Honda și Nissan au anunțat luni că au început discuțiile în vederea unei potențiale fuziuni, un moment istoric pentru industria auto din Japonia care subliniază amenințarea pe care producătorii chinezi de vehicule electrice o reprezintă acum pentru unii dintre cei mai cunoscuți producători auto din lume, scrie Reuters.
Integrarea ar crea al treilea cel mai mare grup auto din lume după vânzările de vehicule, după Toyota și Volkswagen.
De asemenea, ar oferi celor două companii scară și o șansă de a împărtăși resursele în fața concurenței intense din partea Tesla și a rivalilor chinezi mai agili, cum ar fi BYD.
Fuziunea celor două mărci japoneze de renume – Honda este al doilea cel mai mare producător auto din Japonia, iar Nissan este numărul 3 – ar marca cea mai mare remodelare în industria auto globală de când Fiat Chrysler Automobiles și PSA au fuzionat în 2021 pentru a crea Stellantis într-o tranzacție de 52 de miliarde de dolari.
Compania mai mică Mitsubishi Motors, în care Nissan este acționar de top, a luat de asemenea în considerare aderarea, au declarat companiile. Directorii executivi ai celor trei companii au susținut o conferință de presă comună la Tokyo.
„Ascensiunea producătorilor auto chinezi și a noilor jucători a schimbat destul de mult industria auto”, a declarat Toshihiro Mibe, CEO-ul Honda, la conferința de presă.
„Trebuie să ne dezvoltăm capacitățile pentru a lupta cu ei până în 2030, altfel vom fi învinși”, a spus el.
Cele două companii vor urmări vânzări combinate de 30 de trilioane de yeni (191 de miliarde de dolari) și un profit operațional de peste 3 trilioane de yeni prin potențiala fuziune, au declarat aceștia.
Acestea intenționează să încheie discuțiile în jurul lunii iunie 2025 și apoi să înființeze o societate holding până în august 2026, moment în care acțiunile ambelor companii vor fi delistate.
Honda are o capitalizare de piață de peste 40 de miliarde de dolari, în timp ce Nissan este evaluat la aproximativ 10 miliarde de dolari. Honda va numi majoritatea membrilor consiliului de administrație al holdingului, a declarat acesta.
Combinarea cu Mitsubishi Motors ar duce vânzările globale ale grupului japonez la peste 8 milioane de mașini. Actualul grup nr. 3 este format din sud-coreenii Hyundai și Kia. Honda și Nissan au explorat modalități de consolidare a parteneriatului lor, inclusiv o fuziune, a relatat Reuters săptămâna trecută.
Cele două companii au declarat în martie că iau în considerare cooperarea în domeniul electrificării și dezvoltării de software. Acestea au convenit să efectueze cercetări comune și au extins colaborarea la Mitsubishi Motors în august.
Luna trecută, Nissan a anunțat un plan de a reduce 9.000 de locuri de muncă și 20% din capacitatea sa globală de producție, după ce vânzările s-au prăbușit pe piețele cheie din China și Statele Unite. Honda a raportat, de asemenea, venituri mai mici decât cele preconizate din cauza scăderii vânzărilor în China.
Datele privind vânzările globale de automobile până în septembrie arată că patru dintre primii 17 producători auto din lume sunt chinezi.
Ca și alți producători auto străini, Honda și Nissan au pierdut teren pe cea mai mare piață din lume, China, în favoarea BYD și a altor mărci locale care produc mașini electrice și hibride echipate cu software inovator.
Constructorul auto francez Renault, cel mai mare acționar al Nissan, este deschis, în principiu, unui acord și va examina toate implicațiile unei asocieri, au declarat surse pentru Reuters.