Tensiunile politice din ultima vreme au efecte și în mediul de afaceri. De altfel, după primul tur al prezidențialelor au fost reacții și pe bursa de la București, care a consemnat mai multe scăderi.
În micile afaceri, care au doar câțiva ani de experiență, s-au văzut de asemenea efecte cât se poate de concrete, după cum a declarat într-un interviu pentru Economedia Oana Opriș, cofondator al Genuin Shop, Genuin, un brand românesc specializat în produse home & deco organice din in, o afacere de familie pornită la sfârșitul anului 2021.
Ea a explicat că, după primul tur de la prezidențiale și până la anularea lor, nu au avut nicio vânzare, iar cea mai mare provocare pentru un business mic este cash-flow-ul.
Oana Opriș speră ca viitoarea campanie electorală să nu mai genereze aceleași reacții emoționale ca în decembrie.
Economedia: Cum se simte agitația politică în afacerile aflate la început de drum?
Oana Opriș: Cred că mediul de afaceri și administrația politică sunt interconectate, indiferent dacă vorbim despre un business la început de drum sau unul matur. Impactul cel mai vizibil este legat de taxele care pot fluctua de la o lună la alta, costurile salariale sau noile reglementări europene, ce pot implica cheltuieli suplimentare.
Însă efectele mai puțin evidente țin de lipsa de încredere. Când există instabilitate politică, afacerile mici trebuie să navigheze printr-un climat imprevizibil, cu schimbări care afectează atât costurile de finanțare, cât și comportamentul consumatorilor și bunăstarea lor. Rata dobânzilor la împrumuturi fluctuează, iar oamenii își ajustează coșul de cumpărături, ceea ce influențează direct vânzările.
Când nu există încredere, această tensiune se perpetuează și se simte în cele mai mici detalii. Angajații devin ei înșiși agitați referitor la siguranța lor, clienții își regândesc consumul și tind să țină mai mult de bani ca să se protejeze.
Sunt optimistă de fel și cred că în toate partidele există oameni capabili, care înțeleg responsabilitatea și impactul deciziilor lor. Totuși, în ultimele luni, tensiunea și lipsa de încredere sunt evidente, atât în relațiile dintre antreprenori, cât și în rândul consumatorilor.
Economedia: Cum au evoluat vânzările Genuin anul trecut, în timpul campaniei electorale, înainte de alegerile prezidențiale?
Oana Opriș: În campaniile electorale, mediul digital este puternic afectat, deoarece echipele politice alocă bugete imense pentru promovare, ceea ce face ca brandurile mai mici să devină aproape invizibile în online. Efectul este similar cu cel generat de un retailer mare care acaparează piața prin investiții masive în publicitate.
În cazul nostru, acest lucru s-a tradus printr-o scădere semnificativă a vânzărilor și a ratei de conversie, într-o perioadă care, de obicei, era foarte profitabilă. Noiembrie este în mod normal o lună foarte bună pentru noi, dar în 2024 lucrurile au stat complet diferit.
Perioada alegerilor a fost extrem de dificilă. Pe 1 noiembrie, am semnat contractul pentru un nou spațiu de producție, cu încredere în dezvoltare și extindere. Însă, după rezultatele din turul 1 al alegerilor prezidențiale și până la anularea acestora, nu am înregistrat nicio vânzare. Piața părea efectiv înghețată. Nici luna decembrie nu a fost mai bună – chiar și comparativ cu 2023, când eram un brand mai mic și mai puțin cunoscut.
Instabilitatea politică a avut un impact clar asupra consumului, iar noi a trebuit să luăm în calcul mai multe scenarii de criză pentru a ne adapta.
Economedia: Ce schimbări au avut loc după alegeri, fie în bine, fie în rău?
Oana Opriș: După alegeri, lucrurile s-au mai relaxat, iar în ianuarie am simțit o revenire. Cred că, odată cu observarea fenomenelor la nivel de Europa și SUA, oamenii au început să se gândească la binele lor și la ce pot face în cercul lor mic și pentru sănătatea lor. Au început să cumpere din nou, iar vânzările au crescut de trei ori față de aceeași perioadă a anului trecut.
Cu toate acestea, nu putem spune că am revenit la o stabilitate clară. Încă simțim o anumită prudență în comportamentul consumatorilor, ceea ce ne face să rămânem moderați în estimările noastre.
Cred că oamenii au început să se concentreze mai mult pe propriul bine, pe confortul și sănătatea lor, fără a mai fi atât de influențați de agitația politică. Totuși, incertitudinea economică rămâne un factor care îi determină să fie mai precauți cu deciziile lor financiare.
Economedia: Ce ar trebuie să se schimbe pentru ca micile afaceri să poată spune că au primit un sprijin pentru dezvoltare din partea statului?
Oana Opriș: Cel mai important sprijin pe care statul l-ar putea oferi antreprenorilor este stabilitatea și coerența. Mediul de afaceri are nevoie de predictibilitate, de reguli clare și de o relație deschisă cu sectorul de stat, care să se transforme în măsuri concrete.
Un alt aspect crucial este accesul la fonduri europene și facilitarea relațiilor comerciale internaționale, astfel încât afacerile românești să poată crește și să aibă piețe deschise pentru export. Fondurile pentru digitalizare, tehnologizare și sustenabilitate sunt esențiale, dar trebuie să existe și mecanisme eficiente de implementare.
Cea mai mare provocare pentru un business mic este cash-flow-ul. În momentul în care implementezi un proiect finanțat din fonduri europene, ai nevoie de un partener bancar care să înțeleagă dinamica unui business la început de drum și să asigure linii de credit flexibile, cu dobânzi mici, care să acopere tranziția până la rambursarea banilor de la instituțiile de finanțare. Sprijinul guvernamental în această direcție ar fi esențial – ca o gură de aer proaspăt, aș zice.
Economedia: Ce așteptări aveți de la perioada următoare, în contextul alegerilor prezidențiale din luna mai?
Oana Opriș: Suntem conștienți că perioada campaniei va aduce din nou o scădere a vânzărilor online, așa că ne pregătim să compensăm prin alte canale de vânzare și prin extinderea pe piețe externe.
Totuși, credem că oamenii nu vor mai fi la fel de afectați emoțional ca în decembrie. Vor exista, desigur, precauții în consum, dar nu credem că va fi același blocaj total. Până la urmă, un consum mai responsabil nu este un lucru rău, iar noi promovăm exact acest tip de comportament – alegeri conștiente, produse care rezistă în timp și o atitudine mai echilibrată față de cumpărături.
Însă credem cu tărie că oamenii au nevoie să fie din ce în ce mai bine cu ei și echilibrați din punct de vedere emoțional, pentru a naviga cât mai bine tot acest an.
Ca business, investim și în noi ca echipă, pentru a fi mai flexibili, mai adaptați schimbărilor și, mai ales, mai rezistenți la fluctuațiile economice și politice. Ne dorim să construim un brand antifragil, care să crească indiferent de context.