Startup-ul clujean BraveX Aero își propune să ajungă, până în 2030, unul dintre principalii producători europeni de drone industriale cu autonomie extinsă și capacitate de zbor ridicată. Compania operează deja o linie de producție activă lângă Cluj-Napoca și are în plan atingerea unui volum de 500 de unități livrate anual până în 2028.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

BraveX este una dintre puținele companii europene care dezvoltă atât drone cu aripă fixă, cât și drone cu decolare verticală (VTOL), o arhitectură aeronautică complexă, la granițele dezvoltării tehnologice din domeniu, esențială pentru misiuni de supraveghere, cartografiere și intervenție rapidă.

Dronele BraveX sunt dezvoltate integral în România și sunt proiectate pentru a fi utilizate în misiuni de salvare, supraveghere teritorială, agricultură de precizie și transport logistic ușor. Modelele companiei ating o durată de zbor de până la patru ore și o rază operațională de 250 de kilometri, performanțe care depășesc semnificativ specificațiile uzuale ale dronelor multirotor (tip copter), care operează în general sub 90 de minute și pe distanțe de până la 20-30 de kilometri.

Analize Economedia

auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
Linie asamblare uzina Dacia Mioveni (4)
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant
recesiune
tineri programatori foto
Corinthia
criza de ouă din SUA
2265634-800x534
retea electrica - Transelectrica
digitalizare, calculator, cod, programare
statele unite, sua, washington, china, beijing, putere, geopolitica, razboi economic comercial, sanctiuni economice
antreprenoare, femeie, business, tech
tineri joburi IUF- The International University Fair
parc nufarul
economie razboi bani
romania germania

„Am început activitatea de cercetare și dezvoltare tehnică în 2020, iar în primii trei ani am reușit să consolidăm echipa tehnică, să construim primele prototipuri și să demonstrăm capabilitățile tehnice în zbor cu misiuni specifice. Tehnologia este dezvoltată local, de la proiectarea fuselajului și fabricarea componentelor structurale, până la integrarea sistemelor electronice și a software-ului de navigație. Personal, sunt pasionat de aeronautică de la vârsta de șapte ani, pilot de la vârsta de 17 ani și mă bucur că pot să-mi aplic cunoștințele și pasiunea într-o astfel de companie cu o misiune puternică”, menționează Rareș Racoțean, Chief Technical Officer și R&D Lead.

Capacitatea actuală de producție depășește 70 de unități pe an, cu toate etapele realizate local, de la design și integrare software până la testare și livrare. Managementul are în plan să crească producție la 500 de unități livrate anual până în 2028.

În portofoliul companiei se află cinci modele: versiunea electrică (HFP1), modelul electric cu decolare și aterizare verticală (VTOL-HFP2), hibridul HFP3, modelul cu propulsie cu jet (VIMANA) și HFP-LS, o dronă specializată pentru misiuni de salvare în zone montane greu accesibile, unde dronele de tip quadcopter sunt ineficiente.

„Ne propunem să devenim unul dintre principalii furnizori europeni în producția de drone cu aripă fixă și VTOL până în 2030. Avem produse funcționale, testate în teren, inclusiv în condiții dificile și, mai important, contracte onorate. Misiunea companiei este de a contribui la protecția oamenilor, la monitorizările de mediu și de a salva vieți. Am decis să mă alătur echipei de investitori și să preiau un rol activ într-o companie parte a unei industrii fascinante, alături de o echipă excepțională”, spune Răzvan Costea-Bărluțiu, Investor & Chief Executive Officer în BraveX.

Un punct-cheie în strategia BraveX este orientarea către producători europeni de componente, cu scopul de a reduce dependența față de furnizorii asiatici. „Din ce în ce mai mulți actori din sfera guvernamentală tind să evite folosirea componentelor din Asia, datorită climatului economic dificil din acea parte a lumii. Concentrarea pe producătorii europeni devine astfel ca o necesitate, contribuind atât la creșterea competitivității acestora pe termen lung cât și la întărirea securității în spațiul european”, a declarat Iulia Oprea, Chief Legal & Regulations Officer BraveX.

Compania vizează o nouă rundă de finanțare și extinderea bazei de clienți în țările NATO

Până la începutul anului 2026, compania își propune să atragă noi specialiști și să deschidă o nouă rundă de finanțare. Compania a atras anul acesta o finanțare de 315.000 euro de la investitori din rețeaua Transylvania Angels Network.

Portofoliul de clienți vizează în principal administrații publice și operatori instituționali din Europa și structuri din sectorul de apărare al țărilor NATO și companii private din domeniul securității, cu accent pe aplicații defensive. Piețele internaționale vizate includ, pe lângă Europa, și regiuni precum Africa, Canada și America de Sud.

„Compania urmărește dezvoltarea și prin parteneriate strategice cu companii românești și europene, în direcții critice cum ar fi monitorizarea de granițelor statale, protecția mediului înconjurător, operațiuni de descoperire și salvare, transporturi medicale de urgență și de apărare a orașelor împotriva atacurilor aeriene”, spune Mircea Vădan, Investor and Business Development Manager, BraveX.

BraveX colaborează în cadrul unor parteneriate de cercetare-dezvoltare, inclusiv în tehnologii AI pentru navigație în medii fără semnal GPS („GPS-denied environments”) și în sisteme de control simultan al unor flote de drone cu aripă fixă – o funcționalitate avansată cu potențial de aplicare în monitorizarea unor suprafețe foarte extinse.