IMM ROMÂNIA, confederație patronală reprezentativă la nivel național, anunță că susține adoptarea unor măsuri de sprijin pentru mediul antreprenorial, în cadrul Pachetului II, în vederea depășirii actualei crize bugetare.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
IMM România consideră că este esențial ca în cadrul Pachetului II de reforme să fie introduse măsuri pentru susținerea antreprenorilor, în contextul în care în cadrul Pachetului I s-a mărit fiscalitatea pentru mediul de afaceri, nefiind luată nicio măsură de sprijin pentru antreprenori.
IMM România propune:
A. DEBIROCRATIZARE
• eliminarea codurilor CAEN din actele constitutive și certificatul de înregistrare, cu scopul de a simplifica procesul, utilizând codurile doar în scopuri statistice și nu pentru autorizare, evitând astfel blocaje ale activității curente, limitarea accesului la finanțări și raportări statistice eronate;
• eliminarea declarațiilor ale căror informații se regăsesc deja în D406 (SAF-T) pentru toate firmele pentru care depunerea acesteia a devenit obligatorie (marea majoritate de la 1 ian 2025). Ex: 394, 390, 300, 100, declarațiile statistice-măcar o parte (unificarea bazelor de date astfel încat INS să își poată lua maximul de informații necesare din D406);
• unificarea procedurii de înregistrare în SPV cu cea de înregistrare privind depunerea declarațiilor fiscale. În prezent se înregistrează separat accesul în SPV prin crearea contului pe platformă și dreptul de depunere declarații prin depunerea formularului 150 fizic la ANAF. Este contraproductivă digitalizarea facută tot cu hârtii depuse fizic, ar trebui modificate procedurile la nivelul tuturor structurilor ANAF din țară pentru a acorda posibilitatea oricărei persoane de a se înrola în SPV pentru o firmă ca administrator sau împuternicit și de a opta daca își depune declarațiile fiscale cu semnatura lui electronică (în baza funcției din statut sau a procurii și formularul 150 depus online, nu fizic) printr-o procedură realizată doar on-line, simplă și clară, cu încărcarea unei liste scurte și bine determinate de documente;
B. SIMPLIFICARE
• posibilitatea compensării concediilor medicale de recuperat din FNUASS cu contribuția datorată la CAM, pentru simplificarea procesului de recuperare a acestor sume de care sunt private firmele pentru perioade lungi de timp, blocând în același timp o mulțime de funcționari cu verificări ce durează uneori ani intregi. Eliminarea din textul de lege -“în funcție de bugetul aprobat”, limitarea verificărilor excesive (elemente legate de ștampilă, date transmise eronat de contribuabil, în loc să fie preluate corect și direct din bazele de date ale instituțiilor)
• realizarea de protocoale între instituții și interconectări ale bazelor de date, astfel încat nici o instituție să nu mai pretindă unei societăți documente sau informații pe care o altă instituție le deține deja (pentru recuperarea CM, casa de sănătate solicită dosar cu copie a CM deja deținut de la medicul ce l-a înregistrat în sistem la momentul eliberării, și informații deja declarate în D112 la ANAF; statutul de asigurat este dat de existența unui CIM activ în Revisal, dar Casa de sănătate se ghidează după informațiile decalate cu peste o lună oferite de D112, depusă dupa data de 25 a lunii următoare angajării/incetării contractului; alte instituții solicită furnizarea de certificate de atestare fiscală (ex OIR) în loc să le solicite direct autorităților competente);
• eliminarea plafonării adaosului comercial la alimentele de bază (prețurile trebuie să se stabilească pe baza cererii și ofertei);
• modificarea legislației astfel încat atribuțiile de colectare să îi revină unui singur organism de gestiune colectivă din domeniu;
• unificarea entităților care solicită și încasează diverse forme ale drepturilor de autor, digitalizarea procesului de plată într-o singură platformă (este dificila gestionarea de către utilizatori a obligațiilor de plată, cu atat mai mult cu cât nu există o colectare transparentă și nicio evidență publică cu obligațiile pe care restaurantele le au față de aceste entități).
C. MICROÎNTREPRINDERI
• posibilitatea revenirii la impozitul pe veniturile microîntreprinderilor în momentul în care se reîndeplinesc condițiile economice;
• eliminarea din restricțiile impuse pentru deductibilitatea cheltuielilor, pentru stimularea consumului (ex: eliminare plafoane pentru deducerea amortizării mașinilor, deducerea cheltuielilor si a TVA-ului cu combustibil, întreținere mașini, posibilitate amortizare fiscală accelerată pentru activele de producție)
• eliminarea condiției de pierdere a calității de microîntreprindere în cazul în care firma are un singur salariat care se află în concediu medical pentru o perioadă mai mare de 30 zile, sau 2 concedii medicale într-un an;
• eliminarea impozitării suplimentare a contractelor part-time.
D. DIGITALIZARE
• finalizare Digitalizare ANAF. Conectarea scoringului fiscal cu acces prioritar la granturi, rambursări de TVA și reduceri de penalități. Acordarea unui „certificat de conformare fiscală” în format digital (cod QR) vizibil pe toate facturile emise.
• digitalizarea circulației turistice pe teritoriul României: Propunem adoptarea urgentă a modificărilor la HG 237/2001 (privind accesul, evidența și protecția turiștilor), platforma digitală construită și testată de ICI-MAI, cu aplicare de test până la finalul anului 2025 și obligatorie din 1 ianuarie 2026 pentru toți furnizorii de servicii de cazare;
E. TURISM/HORECA
– reglementarea transparentă și echitabilă a activităților de închiriere pe termen scurt (STR)
– susținerea strategică a turismului de INCOMING – Prioritate Națională:
a) Menținerea cotei reduse de TVA pentru turismul de INCOMING:
b) Aprobarea urgentă a participării la târgurile internaționale de turism din semestrul II 2025;
c) Crearea unui cadru legislativ funcțional pentru operaționalizarea Organizațiilor de Management al Destinației (OMD) pe 3 niveluri (local, județean, național);
d) Consolidarea sistemului de vouchere de vacanță ;
◦ reintroducerea sistemului forfetar opțional pentru TVA în HoReCa, menținerea la 11% cu perspectivă de scădere la 9% pentru dezvoltarea serviciilor turistice naționale
F. ENERGIE
– Implementarea cât mai rapid a mecanismului de comunități energetice pentru sectorul IMM (comunitățile energetice pot fi o soluție pentru IMM-uri în România, oferind acces la energie regenerabilă, costuri reduse și independență energetică, aducând următoarele beneficii):
– adaptarea la nevoile reale a modalității de tranzacționare a energiei electrice în cadrul contractelor bilaterale prin tranzacții directe producător – consumator care pot sa asigure o ajustare reală a costului cu energia electrica;
– reducerea perioadei de decontare a cererilor de plată și rambursare din cadrul programelor europene derulate de Ministerul Energiei (există cererii validate din luna ianuarie 2025 care nu au fost decontate);
– lansarea programelor de finanțare pentru implementarea măsurilor de eficiență energetică și decarbonizare;
◦ înființarea Hub-ului energetic pe platforma Măgurele, pentru susținerea cercetării aplicate și realizarea transferului tehnologic care poate asigura reducerea amprentei de carbon;
◦ corelarea legislației secundare elaborate de ANRE cu programele de finanțare derulate de minister (ex: posibilitatea de valorificare a energiei electrice produse și livrate în SEN în perioada de probă pentru capacitățile de producție cu Pi maxim 1 MW);
G. TRANSPORTURI
• includerea unei măsuri specifice pentru sprijinirea operatorilor de transport privați în achiziția de autobuze cu emisii zero, cu alocări dedicate, criterii transparente și o abordare nediscriminatorie, în linie cu practicile din alte state europene.
• integrarea condițiilor de livrare INCOTERMS în sistemul RO e-Transport.