Curtea de Apel București a respins definitiv contestația depusă de constructorul austriac PORR la contractul pentru modernizarea căii ferate Bucureşti – Giurgiu, lot 2, un contract cu o valoare de 2,1 miliarde de lei. Asocierea RailWorks, cu care a fost deja semnat contractul, rămâne câștigătoare.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
CFR Infrastructură a desemnat, pe 14 ianuarie 2025, asocierea formată din Arcada Company (lider) și Alstom Transport drept câștigătoare la licitația pentru proiectarea și modernizarea lotului 2 (93,45 km) al liniei de cale ferată Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră, un contract cu o valoare estimată de 2,25 miliarde lei, însă PORR a depus contestație pe 28.01.2025, conform documentelor pe care le-a studiat Economedia.
În contestația depusă, PORR a invocat progresul excelent pe șantierul lotului 4 al Autostrăzii A 1 Sibiu-Pitești (lotul cu tunelul Curtea de Argeș) și a menționat că Asocierea Railworks (Arcada-Alstom) are ca terț susținător Aktor, constructorul din Grecia cu mari întârzieri pe șantierul CFR Brașov-Sighișoara respectiv lotul 3 al Autostrăzii A0 București-Sud, conform documentelor pe care le-a studiat Economedia. PORR a solicitat CNSC să admită contestația și să oblige CFR Infrastructură la anularea rezultatului și reevaluarea ofertelor.
Ulterior, PORR și Alstom au trecut printr-o luptă juridică timp de câteva luni.
În cele din urmă, CFR SA a semnat în august cu consorţiul asocierea RailWorks, format din Arcada Company – lider de consorţiu – şi Alstom, contractul pentru modernizarea tronsonului de cale ferată Bucureşti – Giurgiu, lotul 2.
PORR a ales oricum să apeleze la o cale extraordinară de atac. Instanța a respins însă definitiv și această contestație.
„Respinge excepţia lipsei de interes, ca neîntemeiată. Respinge excepţiile de inadmisibilitate, ca neîntemeiate. Respinge contestaţia în anulare, ca neîntemeiată. Definitivă. Pronunţată astăzi, 05.12.2025, prin punerea soluţiei la dispoziţia părţilor prin mijlocirea grefei instanţei”, arată decizia instanței de vineri, 5 decembrie.
Valoarea contractului pentru modernizarea tronsonului de cale ferată Bucureşti – Giurgiu, lotul 2 este de 2.108.256.817 lei (fără TVA).
Contractul acoperă modernizarea a 93,45 kilometri de linie feroviară simplă care leagă Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Frontiera Giurgiu. Proiectul va include electrificarea, modernizarea infrastructurii şi suprastructurii, sisteme de semnalizare şi telecomunicaţii, precum şi construcţii civile.
Modernizarea va facilita o viteză maximă a trenurilor de pasageri de 160 km/h, potrivit Alstom.
Contractul are un termen de implementare de 36 de luni, termen care include atât faza de proiectare, cât şi pe cea de execuţie.
În septembrie, CFR SA a emis ordinul administrativ de începere a activității de proiectare.
Alstom, care are o parte de aproape 25% din contract, va furniza soluţii de electrificare, semnalizări ERTMS Nivelul 2 şi control digital al trenurilor pe lotul al doilea al liniei de cale ferată Bucureşti-Giurgiu, acoperind 93,45 kilometri de linie simplă. Compania românească Arcada Company va executa lucrările de construcţii civile.
Finanţarea este asigurată prin Acordul de Grant nr. 101122601/11.10.2023 – 22-RO-TC-Giurgiu Stage II, semnat în cadrul programului Mecanismul pentru Interconectarea Europei – CEF 2021-2027, cu cofinanţare din Bugetul de Stat (Titlul de cheltuială 56.68 – Transferuri pentru susţinerea proiectelor finanţate prin Mecanismul pentru Interconectarea Europei).
„Prin realizarea investiţiei, CFR SA îşi propune să transfere o parte semnificativă a traficului de pasageri şi marfă de pe rutier pe feroviar, pe traseul strategic Bucureşti Nord – Jilava – Giurgiu Nord – Giurgiu Nord Frontieră, consolidând astfel rolul transportului pe calea ferată în economia naţională şi în reţeaua europeană de transport”, arată CFR.
Implementarea acestui proiect strategic va contribui la creşterea competitivităţii economice a României prin modernizarea infrastructurii feroviare şi integrarea acesteia în reţeaua de transport european TEN-T, susţinând dezvoltarea pieţei interne şi promovând transportul durabil.
“Acest nou contract consolidează poziţia de lider a Alstom pe piaţa feroviară din România, atât în soluţii de semnalizări, cât şi în domeniul electrificării feroviare şi va contribui la revitalizarea unui adevărat reper istoric al căilor ferate din România. Va fi o altă realizare semnificativă pentru echipa noastră în continuă creştere, formată din peste 230 de ingineri cu înaltă calificare, a căror expertiză deserveşte atât proiectele noastre locale, cât şi pe cele internaţionale”, a declarat Gabriel Stanciu, director general Alstom pentru România, Bulgaria şi Republica Moldova.
Linia de cale ferată de frontieră Bucureşti Nord – Giurgiu Nord leagă România de culoarul paneuropean Rin – Dunăre (fostul Coridor IV) şi de ţările din sud-estul Europei (Bulgaria, Grecia, Turcia). Linia leagă direct România şi Bulgaria printr-un pod feroviar numit Podul Prieteniei. Lucrările incluse în acest proiect vor acoperi linia de cale ferată până la intrarea pe acest pod.
Bucureşti – Giurgiu este cea mai veche linie de cale ferată din România, inaugurată în 1869.
