Creșterea prețurilor la energie în Europa se numără printre numeroasele riscuri ale actualei crize geopolitice, care amenință să blocheze una dintre cele mai importante rute de transport al combustibililor din lume. În combinație cu războiul comercial declanșat de tarifele impuse de SUA, există temeri că această criză ar putea afecta și economia globală, scrie Euronews.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Banca Mondială se așteaptă la o creștere de 2,3% pentru acest an, după o creștere de 2,8% în 2024.

De când Israelul a lansat atacuri aeriene împotriva infrastructurii militare și nucleare a Iranului, pe 13 iunie, prețurile petrolului au crescut cu peste 10% la nivel global. Prețurile ridicate și întreruperile în aprovizionare, combinate cu implicațiile războiului comercial, amenință să reducă producția la nivel global.

Analize Economedia

studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania
Concedieri scaderi economie
industrie forta de munca somaj industrial uzina fabrica manufactura muncitor muncitor necalificat

Piețele iau în calcul riscurile legate de aprovizionarea globală cu petrol și gaz natural lichefiat (GNL).

Iranul controlează strâmtoarea Hormuz, de mare importanță strategică, prin care trece o treime din transporturile maritime globale de petrol și o cincime din transporturile globale de GNL. Dacă aceasta ar fi blocată, prețurile ar putea crește vertiginos peste 100 de dolari. În prezent, un baril de țiței se tranzacționează la peste 75 de dolari, iar Brentul internațional se situează în jurul valorii de 77 de dolari.

„Nu mă aștept ca strâmtoarea să fie închisă”, a declarat dr. Yousef Alshammari, președintele London College of Energy Economics, pentru Euronews Business. El a adăugat: „Pur și simplu pentru că Iranul are nevoie ca Strâmtoarea Hormuz să fie deschisă pentru ca navele să poată trece pentru clienții săi, India și China”.

Cu toate acestea, chiar și atunci când nu este închisă, trecerea a afectat deja prețurile din cauza riscurilor asociate crizei. Unele petroliere au refuzat să treacă. Potrivit FT, cea mai mare companie de petroliere cotată la bursă din lume, Frontline, a declarat că va refuza noi contracte pentru a naviga prin strâmtoarea Hormuz.

Între timp, „companiile de asigurări vor percepe probabil tarife mai mari în prezent, în timp ce Qatarul încearcă să întârzie transporturile de GNL care trec prin strâmtoare”, a adăugat Alshammari.

Câmpurile de gaze naturale din regiune atrag, de asemenea, atenția. Iranul împărtășește cu Qatarul cel mai mare câmp de gaze naturale din lume, câmpul South Pars. Gazul natural lichefiat (GNL) provenit din această regiune este vital pentru restul lumii, inclusiv pentru Europa.

Inflația și afacerile: cum este afectată Europa

Deși UE dispune în prezent de rezerve adecvate de GNL, dependența blocului de GNL la nivel mondial îl face vulnerabil la șocurile geopolitice, întrucât își reduce dependența de gazul rusesc.

Pe măsură ce piața a evaluat riscul recent de întrerupere a aprovizionării, prețurile gazelor naturale în Europa au crescut semnificativ. Indicele de referință principal pentru prețurile gazelor naturale în Europa, TTF (Title Transfer Facility) din Olanda, a atins vineri la prânz, ora Europei, un nivel maxim pe ultimele trei luni, apropiindu-se de 41 euro/MWh.

Importurile Europei din Qatar acoperă aproape 10% din necesarul său de GNL. Alte țări din regiune, inclusiv Egiptul, exportă de asemenea GNL către Europa. Cu toate acestea, după atacul Hamas din 7 octombrie 2023, Israelul a închis o parte din propria producție, forțând Egiptul să oprească livrările de GNL și provocând o creștere bruscă a prețurilor gazelor naturale în Europa.

Europa are în prezent o serie de furnizori de gaze naturale. Norvegia a fost principalul furnizor de gaze naturale către UE în 2024, asigurând peste 33% din totalul importurilor de gaze naturale. Alți furnizori au fost Statele Unite, Algeria, Qatar, Regatul Unit, Azerbaidjan și Rusia.

Cele mai mari țări importatoare de GNL din UE sunt Franța, Spania, Italia, Țările de Jos și Belgia.

Dacă livrările din Qatar sunt afectate, Belgia, Italia și Polonia sunt cele mai afectate, deoarece această țară furnizează 38-45% din importurile lor de GNL, potrivit Institutului pentru Economie Energetică și Analiză Financiară (IEEFA).

Vestea bună este că cererea de gaz este de obicei la cel mai scăzut nivel în Europa în această perioadă a anului. Chiar și așa, vremea mai caldă decât de obicei în întreaga uniune stimulează cererea de răcire, ceea ce ar putea crește nevoia de energie în următoarele săptămâni.

„Creșterile prețurilor la energie determină creșterea inflației și pot avea un efect în lanț asupra politicii băncii centrale”, a spus Alshammari.

Băncile centrale, inclusiv Fed și Banca Angliei, au încetat să mai reducă ratele dobânzilor, pe fondul creșterii incertitudinii. Dacă vor constata că inflația este mai persistentă pe termen scurt și că – în cazul BCE și al BoE – ținta de 2% se îndepărtează, o înăsprire monetară suplimentară ar putea afecta economia, prin creșterea costurilor împrumuturilor și investițiilor.

„Ca urmare a războiului din Ucraina, a avut loc o schimbare de direcție, în special din partea UE, pentru a-și procura gazul natural lichefiat, gazul LNG, nu din Rusia, ci de la producători precum Qatar”, a declarat Marco Forgione, director general al Chartered Institute of Export and International Trade, pentru Euronews.

El a adăugat că orice factor care limitează tranzitul gazului natural lichefiat va avea un impact rapid asupra UE, „în special în sectorul manufacturier”.

Cererea de petrol este cea mai mare în timpul verii, parțial din cauza activității industriale. Însă constrângerile actuale în materie de aprovizionare și prețurile mai ridicate ar putea afecta și mai mult sectorul manufacturier.

Pentru întreprinderile europene, care se confruntă deja cu tensiuni comerciale accentuate legate de tarifele SUA, confruntarea cu complicațiile actuale este „ca și cum ai juca șah în patru dimensiuni”, a spus Forgione.

Creșterile bruște ale prețurilor petrolului și scăderea tarifelor de transport maritim pot duce la creșteri semnificative ale prețurilor de consum, la penurie de aprovizionare și la „shrinkflation” (situația în care un produs se micșorează ca dimensiune, dar prețul rămâne același), a mai spus el.

Implicații pentru piața globală

Infrastructura energetică a Iranului se află în centrul conflictului.

Țara este al nouălea producător mondial de petrol. La capacitate maximă, țara produce 3,8 milioane de barili de petrol pe zi, potrivit Administrației Informațiilor Energetice din SUA. Dar, din cauza sancțiunilor occidentale, exporturile de petrol ale Iranului sunt transportate în principal către China și India.

Iranul exportă 1,5 milioane de barili pe zi, furnizând 10% din importurile de petrol ale Chinei. Dacă a doua cea mai mare economie din lume, China, este privată de acest import, acest lucru ar putea avea un impact asupra economiei sale, deoarece va fi nevoită să se aprovizioneze din altă parte, ceea ce înseamnă că prețurile ar putea crește vertiginos.

Consecințele geopolitice potențiale ale conflictului dintre Iran și Israel țin piețele în suspans, iar volatilitatea pare să fie aici pentru a rămâne.

Între timp, rolul Europei în conflict rămâne de văzut.

„Cea mai mare îngrijorare a mea este că acesta se va transforma într-un conflict mai amplu, care va implica țările europene, Marea Britanie și Franța. Acesta este scenariul pe care nimeni nu vrea să-l vadă realizându-se”, a adăugat Alshammari.