Partidul extremist AUR a anunțat, miercuri, că a inițiat un proiect de lege prin care supermarketurile și hipermarketurile nu vor mai putea vinde produse sub marcă proprie în proporție mai mare de 20% din fiecare categorie de produse.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

- articolul continuă mai jos -

Proiectul, adoptat deja de Senat, limitează practicile marilor lanțuri de retail, care – potrivit AUR – ar fi afectat producătorii locali prin impunerea de prețuri și condiții dezavantajoase.

Proiectul modifică și completează Legea concurenței nr. 21/1996, astfel:

1. După articolul 21 se introduce un nou articol, art. 22 , cu următorul cuprins:

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

„Art. 22 Definiții specifice

În sensul prezentei legi, termenii de mai jos au următoarele semnificații:

a) Marcă proprie — produs comercializat sub un brand deținut, controlat sau licențiat exclusiv de comerciantul care îl pune în vânzare, inclusiv produsele realizate de terți conform specificațiilor acestuia;

b) Grupă de produse — categorie de produse similare sau substituibile, stabilită prin norme metodologice;

c) Volum de vânzări — cantitatea sau valoarea totală a produselor comercializate pe grupe de produse într-o perioadă determinată;

d) Supermagazin, astfel cum este definit la art. 4, lit. r) din Ordonanța nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață;

e) Hipermagazin, astfel cum este definit la art. 4, lit. s) din Ordonanța nr. 99/2000 privind comercializarea produselor și serviciilor de piață.”

2. După articolul 5 se introduce un nou articol, art. 5¹, cu următorul cuprins:

„Art. 5¹ Limitarea comercializării produselor sub marcă proprie

(1) Comercianții care operează hipermagazine sau supermagazine limitează comercializarea produselor sub marcă proprie la cel mult 20% din volumul total al vânzărilor.

(2) Ponderea prevăzută la alin. (1) se calculează anual, pe baza datelor contabile.

(3) Comercianții transmit Consiliului Concurenței, până la data de 31 martie a fiecărui an, un raport anual privind structura vânzărilor pe grupe de produse.

(4) Consiliul Concurenței are dreptul să solicite comercianților verificări suplimentare și documente justificative necesare aplicării prevederilor prezentei legi.”

3. La articolul 10, după litera d) se introduce o nouă literă, lit. e) cu următorul cuprins:

„ e) Limitarea cotei mărcilor proprii conform articolului 5¹ nu constituie, în sine, o operațiune de concentrare economică, cu excepția situațiilor în care aceasta se realizează concomitent cu alte operațiuni de concentrare.”

Conform inițiativei, retailerii vor fi obligați să raporteze anual Consiliului Concurenței structura vânzărilor pe grupe de produse, iar nerespectarea limitelor impuse va fi sancționată în funcție de cifra de afaceri.

„Este o lege care apără producătorul român, care oferă șanse egale și condiții corecte celor care muncesc și produc în țară”, a declarat senatorul AUR Daniela Ștefănescu, inițiatoarea proiectului.

Partidul extremist AUR susține că măsura va proteja producătorii locali, va stimula concurența loială și va asigura „securitatea alimentară a României”.

EXPLAINER De ce sunt produsele „marca proprie” mai ieftine și ce ar însemna dacă ar dispărea de la raft: mai puține opțiuni și prețuri mai mari

În perioada recentă, caracterizată de inflație mare, produsele marcă proprie au fost preferate de consumatori, în special de cei cu venituri mai mici. Mărcile private dezvoltate de retaileri au ajuns astfel să aibă 18,5% din piaţa bunurilor de larg consum din România, arăta o analiză recentă a companiei de cercetare de piață Nielsen.

Ce sunt produsele marcă proprie?

Produsele sub marcă proprie sunt, așa cum sugerează și numele lor, produse de bază de zi cu zi, fabricate fără o marcă comercială. În schimb, marile supermarketuri creează aceste produse fie sub brandul propriu, fie o altă marcă creată special pentru a fi utilizată exclusiv de către acesta.

Produsele marcă proprie sunt versiuni mai ieftine ale produselor pe care consumatorii le-ar cumpăra în mod normal. Cu toate acestea, este important de înțeles că prețul mai mic nu înseamnă întotdeauna o calitate inferioară. Asta pentru că produsele marcă proprie sunt fabricate în general de aceiași producători care fabrică produse și pentru marile branduri și pot oferi calitate similară cu brandurile tradiționale.

Ca exemplu, mărci proprii la Kaufland și Carrefour sunt laptele K-Classic și Carrefour Discount, produs de Albalact, iar în cazul Lidl este marca Pilos, produsă de Napolact, sub marca proprie a magazinului. 

Care sunt avantajele mărcilor proprii?

Există avantaje ale mărcilor proprii pentru toate părțile implicate.

Pentru clienți, printre avantaje se numără prețul mai mic și garanția calității prin certificări multiple ale retailerilor.

Pentru producători sau procesatori, avantajul este că retailerii au nevoie de un volum mare de produse, astfel că producătorii pot vinde acest surplus către retaileri fără a se teme că nu vor avea unde să le vândă și fără a avea pierderi în cazul în care expiră marfa.

Este de menționat faptul că procesatorii nu sunt obligați să producă pentru retaileri, ci există o negociere de acceptare de costuri astfel încât produsul finit să ajungă pe raft la un preț mai mic. Dacă procesatorii nu sunt mulțumiți de condițiile agreate cu retailerii, ei le pot negocia sau pot merge la alt retailer.

Pentru retaileri, avantajul este dat de dezvoltarea unor produse proprii, care pot fi ulterior recunoscute de către consumatori.