Operatorii privați de transport feroviar acuză statul că nu a recuperat ajutorul de stat de la CFR Marfă

CFR Marfă, profit de 77 milioane lei 6 luni 2023 nu e risc de faliment Sursa foto: CFR Marfă, Facebook

Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) anunţă că a depus o nouă plângere la Comisia Europeană, care vizează nerespectarea de către statul român a obligaţiilor privind recuperarea ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă şi de încercarea de eludare a dispoziţiilor europene prin înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar România. Patronatul reclamă la Comisia Europeană intenţia statului român de a folosi banii publici destinaţi capitalizării Carpatica Feroviar România pentru achiziţionarea de material rulant şi alte active de la CFR Marfă, transmite news.ro.

”Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România (OPSFPR) anunţă că a depus o nouă plângere la Comisia Europeană. Aceasta vizează nerespectarea de către statul român a obligaţiilor privind recuperarea ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă, precum şi încercarea evidentă de eludare a dispoziţiilor europene prin înfiinţarea companiei Carpatica Feroviar România. Mai exact, OPSFPR reclamă la Comisia Europeană intenţia statului român de a folosi banii publici destinaţi capitalizării Carpatica Feroviar România pentru achiziţionarea de material rulant şi alte active de la CFR Marfă. Banii vor fi ulterior transferaţi de către CFR Marfă în conturile Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF) pentru stingerea ajutorului financiar ilegal stabilit prin decizie C.E. Practic, un ajutor ilegal din bani publici pe care CFR Marfă l-a primit în trecut urmează să fie stins tot cu bani publici, nu prin valorificarea în mod transparent a patrimoniului CFR Marfă”, arată patronatul.

Conform Deciziei Comisiei Europene din februarie 2020, statul român avea obligaţia de a recupera ajutorul de stat ilegal acordat CFR Marfă în termen de 6 luni, până în august 2020. Până în prezent, această obligaţie nu a fost îndeplinită, ceea ce conferă CFR Marfă un avantaj competitiv nejustificat, perpetuând distorsiunile pieţei şi încălcând legislaţia europeană privind ajutoarele de stat.

Analize Economedia

software, calculator, IT
CV locuri de munca job
MixCollage-21-Dec-2024-07-15-PM-1798
economie 2024
grafic crestere dreamstime
tranzactii calcula fuziuni
locuinta constructii bricolaj
salariu, bani, lei
turcia, ankara, steag, flag, drapel, istanbul, alegeri
bani, lei, bancnote, cash, numerar
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
bursa, indice bursier, investitii, scadere, grafic
inflatie bani echilibru balanta
la veterinar
camioane UMB autostrazi
Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR

Mai mult, OPSFPR atrage atenţia asupra ”intenţiei vădite a autorităţilor române de a eluda dispoziţiile Comisiei Europene”, prin înfiinţarea şi capitalizarea companiei Carpatica Feroviar România, căreia îi vor fi transferate activele viabile ale CFR Marfă printr-o procedură netransparentă şi neconcurenţială. Această operaţiune, evaluată la peste 300 de milioane de euro şi finanţată din fonduri publice, va avea loc într-un context naţional economic şi financiar extrem de delicat, precizează patronatul.

OPSFPR semnalează faptul că transferul activelor viabile către Carpatica Feroviar, fără o licitaţie publică sau o consultare reală a operatorilor privaţi, distorsionează grav concurenţa pe piaţa transportului feroviar de marfă. Această măsură exclude operatorii privaţi de la accesul la resurse strategice şi consolidează o poziţie favorizată pentru Carpatica Feroviar, perpetuând practicile neconcurenţiale sancţionate deja de Comisia Europeană.

Mai mult, utilizarea fondurilor publice pentru finanţarea acestei operaţiuni reprezintă o povară semnificativă pentru bugetul de stat, într-un moment în care România se confruntă cu presiuni economice şi financiare acute. OPSFPR consideră că alocarea acestor resurse este nu doar ilegală, ci şi profund ineficientă, având un impact negativ asupra economiei naţionale.

”Practicile actuale ale autorităţilor române reprezintă o ameninţare gravă pentru integritatea pieţei interne a Uniunii Europene şi perpetuează afectarea principiilor fundamentale ale concurenţei loiale pentru toţi operatorii din transportul feroviar de marfă. Deşi OPSFPR a semnalat în repetate rânduri aceste aspecte autorităţilor naţionale, lipsa de reacţie din partea Ministerului Transporturilor şi Infrastructurii din România a forţat organizaţia patronală feroviară să apeleze din nou la Comisia Europeană. OPSFPR solicită intervenţia promptă a Comisiei pentru a preveni perpetuarea acestor distorsiuni şi pentru a restabili echilibrul pe piaţa transportului feroviar”, spun reprezentanţii OPSFPR.

În acelaşi timp, OPSFPR face un apel ferm către autorităţile din România să respecte legislaţia europeană privind ajutoarele de stat şi să implementeze măsuri care să asigure un climat de concurenţă reală pe piaţa transportului feroviar de marfă din România.

„Respectarea regulilor europene este esenţială pentru atragerea de investiţii, dezvoltarea sustenabilă a sectorului feroviar şi protejarea intereselor economice naţionale”, adaugă ei.

În plângerea depusă, OPSFPR solicită Comisiei Europene să:

· Investigheze nerespectarea Deciziei de recuperare a ajutorului de stat incompatibil acordat CFR Marfă.

· Blocheze transferul activelor viabile către Carpatica Feroviar, având în vedere lipsa unei proceduri transparente şi impactul asupra pieţei.

· Analizeze impactul alocării de 300 de milioane de euro din fonduri publice, care contravine principiilor utilizării eficiente a resurselor şi legislaţiei europene privind ajutoarele de stat.

· Solicite măsuri imediate pentru restabilirea condiţiilor de concurenţă loială pe piaţa transportului feroviar din România.

Organizaţia Patronală a Societăţilor Feroviare Private din România reprezintă interesele operatorilor privaţi din sectorul feroviar

OPSFPR a fost constituită în anul 2015, în baza Legii Dialogului Social, este afiliată Confederaţiei Patronale ”Concordia”, reprezentativă la nivel naţional, membru al Consiliului Naţional Tripartit pentru Dialog Social, membru al Consiliului Economic şi Social, organ consultativ al Parlamentului şi al Guvernului.

OPSFPR reprezintă interesele legale, economice şi sociale ale operatorilor de transport feroviar de marfă cu capital privat, care, împreună, reprezintă peste 70% din cota de piaţă a transportului feroviar de marfă din România.

 

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.