Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) transmite, într-o postare, că niciun ofertant român sau străin nu a fost vătămat în intenția de a depune oferte, din cauza nesincronizării dintre platforma locală de licitații publice SEAP/SICAP și platforma europeană – JOUE. Precizările Companiei de Drumuri vin după ce ministrul Proiectelor Europene Dragoș Pîslaru a anunțat că segmente din Autostrada Moldovei A7 și Autostrada Unirii A8 au fost scoase din PNRR, din cauza problemelor la procedurile de achiziție. Economedia a publicat aici lista loturilor de autostradă care pierd finanțarea din PNRR și cele 12 contracte de achiziții cu probleme.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Precizările CNAIR:
„În ultimele două zile o serie de persoane încearcă să acrediteze ideea că infrastructira rutieră pierde bani din PNRR și din cauza unor erori, voite sau nu, în licitarea contractelor de către CNAIR, ca urmare a “nepublicării anumitor erate, respectiv cele privind suspendarea unor licitații, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – JOUE”.
Aceste alegații sunt total neadevărate!
Acest lucru poate fi probat cu documente pe care le vom prezenta în continuare:
Ținând cont de identificarea unor necorelări între platforma SEAP/SICAP și platforma JOUE/TED privind posibilitatea tehnică de modificare a statusurilor procedurilor de achiziție publică la nivelul JOUE, CNAIR a prezentat situația Autorității pentru Digitalizarea României (ADR) în data de 18 septembrie 2023, solicitând consiliere pentru identificarea unei modalități efective de corelare a informațiilor dintre SEAP/SICAP și JOUE/TED.
Autoritatea pentru Digitalizarea României (ADR) a transmis CNAIR, în data de 21 septembrie 2023 o adresă prin care specifică faptul că:
– la nivelul anunțului din JOUE/TED nu se publică starile intermediare, adică suspendările, deoarece formularul standard european nu conține câmpuri sau secțiuni dedicate acestor informații;
– starea de suspendare poate fi vizualizată pe partea publică a SEAP/SICAP pentru procedura respectivă;
– toate anunțurile publicate în JOUE/TED conțin un link care redirecționează automat ofertanții spre partea publică a SEAP/SICAP unde sunt prezentate inclusiv informațiile privind eventuala suspendare a procedurilor (Anexa 1).
Prin notificarea ADR din data de 28 septembrie 2023, operatorul SEAP/SICAP confirmă că nu există nicio situație în care un eventual ofertant român sau străin (din UE sau din afara spațiului UE) ar fi putut fi vătămat în vreun fel în intenția de a depune oferte.
Notificarea spune clar că în conformitate cu prevederile legale, pentru a participa la o procedură, ofertanții trebuie să parcurgă procesul de înregistrare în SEAP/SICAP, înainte de termenul limită pentru depunerea ofertelor.
Chiar JOUE precizează pe platforma sa, modalitatea în care doritorii pot participa la o procedură de licitație.
Practic, multitudinea de oferte pentru fiecare contract din partea unor antreprenori străini arată clar posibilitate că toți cei care au dorit au putut avea acces la informații despre condițiile procedurilor de atribuire.
Ulterior, ca urmare a solicitării CNAIR din 18 septembrie 2023, ADR a adus la cunoștiința tuturor autorităților contractante din România informațiile mai sus prezentate prin publicarea unei notificări pe platforma electonică SEAP/SICAP, în data de 28 sepembrie 2023 (Anexa 2).
În urma eforturilor României de corectare și de corelare a bazelor de date pentru preluarea din SEAP/SICAP a unor categorii de informații, în data de 4 decembrie 2023 s-a realizat corelarea între cele două platforme ( JOUE/TED și SEAP/SICAP) (Anexa 3).
În concluzie, prin toate aceste demersuri s-a reușit inclusiv sincronizarea platformelor electronice privind achizițiile publice (JOUE/TED și SEAP/SICAP).
Anexele se regăsesc în ilustrațiile de mai jos”
Amintim că segmente din Autostrada Moldovei A7 și din Autostrada Unirii A8 au fost scoase din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din cauza problemelor la procedurile de achiziție, a anunțat marți ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene (MIPE) Dragoș Pîslaru. El nu a precizat despre ce segmente din aceste autostrăzi este vorba. Amintim că România a inclus în PNRR toate cele 13 loturi din Autostrada Moldovei A7, cu o lungime totală de 319 kilometri, dar și două loturi din Autostrada Unirii A8. Menționăm că Autostrada Moldovei urma chiar să fie finalizată integral în acest an, așa că va fi scos din PNRR un proiect finalizat la timp. Dragoș Pîslaru a declarat că guvernarea anterioară a refuzat să își asume politic că sunt proiecte care nu pot fi îndeplinite și aștepta ca cineva de la Comisia Europeană să atragă atenția asupra acestui fapt.
Lotul UMB de pe A3 Autostrada Transilvania, toată Autostrada A7 Ploiești – Focșani și capetele din Autostrada Unirii A8 Târgu Mureș – Târgu Neamț vor pierde finanțarea din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), din cauza unor probleme la procedurile de achiziție, combinat cu nerespectarea termenelor de finalizare pentru unul dintre loturi, conform informațiilor și documentelor obținute de Economedia.
Documentele obținute de Economedia indică „nereguli grave” apărute în obținerea și utilizarea fondurilor externe nerambursabile / rambursabile alocate României prin Mecanismul de redresare și reziliență.
Conform documentelor consultate de Economedia, 12 licitații pentru loturi de autostradă de pe A3 Autostrada Transilvania, A7 Autostrada Moldovei și A8 Autostrada Unirii au probleme la procedurile de achiziție.
Informațiile Economedia arată că pentru 12 contracte de achiziții publice au existat necorelări între documentele publicate în platforma națională de licitații publice SICAP și platforma europeană de licitații publice – Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE).
Problemele au fost identificate pentru proceduri de licitație derulate în anii 2019, 2020, 2021 și 2022.
Iată lista integrală:
Pentru un număr de 8 contracte de achiziții publice, autoritatea contractantă nu a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțurile de tip erată prin care au fost suspendate procedurile de achiziții publice, după cum urmează:
- Contractul nr. 92/40142/01.07.2020 având ca obiect „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș- Cluj – Oradea, Secțiunea 3B: Mihăiești – Suplacu de Barcău, Secțiunea 3B2: Zimbor – Poarta Sălajului (km 13+260 – km 25+500) – RNC 6/15.12.2022”, în valoare de 836.898.636,22 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic ………… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.08.2019-10.03.2020, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare
- Contractul nr. 92/87629/28.12.2020 având ca obiect „Proiectare și execuție Autostrada Brașov – Tg. Mureș- Cluj – Oradea, Secțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăiești (km 8+700 – km 25+500) și Secțiunea 3B1: Mihăești – Zimbor (km 0+000 – km 13+260) – RNC 26/15.12.2022”, în valoare de 1.495.906.682,83 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic …………… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 14.08.2019-24.06.2020, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/63927/05.08.2022 având ca obiect „Servicii de Supervizare „Proiectare și execuție autostrada Brașov-Tg. Mureș-Cluj-Oradea, Secțiunea 3B: Mihăești – Suplacu de Barcău, Subsecțiunea 3B2: Zimbor-Poarta Sălajului (km 13+260-km 25+500”, în valoare de 24.634.442,40 fără TVA a fost atribuit asocierii formate din… .și ……. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 25.11.2021-18.01.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/100957/25.11.2022 având ca obiect „Servicii de Supervizare „Proiectare și execuție autostrada Brașov-Tg. Mureș-Cluj-Oradea, Subsecțiunea 3A2: Nădășelu – Mihăilești (km 8+700-km 25+500) și Subsecțiunea 3B1 Mihăilești-Zimbor-Poarta Sălajului (km 0+100-km 13+260)”, în valoare de 28.980.128,74 fără TVA a fost atribuit asocierii formate din …… și …… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 24.11.2021-20.01.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/74553/12.09.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Buzău–Focșani, Tronson 1 (km 0+000 – km 4+600 Buzău și Vadu Pașii”, în valoare de 689.285.996,26 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din ………..în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 05.04.2022-10.05.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/74557/12.09.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Buzău–Focșani, Tronson 4 km 71+500 – km 82+440 Mândrești Munteni-Focșani Nord”, a fost atribuit asocierii formate…., în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 05.04.2022-10.05.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/5663/19.01.2023 având ca obiect „Execuție lucrări autostrada Buzău-Focșani: TRONSON 2 km 4+600-km 35+400 Vadu Păștii – Râmnicu Sărat”, în valoarea de 317.073.556,06 lei TVA a fost atribuit asocierii formate din …..în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.04.2022-22.04.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
- Contractul nr. 92/5680/19.01.2023 având ca obiect „Execuție lucrări autostrada Buzău-Focșani: TRONSON 3km 35+400 – 4+600-km–Râmnicu Sărat- Mândrești Munteni”, în valoare de 1.469.390.182,97 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din…… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă a dispus suspendarea procedurii de achiziție în perioada 12.04.2022-22.04.2022, fără a publica la nivel european informații în legătură cu această suspendare.
Pentru un număr de 4 contracte de achiziții publice, autoritatea contractantă nu a publicat în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene anunțurile de tip erată prin care au fost modificate fie termenele de depunere a ofertelor, fie criteriile de atribuire, fie valoarea estimată, după cum urmează:
- Contractul nr. 92/83189/09.12.2020 având ca obiect „Servicii de întocmire documentații cadastrale și rapoarte de evaluare pentru imobilele afectate de coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică, Secțiunea Mihăești – Suplacu de Barcău” în valoare de 4.800.540 lei fără TVA a fost atribuit operatorului economic….. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea datei de deschiderea a ofertelor, modificarea termenului de depunere a ofertei, precum și prelungirea perioadei de valabilitate a ofertelor.
- Contractul nr. 92/53603/05.07.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Ploiești – Buzău, LOT 1 Dumbrava – Mizil (km 0+000 – km 21+000) – RNC 2/21.12.2022”, în valoare de 1.468.550.055, 22 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din …… în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea criteriului de atribuire
- Contractul nr. 92/54421/07.07.2022 având ca obiect „Execuție lucrări Autostrada Ploiești – Buzău, LOT 2 Mizil – Pietroasele (km 21+000 – km 49+350)”, în valoare de 1.249.992.665 lei fără TVA a fost atribuit asocierii formate din….. în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea criteriului de atribuire.
- Contractul nr. 92/72422/03.09.2021 având ca obiect „Servicii de întocmire documentații cadastrale și rapoarte de evaluare pentru imobilele afectate de coridorul de expropriere al lucrării de utilitate publică, Secțiunea 3A2: Nădășel – Mihăiești”, în valoare de 847.000 lei fără TVA a fost atribuit operatoruluui economic, ……în urma desfășurării unei proceduri de licitație deshisă. Autoritatea contractantă nu a publicat erata privind modificarea valorii totale estimate a contractului.



Dragoș Pîslaru, ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, a confirmat încă de săptămâna trecută, pentru Economedia, că există probleme legate de achiziții la unele segmente de autostradă și alte câteva investiții, care le fac neeligibile pe PNRR, în afara proiectelor cu probleme de progres fizic. Potrivit lui, însă, se vor căuta soluții de finanțare alternativă, pentru ca A7 și A8 să nu rămână fără finanțare.
Marți, el a anunțat public, într-o conferință de presă, că segmente din Autostrada Moldovei A7 și din Autostrada Unirii A8 au fost scoase din PNRR din cauza problemelor la procedurile de achiziție, dar nu a precizat despre ce segmente este vorba.
„Sunt segmente de autostradă (care au fost scose din PNRR, n.r.), nu din progres fizic, ci din probleme de achiziții publice. Căutăm surse alternative de finanțare pentru proiectele prioritare, gen segmentele prioritare din A7 și A8 care nu mai sunt prinse din PNRR”, a declarat ministrul.
El a clarificat că problemele de achiziții se referă la nerespectarea regulamentului european de achiziții publice. „Anumite erate la aceste achiziții nu au fost publicate în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene – JOUE”, a precizat Dragoș Pîslaru.
Cristian Pistol, directorul general al Companiei de Drumuri, a confirmat practic pentru Economedia că necorelarea între SICAP și JOUE a existat, însă el afirmă că corelarea sistemelor nu ținea de CNAIR. El a declarat pentru Economedia că CNAIR a prelungit procedurile de licitație, de exemplu pentru a răspunde și emite clarificări la întrebările ofertanților. Însă el a precizat că această procedură este folosită de toate autoritățile contractante.
„Faptul că nu există corelare între SICAP și JOUE nu este culpa autorității contractante, ci este treaba SICAP și JOUE. Am avut corecții pe alte programe operaționale pe tema asta, care au fost combătute în instanță și câștigate de noi. Dreptul de participare nu a fost împietat. Dacă companiile aveau obligația să participe la licitație, oricum ele aveau interesul să se înscrie în SICAP, așa că ar fi văzut aceste informații în SICAP. Corelarea celor două sisteme nu ținea de autoritatea contractantă”, a explicat el. În prezent, potrivit lui, SICAP și JOUE sunt corelate automat.
Amintim că metroul din Cluj-Napoca a pierdut finanțarea de 300 de milioane de euro din PNRR din același motiv. Conform informațiilor Economedia, unul din motive a fost întârzierea procedurii de licitație, respectiv probleme privind publicarea licitației în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene.