Anul acesta, Black Friday va avea loc în perioada 8 – 10 noiembrie, mai devreme decât în alți ani, ceea ce ne indică faptul că piața cere o demarare mai rapidă a sezonului de cumpărături frenetice.
Pentru owneri, Black Friday este probabil cea mai importantă perioadă din an, pentru că, de cele mai multe ori, aceasta reprezintă o parte semnificativă din veniturile anuale. În plus, este un moment oportun și pentru stabilirea strategiilor de fidelizare. Clienții care sunt atrași prin oferte speciale în această perioadă, pot deveni cumpărători fideli pe termen lung, dacă au fost mulțumiți de produsele, serviciile și experiența de cumpărare per total. În același timp, este și o provocare în ceea ce privește gestionarea stocurilor, promovarea produselor și satisfacția clienților, de aceea campania trebuie pregătită din timp.
Deși fenomenul este unul deja foarte cunoscut și așteptat de cumpărători, succesul magazinelor online nu vine doar din oferirea unor reduceri atractive, ci și din toată munca din spate: strategia, planificarea, bugetarea acțiunilor de marketing și o prezență online solidă.
Într-un mediu online din ce în ce mai competitiv, o campanie de Black Friday bine organizată poate face diferența atunci când vine vorba de rezultatele obținute.
Cum arată o campanie de Black Friday?
Când vine vorba de structurarea unei campanii de reduceri în online, trebuie să ținem cont de două etape foarte importante: perioada de teasing și cea de oferte.
Perioada de teasing este partea în care un magazin online anunță că va avea reduceri de Black Friday înainte de data oficială. De exemplu, poate fi implementată cu 5, 7 sau 14 zile înainte, în funcție de bugetul și nevoile businessului. Obiectivul acestei campanii este atingerea unui număr cât mai mare de potențiali clienți și stârnirea interesului lor. Ei vor avea tendința să verifice website-ul în perioada de promoție. Aici este și momentul în care se poate crește baza de date pentru newsletter, ceea ce eu recomand.
A doua etapă este cea de promoție propriu-zisă, atunci când clienții pot profita deja de reduceri. Obiectivul acesteia este obținerea unui volum cât mai mare de vânzări și atragerea de clienți noi, care se pot transforma în clienți recurenți. Perioada clasică de desfășurare este de 3 zile (vineri – duminică), dar există o tendință pentru testarea unor perioade mai lungi de Black Friday, de la o săptămână până la o lună. În marketing însă există conceptul de „sense of urgency”, sentimentul că achiziția trebuie făcută rapid pentru că oportunitatea va dispărea, iar o perioadă mai lungă de timp diluează această senzație.
Cu ce trebuie să se pregătească un magazin online pentru Black Friday?
Primul pas în pregătirea pentru Black Friday este asigurarea unui stoc suficient de produse, în special pentru cele populare și la reducere. Dincolo de stoc, organizarea logistică trebuie să fie cât mai bine pusă la punct pentru a putea face față numărului mare de comenzi. Astfel vor fi evitate problemele cu livrarea și gestionarea retururilor.
După ce tot ceea ce ține de produse, logistică și stoc este stabilit, intervine pregătirea magazinului online. Este deja știut faptul că în această perioadă, traficul va crește foarte mult, tocmai de aceea este bine ca funcționalitățile site-ului să fie verificate pentru a putea face față volumului mai mare.
Dincolo de aspectele tehnice, conținutul și informațiile din site trebuie să fie concrete și ușor de parcurs. Este recomandat să fie creat un landing page special pentru teasing (unde utilizatorii să se înscrie la newsletter) și un landing page pentru reduceri.
Procesul de check-out ar trebui să fie și el cât mai simplu și scurt, iar opțiunile de plată și livrare să fie variate, vizibile și accesibile. Să nu uităm și de securitatea datelor. Clienții trebuie să aibă încredere că informațiile lor sunt protejate pe platformă, să aibă impresia că site-ul este suspect.
Produsele sunt pregătite, site-ul arată bine, ce urmează? Modul în care un vânzător ajunge la clienți este foarte important, iar aici intervine strategia de marketing.
O campanie de Black Friday reușită începe cu o strategie de marketing solidă. Magazinele online trebuie să-și creeze un plan clar de promovare, care să înceapă cu câteva săptămâni înainte de eveniment, pentru a genera interes și să capteze atenția consumatorilor.
Cea mai sigură abordare este cea în care promovarea nu se oprește la un singur canal, ci trebuie creat un funnel (de ex: brand awareness, traffic, conversie, loialitate, advocacy) și un mix de canale potrivit businessului. Nu în ultimul rând, materialele folosite (foto, video) trebuie să fie atractive, să comunice clar mesajul și să creeze acel „sense of urgency.”
Vânzări în 3 zile cât în 3 luni
Deși pare greu de crezut dacă nu ai desfășurat campanii de Black Friday până acum, trebuie să știi că unele businessuri realizează în această perioadă vânzări care echivalează totalul mai multor luni obișnuite.
Iată câțiva factori care contribuie la creșterea volumului de vânzări:
- Crearea de oferte personalizate, pachete promoționale și reduceri agresive. Bonus: transport gratuit și politici de retur flexibile.
- Ideea de FOMO. Oamenii se grăbesc să prindă reducerile limitate într-un timp scurt, de teamă să nu piardă cele mai bune dealuri din an.
- Campanii de teasing și mărirea bugetelor de publicitate înainte de Black Friday care duc la pentru creșterea vizibilității și interesului utilizatorilor către un anumit brand.
- Black Friday este un fenomen cunoscut peste tot în lume. Asta face ca utilizatorii să știe când urmează și să își amâne achizițiile mari pentru perioada reducerilor.
Idei de campanii
- Ofertă Early Bird – folosește-te de baza de date strânsă în etapa de teasing și trimite un mail cu link-uri pentru acces prioritar sau coduri speciale pentru a profita de reduceri înainte de startul oficial al campaniei.
- Bundle Deals – Pachetele de produse la prețuri speciale vor încuraja clienții să cumpere mai multe produse simultan. Poți merge pe varianta de produse completare în același pachet sau de tipul: cumpără două sau mai multe produse pentru o reducere mai mare.
- Produs gratuit – oferă un cadou la achiziționarea unui anumit produs sau la depășirea unui prag în coșul de cumpărături. Cadourile pot fi produse promoționale sau vouchere pentru viitoare cumpărături.
- Tombole sau joculețe online – Folosește-te de diferite joculețe cum ar fi roata norocului, tombole sau Calendar Advent unde fiecare client care face o achiziție are șansa de a câștiga premii speciale.
- Discounturi progresive – Oferă reduceri suplimentare în funcție de valoarea comenzii.
- Promoții personalizate pentru clienți fideli – Folosește baza de date cu clienții recurenți și trimite-le oferte personalizate în funcție de istoricul lor de achiziție. De exemplu, reducere la produse cumpărate anterior/categorii care au prezentat interes sau la produsele din Wishlist.
- Live Shopping – Tot mai popular în ultimii ani, acest tip de conținut atrage un public implicat și stimulează achizițiile de impuls. Bonus: dacă live shoppingul este făcut în colaborare cu un influencer, o să ai un engagement și mai mare.
Idei de campanii pentru cele mai „vânate” nișe de Black Friday
Am prezentat mai sus mai multe tipuri de reduceri/oferte pe care le poți adapta pentru businessul tău. Este foarte important ca ceea ce alegi să implementezi să fie potrivit specificul industriei, dar și pentru audiența pe care o targetezi.
Sigur că nu vei da greș niciodată cu reducerile de peste 50% la produse, dar las aici și alte idei mult mai aplicate pentru industriile cele mai căutate de Black Friday:
- Fashion: Dacă vrei să scapi de colecții vechi la care ai stoc mare, atunci poți încerca o campanie de tip Shop The Look unde poți face combo-uri de produse la reducere.
- Beauty: Creează pachete de produse de beauty/îngrijire și oferă mostre gratuite la fiecare comandă. Astfel poți atrage interes și către alte produse pentru achiziții viitoare.
- Home&Deco: Pe lângă reducerile clasice, oferă transport sau montaj gratuit.
- Electronice și gadgeturi: Oferă garanții extinse gratuite sau service gratuit pentru o anumită perioadă de timp. În această nișă, de multe ori, siguranța și funcționalitatea produselor este mai importantă decât discountul.
Cum a arătat Black Friday în România anul trecut? Cifre importante
- S-a înregistrat o creștere în numărul de comenzi și valoarea acestora între 11 % și 20% comparativ cu 2022.
- În primele 10 ore de Black Friday, românii au plasat comenzi în valoare de peste 610 milioane de lei (aproximativ 2,2 milioane de produse).
- Coș mediu de 60 euro.
- Cele mai mari creșteri în numărul de vânzări au fost înregistrate în nișele de Beauty (+47%) și Sport (+37%).
- În Fashion creșterile semnificative au fost înregistrate în prima zi de Black Friday, iar pe în Home&Deco, numărul de tranzacții a crescut în a doua zi.
- eMAG a raportat vânzări în valoare de 731 de milioane de lei în 2023, cu 87 milioane de lei mai mult față de anul precedent.
- Anul 2023 a adus și o premieră: Bucureștiul a ieșit din top cinci județe după valoarea medie per client. În topul județelor cu cele mai mari comenzi per client s-au clasat: Iași, Sălaj, Cluj, Bistrița-Năsăud, Dolj, București.
Așteptările comercianților sunt ca aceste cifre să fie depășite. Vom trage concluzii după ce vom vedea datele.
O rubrică Economedia updatată periodic în care facem un brief cu noutățile din tehnologie pentru profesioniștii din tehnologie și marketing.
Alex Curtașu este specialist în Digital Marketing, partener Gun Media și Head of Performance în cadrul agenției.