Lotul 4 al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești a fost semnat cu constructorul austriac PORR în noiembrie 2021 (mandatul Dan Vîlceanu) pentru 1,7 miliarde lei (34 milioane Euro/km) ca urmare a complexității tehnice, tunelul și viaductele de pe traseu. Lotul include tunelul de la Curtea de Argeș (Dealul Momâia), cu o lungime totală de 1350 metri galerie dublă (2700 metri total).

Asociația Pro Infrastructură estimează finalizarea lotului Curtea de Argeș -Tigveni (10 km.) la finalul anului 2026: „La jumătatea tunelului Curtea de Argeș de pe Autostrada A1 Astăzi, duminică, am vizitat tunelul de 1,35 kilometri de pe Secțiunea 4 a Autostrăzii Sibiu-Pitești. Antreprenorul Porr a ajuns la 650 metri excavați pe calea spre Curtea de Argeș și la 500 de metri pe sensul spre Sibiu. S-a forat și prima galerie de legătură (pietonală), iar pe firul spre Curtea de Argeș urmează în scurt timp excavarea galeriei de trecere pentru vehicule din centrul tunelului.În ciuda terenului foarte dificil, plin de nisip și argile, care necesită multă meticulozitate, atenție și pricepere din partea inginerilor Porr, lucrările înaintează bine. L-am întrebat pe ghidul nostru dacă se așteaptă ca a doua jumătate a excavației să fie mai ușoară și ne-a spus că sigur nu va fi. În scurta filmare cu telefonul din capătul galeriei spre Sibiu, un tânăr operator de buldozer de 25 de ani, dar cu 8 ani de experiență, își arată îndemânarea mutând materialul proaspăt excavat în viteză, cu o precizie remarcabilă. Lucrează nonstop, 24/24, 7 zile din 7, o echipă de experți din 11 țări condusă de un inginer cu 40 de ani de experiență în execuția de tuneluri. Sunt șanse bune să circulăm pe aici în decembrie 2026, puțin înainte de termenul contractual martie 2027”, a transmis API.

Ministrul Trasporturilor Sorin Grindeanu spunea de asemenea că termenele de inaugurare pe loturile 4 și 5 din Autostrada Sibiu – Pitești ar putea fi devansate, ținând cont de stadiul actual al lucrărilor. Grindeanu a anunțat că, dacă lucrările continuă în același ritm, se poate vorbi chiar despre o devansare a termenului pentru acest lot, acum stabilit pentru martie 2027.

Tunelul Curtea de Argeș/Momaia are o lungime de 1,3 km și este format din 2 galerii principale separate, una pentru fiecare sens de mers. Va fi realizat în conformitate cu normativele și directivele europene, iar printre particularități regăsim:

– câte 2 benzi pe sens și acostamente – sistem de ventilație – sistem de evacuare
– iluminat public
– sistem de comunicare
– câte o clădire la intrare și ieșire, pentru controlul și operarea tunelului.

Antreprenorul estimează un termen de 2 ani pentru săpătura tunelului, 1 an pentru căptușarea interioară și până la 8 luni pentru instalarea echipamentelor și testare.

Cel mai lung tunel al Autostrăzii A1 Sibiu – Pitești este cel de la Poiana (1,7 km) pe lotul 3 (WeBuild), dar probabil cel mai greu de construit (din cauza reliefului/accesului) va fi cel de pe Lotul 2 Boița – Cornetu (Tunel Câineni 1.590 metri).

Pe Autostrada Sibiu – Pitești, patru secțiuni sunt aflate acum în execuție. Pe 13,17 km, între Sibiu și Boița se circulă deja din luna decembrie 2022.

La ora actuală mai este în lucru secțiunea 5 (Curtea de Argeș – Pitești) în lungime de 30,35 km, iar secțiunea 2 (Boița – Cornetu), în lungime de 31,33 de km, a intrat sectorizat în execuție.

Secțiunea 3 (Cornetu – Tigveni) în lungime de 37,4 km, este acum în faza de proiectare și anul acesta trebuie de asemenea să intre de asemenea în faza de construcție.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.