Criză politică în Germania, pe fondul unor majore probleme economice. Cancelarul Scholz îl demite pe ministrul de finanțe Lindner/ Toți miniștrii liberali și-au dat demisia

olaf scholz, germania, cancelar german, berlin, bruxelles, consiliul european Sursa foto: European Council

Cancelarul Olaf Scholz l-a demis pe ministrul de finanțe Christian Lindner, scrie presa germană. Țara intră astfel într-o criză politică „în cel mai rău moment”, ţinând cont de dificultăţile economice cu care se confruntă şi de incertitudinile pe plan geopolitic.

UPDATE 07 noiembrie, Ora 07:06 Partidul liberal german FDP a anunţat miercuri seară că toţi miniştrii săi vor părăsi guvernul de coaliţie al lui Olaf Scholz, în urma demiterii ministrului de Finanţe Christian Lindner, privându-l astfel pe cancelar de o majoritate în Camera Deputaţilor, relatează AFP şi DPA, citate de Agerpres. „Ceilalţi miniştri ai FDP” în plus faţă de Lindner, care este şi preşedintele partidului, „au explicat că îşi vor prezenta demisiile cancelarului şi şefului statului”, a declarat presei preşedintele grupului parlamentar al mişcării, Christian Durr.

UPDATE După destiuirea sa, Lindner a spus: „Am prezentat propuneri pentru o redresare economică pentru a readuce țara noastră pe calea succesului. Aceste propuneri nu au fost acceptate nici măcar de SPD și Verzi ca bază pentru consultări. După declarația atent pregătită a cancelarului din această seară, știm de ce”.

Analize Economedia

inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1

„Din păcate, Olaf Scholz a arătat că nu are puterea de a oferi țării noastre un nou început. În schimb, începând din această după-amiază, cancelarul federal mi-a cerut să suspend frâna de îndatorare din Legea fundamentală. Nu am putut fi de acord cu acest lucru” a mai spus Lindner, citat de cotidianul Bild”. „Liber Democrații sunt încă pregătiți să își asume responsabilitatea pentru această țară. Și vom lupta pentru a face același lucru într-un alt guvern anul viitor.” și-a încheiat Lindner alocuțiunea.

La scurt timp după aceea, liderul Verzilor, Robert Habeck, a declarat că demiterea ministrului federal al finanțelor a fost pe cât de logică, pe atât de inutilă. „Acum vom elibera rapid calea pentru noi alegeri ordonate”. Habeck a menționat primăvara viitoare ca dată posibilă.

Știrea inițială

„Coaliția semafor” din Germania este astfel pe cale să se încheie. Seara, liderii coaliției s-au întâlnit la Cancelarie. Lindner, liderul FDP, i-ar fi propus lui Scholz organizarea de noi alegeri la începutul anului 2025. Cancelarul a decis însă să îl demită pe ministrul de finanțe.

SPD guvernează în coaliție cu FDP și cu Verzii din 2021 și dacă FDP se retrage din coaliție, guvernul rămâne fără majoritate în Bundestag, camera inferioară a parlamentului federal al Germaniei.

Lindner a cerut reforme economice radicale, la care s-au opus celelalte două partide din coaliție.
În discuție este modul în care Germania poate acoperi o gaură în bugetul pentru 2025 înainte de o reuniune decisivă a comisiei pentru buget la 14 noiembrie. Confruntarea cheltuielilor vine în contextul în care economia Germaniei a avut dificultăți și se confruntă cu un nou an de recesiune, relatează Deutsche Welle.

Lindner îi sugerase anterior lui Scholz organizarea de noi alegeri pentru Bundestag. Discuțiile au arătat că nu a fost posibil să se ajungă la un teren comun suficient în ceea ce privește politica economică și financiară, a declarat Lindner, citat de participanți la întâlnire.

Criza politică din Germania vine acum pe fondul unor probleme majore cu care se confruntă economia Germaniei, care a încetinit puternic.

Problemele economiei Germaniei

Ceea ce se întâmplă acum în Germania este „fără precedent” și „de o cu totul altă magnitudine”, spune Rüter, șeful AlixPartners pe țară, scria recent Financial Times, într-o amplă analiză despre economia Germaniei.

Sectorul automobilelor, industria chimică și sectorul ingineriei din Republica Federală sunt toate în criză în același timp. Firma lui Rüter este atât de copleșită de cereri de restructurare încât refuză potențiali clienți.

În ultimii trei ani, cea mai mare economie a Europei s-a afundat încet, dar constant în criză. Țara nu a înregistrat nicio creștere trimestrială semnificativă a PIB-ului real de la sfârșitul anului 2021, iar PIB-ul anual este pe cale să scadă pentru al doilea an consecutiv. Producția industrială, excluzând construcțiile, a atins un nivel maxim în 2017 și a scăzut cu 16% de atunci. Conform celor mai recente date disponibile, investițiile corporative au scăzut în 12 din ultimele 20 de trimestre și se află acum la un nivel care nu a mai fost atins în timpul șocului inițial al pandemiei. De asemenea, investițiile străine directe au scăzut brusc.

Luminița de la capătul tunelului este greu de detectat. În ultimele sale previziuni, FMI afirmă că PIB-ul german va crește cu doar 0,8% anul viitor. Dintre cele mai mari și mai bogate economii ale lumii, doar Italia se așteaptă să crească la fel de lent.

În industria prelucrătoare, unde Germania este puterea tradițională a Europei, situația pare deosebit de sumbră. Pentru prima dată în istoria sa, Volkswagen a avertizat cu privire la închiderea unor fabrici pe teren propriu. Thyssenkrupp, cu o vechime de 212 ani, cândva un simbol al puterii industriale germane, este împotmolită într-o luptă în sala de consiliu cu privire la viitorul unității sale siderurgice, mii de locuri de muncă fiind în pericol. Producătorul de anvelope Continental încearcă să se debaraseze de afacerea sa din sectorul auto, în valoare de 20 de miliarde de euro. În septembrie, șantierul naval de familie Meyer Werft, vechi de 225 de ani, a evitat la limită falimentul cu ajutorul unui ajutor guvernamental de 400 de milioane de euro.

Robin Winkler, economistul șef al Deutsche Bank pentru Germania, cataloghează scăderea producției industriale drept „cea mai pronunțată recesiune” din istoria postbelică a Germaniei. El este departe de a fi singurul. „Modelul de afaceri al Germaniei este în mare pericol – nu cândva în viitor, ci aici și acum”, a avertizat în septembrie Siegfried Russwurm, președintele Federației Industriei Germane (BDI). O cincime din producția industrială rămasă în Germania ar putea dispărea până în 2030, a spus el. „Deindustrializarea este un risc real”.

Economiștii și liderii de afaceri pun dificultățile economice ale Germaniei pe seama costurilor ridicate ale energiei, a impozitelor mari pe profit și a costurilor ridicate ale forței de muncă, precum și a ceea ce ei descriu drept birocrație excesivă. Aceste probleme au fost agravate de un deficit de lucrători calificați și de starea gravă a infrastructurii țării, după decenii de investiții insuficiente. Între timp, conform agenției de statistică a țării, consumatorii germani nervoși economisesc în prezent 11,1% din venitul lor, de două ori mai mult decât cei din SUA – încetinind astfel și mai mult economia.

Analiza integrală, AICI.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.