Doar una din 15 femei din România intenționează să demareze o afacere în viitorul apropiat, comparativ cu unul din zece bărbați, arată datele recente care scanează antreprenoriatul în România. Mai mult, implicarea activă a femeilor în antreprenoriat este semnificativ mai redusă: doar 3,73% dintre femeile cu vârsta între 18 și 64 de ani sunt antreprenoare în fază incipientă, în timp ce procentul pentru bărbați este de 6,19%. Datele au fost transmise la solicitarea Economedia de echipa de cercetători ai Universității Babeș-Bolyai – FSEGA care urmărește ecosistemul de afaceri local în cadrul Global Entrepreneurship Monitor, program global de cercetare în antreprenoriat.
“Antreprenoriatul feminin din România este un segment vital al economiei, însă decalajele de gen și provocările economice continuă să împiedice expansiunea acestuia”, a declarat Petra Szabó, coordonatorul echipei de cercetători ai FSEGA care a realizat raportul pentru România. Conform celui mai recent raport Global Entrepreneurship Monitor (GEM) 2024, diferențele dintre femei și bărbați în ceea ce privește intenția de a începe o afacere s-au accentuat, iar aversiunea față de risc rămâne un obstacol major.
Bărbații sunt mai bine reprezentați în industriile cu valoare adăugată ridicată
Datele recente indică faptul că doar una din 15 femei din România intenționează să demareze o afacere în viitorul apropiat, comparativ cu unul din zece bărbați. Mai mult, implicarea activă a femeilor în antreprenoriat este semnificativ mai redusă: doar 3,73% dintre femeile cu vârsta între 18 și 64 de ani sunt antreprenoare în fază incipientă, în timp ce procentul pentru bărbați este de 6,19%.
“În ceea ce privește antreprenoriatul consacrat, discrepanța persistă: 3,55% dintre femei conduc afaceri stabile, față de 4,85% dintre bărbați. Mai mult, majoritatea antreprenoarelor activează în sectorul serviciilor de consum (55,9%), în timp ce bărbații sunt mai bine reprezentați în industriile cu valoare adăugată ridicată, precum tehnologia și producția”, subliniază Petra Szabó.
Echipa GEM pentru România a trecut în revistă și factorii care limitează antreprenoriatul feminin. Conform cercetătorilor, unul dintre cele mai mari obstacole este aversiunea față de risc. 70,8% dintre femeile care percep oportunități de afaceri declară că teama de eșec le împiedică să își înceapă propriul business, comparativ cu 64,3% dintre bărbați. Acest lucru sugerează că femeile au nevoie de mai mult sprijin, mentorat și programe de reducere a riscurilor pentru a putea intra mai ușor în mediul antreprenorial, conform echipei GEM.
Un alt aspect important este motivația femeilor de a intra în antreprenoriat. “78,4% dintre femeile care pornesc afaceri declară că fac acest lucru din necesitate, din cauza lipsei oportunităților de angajare, nu din dorința de a inova sau a dezvolta un business scalabil. Acest fenomen indică un antreprenoriat de subzistență mai degrabă decât unul bazat pe creștere și inovație”, arată echipa de cercetare.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Perspective economice pentru antreprenoriatul feminin în 2025
Deși provocările sunt evidente, există și oportunități semnificative pentru dezvoltarea afacerilor conduse de femei în România. Factorii care ar putea stimula creșterea includ și programe guvernamentale, iar cercetătorii menționează la acest capitol inițiativa “Femeia Antreprenor”, care oferă finanțare nerambursabilă și mentorat pentru afacerile conduse de femei.
O altă resursă importantă este reprezentată de fonduri europene pentru femeile antreprenoare: Uniunea Europeană susține dezvoltarea start-up-urilor feminine în domenii precum tehnologia, inovația și energia verde, oferind finanțări dedicate acestui segment.
Alte oportunități sunt aduse de digitalizare și comerțul online. “Creșterea accelerată a e-commerce-ului, fintech-ului și serviciilor digitale oferă oportunități mai accesibile pentru femei, permițându-le să intre în antreprenoriat fără costuri ridicate. Afacerile online reduc barierele tradiționale, cum ar fi accesul la infrastructură fizică sau costurile inițiale mari”, transmite echipa GEM.
De asemenea, de ajutor ar putea fi educația antreprenorială, mentoratul și dezvoltarea unor rețele profesionale solide.
Statistici relevante despre antreprenoriatul feminin în România
- 4,97% dintre adulții din România sunt implicați în inițierea sau administrarea unei afaceri noi.
- 3,73% dintre femei sunt antreprenoare în stadiu incipient, comparativ cu 6,19% dintre bărbați.
- 3,55% dintre femei conduc afaceri consacrate, față de 4,85% dintre bărbați.
- 7,3% dintre femei sunt antreprenoare active, comparativ cu 11,0% dintre bărbați.
- 67,4% dintre adulții români care identifică oportunități de afaceri se tem de eșec, ceea ce plasează România pe locul al doilea la nivel global în ceea ce privește aversiunea față de risc.
- Doar 5,99% dintre românii care nu sunt antreprenori intenționează să înceapă o afacere în următorii trei ani – o scădere semnificativă față de 8,95% în 2023 și 13,45% în 2022.