Circa 70% dintre tinerii români declarând că ar fi dispuși să se mute în străinătate pentru a-și continua cariera sau pentru a-și mări veniturile, conform sondajului „Young Money Matters” publicat de Cook Communications.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
După o perioadă îndelungată de rate ale dobânzii și inflație ridicate, 10% dintre tinerii români au un credit ipotecar și 5% sunt interesați să obțină unul, în timp ce 82% ar saluta un sprijin mai mare din partea guvernului pentru locuințe la prețuri accesibile. Printre problemele principale care îi preocupă pe tinerii români se numără locuințele, o preocupare majoră, având în vedere că mijloacele de a achiziționa o locuință proprie par iluzorii, potrivit sursei citate.
„Preocupările tinerilor români în ceea ce privește locuințele și așteptările lor ca guvernul să facă mai mult pentru a-i ajuta sunt exprimate clar și răspicat în sondajul din acest an, oferind un subiect de gândire pentru factorii de decizie de la nivel central și local și pentru sectorul serviciilor financiare”, a declarat Joe Cook, fondator și director general al Cook Communications. „Sperăm că YMM 2025 va stârni din nou discuții cu privire la preocupările tinerilor români, în rândul educatorilor, autorităților de reglementare, în sectorul financiar și, mai presus de toate, chiar în rândul tinerilor”.
În ciuda situației economice dificile din țară, 75% dintre tinerii români sunt optimiști că își pot atinge obiectivele financiare, ceea ce reprezintă o scădere față de acum un an, când aproximativ 81% dintre respondenți aveau aceleași speranțe. Optimismul tinerilor este afectat și de războiul care face ravagii în Ucraina vecină. Aproximativ trei din cinci tineri din România sunt îngrijorați de reintroducerea recrutării și a serviciului militar.
Un lucru din sondaj care atrage atenția este și că o modalitate larg acceptată de a avansa în viață este emigrarea. Peste jumătate (57%) s-ar muta într-un alt stat membru al UE, iar aproape un sfert (23%) în SUA. Acest lucru ar putea determina factorii de decizie politică să ajute tinerii să acceseze oportunități în țara lor, inclusiv prin furnizarea de locuințe la prețuri accesibile în zonele urbane în care economia este în plină expansiune și există locuri de muncă disponibile.
Creșterea costurilor de trai și salariile modeste înseamnă că majoritatea tinerilor români nu dispun de rezerve financiare adecvate. De obicei, nu mai mult de echivalentul a două luni de cheltuieli. Cu toate acestea, mai mult de jumătate spun că economiile lor ar acoperi costurile unei luni sau mai puțin. Acest lucru le afectează aspirațiile, menținându-i concentrați pe nevoile imediate.
Principale aspirații ale tinerilor români
- „Să am suficienți bani pentru a nu-mi face griji cu privire la plata facturilor lunare” – 17%
- „Să am suficienți bani pentru a mă întreține pe mine și familia mea” – 16%
- „Să am propria mea casă” – 14%
În ciuda eforturilor continue de a face investițiile mai accesibile pentru generațiile tinere și a disponibilității crescânde a investițiilor de mică valoare pe diverse platforme, nu s-au înregistrat îmbunătățiri semnificative în acest domeniu. Dintre cei 75% tineri români care au bani rămași la sfârșitul lunii, 31% îi transferă într-un cont de economii, iar 23% îi lasă în contul curent. Doar 13% dintre ei caută un produs de investiții financiare, un procent mai mic decât cei 16% care își riscă banii la jocuri de noroc.
În ceea ce privește educația și îndrumarea financiară, majoritatea tinerilor se bazează în principal pe canale informale: căutări pe internet (42%), părinți (41%) și rețele sociale (34%), în timp ce 12% urmăresc influenceri iar 77% dintre aceștia au încredere în sfaturile lor. Școlile ocupă un loc inferior ca sursă de cunoștințe financiare, fiind menționate de doar 11% dintre cei chestionați. Mulți tineri români continuă să nu fie conștienți și să nu manifeste interes față de oportunitățile de investiții, potrivit sondajului.