Producătorii auto caută în întreaga lume pământuri rare esențiale, înainte de impunerea restricțiilor la export din China, iar șefii sunt îngrijorați că acestea ar putea duce la lipsuri de componente și la închiderea fabricilor, potrivit Reuters.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
Magnetii din pământuri rare alimentează motoarele din componente auto precum oglinzi laterale, difuzoare, pompe de ulei, ștergătoare de parbriz și senzori pentru scurgeri de combustibil și frânare. Ei joacă un rol și mai mare în vehiculele electrice.
În timp ce un acord între SUA și China a deviat o amenințare de aprovizionare, stocurile au fost epuizate de restricții similare la începutul acestui an, iar Beijingul a făcut, de asemenea, mai dificilă obținerea licențelor de export. China a extins de atunci restricțiile la export în mod dramatic, companiile confruntându-se cu lipsuri globale de aprovizionare.
Consultanța AlixPartners estimează că China controlează până la 70% din exploatarea globală a pământurilor rare, 85% din capacitatea de rafinare și aproximativ 90% din producția de aliaje metalice și magneți din pământuri rare. Noua listă de control al exporturilor chineze include elemente precum itterbiu, holmiu și europiu, folosite de asemenea în fabricarea mașinilor.
„Situația este foarte tensionată”, spune Nadine Rajner, CEO al furnizorului german de pulberi metalice NMD, adăugând că clienții doresc să obțină pământuri rare de oriunde, mai puțin din China.
Rajner a spus că, deși există multe pământuri rare disponibile în țări precum Suedia, acestea nu au minele sau capacitatea de rafinare pentru a le face utilizabile. Iar pentru pământurile rare grele, China controlează 99,8% din capacitatea globală de rafinare, făcând sursele alternative neglijabile.
„Suntem practic epuizați și avem stocuri limitate”, a spus Rajner.
Pământurile rare pot fi reciclate din mașini vechi, dar această industrie este încă la început. Compania Neutral, susținută de Renault, reciclează în prezent pământuri rare din 400.000 de mașini pe an în Franța și are contracte cu 15 mărci din Europa.
„Provocarea este să extindem aceste activități”, a spus CEO-ul Neutral, Jean-Philippe Bahuaud.
Chiar dacă furnizorii chinezi pot realiza comenzi noi înainte ca restricțiile de export din 8 noiembrie să intre în vigoare, transportul pe mare către Europa poate dura 45 de zile, iar amenințarea unui blocaj la pământurile rare se numără și printre alte probleme cu care se confruntă industria auto.
China a impus și restricții la export pentru baterii litiu-ion și materiale pentru baterii, declanșând îngrijorări privind aprovizionarea cu componente pentru vehiculele electrice.
Săptămâna trecută, un conflict legat de proprietatea intelectuală între China și Olanda, implicând producătorul olandez de cipuri mai puțin cunoscut Nexperia, a stârnit temeri privind închiderea fabricilor, deoarece acesta furnizează o cantitate mare de cipuri pentru piese și componente auto.
Producătorii auto se confruntă și cu tarifele impuse de SUA și se așteaptă să detalieze costurile în rapoartele lor financiare pe trimestrul trei. Totuși, controlul Chinei asupra industriei prin dominarea pământurilor rare se situează printre cele mai dificile probleme.
„Ei ne pot închide întreaga industrie auto în două luni”, a spus Ryan Grimm, vicepreședinte al grupului de achiziții și dezvoltare furnizori pentru Toyota Motor North America.
Bruno Gahery, președinte pentru Franța, Benelux, Vest și Sudul Europei la furnizorul Bosch, a spus că se așteaptă ca industria auto să „supra-stocheze pământuri rare” înainte de termenul limită. Dar un director executiv al unui furnizor de magneți pentru Hyundai a spus că, deși a construit stocuri la începutul acestui an, „majoritatea au fost deja epuizate” și aprovizionarea este limitată.
Unii exportatori chinezi de pământuri rare au primit un val de comenzi de la clienți din străinătate imediat după ce noile controale la export au fost anunțate pe 9 octombrie, au spus trei surse din industrie pentru Reuters.
Motoare fără pământuri rare
Producătorii auto iau măsuri pentru a-și reduce dependența. Unii, precum General Motors și furnizori mari precum ZF și BorgWarner, dezvoltă motoare pentru vehicule electrice cu conținut scăzut sau zero de pământuri rare, în timp ce BMW și Renault au produs motoare fără pământuri rare.
Monumo a folosit AI și simulări avansate pentru a ajuta clienții să reducă conținutul de pământuri rare în motoarele deja aflate în producție, ceea ce, potrivit CEO-ului Dominic Vergine, a dus la o reducere medie de 24% în rândul clienților companiei britanice, care includ mai mulți dintre cei mai importanți 10 producători auto din lume.
Producătorii auto depun eforturi pentru a îmbunătăți motoarele fără pământuri rare pentru următoarea generație de vehicule electrice. Totuși, majoritatea acestor motoare durează, la fel ca și eforturile de a dezvolta noi mine și fabrici de procesare a pământurilor rare în afara Chinei, pe care Beijingul le poate submina menținând prețurile scăzute, spun experții din industrie. Aceștia mai spun că guvernul SUA tratează amenințarea mult mai serios decât Europa.
Andy Leyland, co-fondator al specialistului în lanțuri de aprovizionare SC Insights, a spus că Beijingul s-a concentrat pe depășirea altora la preț și va continua să facă acest lucru.
„Chinezii pot întotdeauna să îi submineze”, a spus el, referindu-se la eforturile de a dezvolta motoare fără pământuri rare, adăugând că, în fața motoarelor mai ieftine cu magneți din pământuri rare, producătorii auto s-ar putea să aibă dificultăți în a justifica componentele mai scumpe.
„Așadar, este o investiție cu adevărat riscantă”, spune acesta.
Între timp, se așteaptă ca China să continue să-și exercite puterea asupra aprovizionării cu pământuri rare.
„Acesta nu este sfârșitul controalelor la export”, a spus Jan Giese, manager senior la comerciantul de pământuri rare Tradium.