“Compania de IT Andersen oprește operațiunile din Rusia și rupe parteneriatele cu clienți ruși” – e un anunț postat în urmă cu câteva minute pe pagina de Facebook a lui Mykhailo Fedorov, care are 88.000 de urmăritori. E doar cel mai recent, dintr-o serie de postări care anunță solicitări din partea guvernului Ucrainei și vești despre mari giganți Tech care taie legăturile cu Rusia. Vicepremier în vârstă de 31 de ani al Ucrainei și ministru al transformării digitale a devenit una dintre cele mai populare figuri ale luptei (digitalizate) împotriva Rusiei, capitalizând simpatia lumii Tech.
“Continui munca sistematică a izolării tehnologice a agresorului. Am solicitat Microsoft să blocheze Azure, Skype, GitHub în Rusia. Ultima dată când s-a vărsat sânge de civili în Europa era atunci când norii erau doar pe cer (referire la cloud-ul tech), comunicarea se făcea prin poștă”, scrie ministrul pe Facbook chiar azi.
Din adăpostul său subteran dintr-o locație secretă din Kiev, cel mai tânăr ministru al Ucrainei duce un război digital împotriva Rusiei, scrie BBC – Mykhailo Fedorov
Folosind arma sa preferată – rețelele de socializare – Mykhailo Fedorov i-a îndemnat pe directorii executivi ai marilor afaceri să taie legăturile cu Moscova. El a luat, de asemenea, inițiativa fără precedent de a înființa o „Armată IT a Ucrainei” voluntară, pentru a lansa atacuri cibernetice împotriva „inamicului”.
La doar 31 de ani, Fedorov și-a modelat rolul guvernamental în jurul stilului său de viață – trăiește prin și pe telefonul său mobil, notează analiza BBC.
Înainte de război, scopul său principal era să creeze un „stat într-un smartphone”, în care 100% din serviciile guvernamentale să fie oferite online. Acum acel proiect este în așteptare, notează BBC.
Modus Operandi: Scrisori oficiale către giganții Tech și postări pe rețelele sociale
El a făcut presiuni asupra companiilor multinaționale pentru a boicota Rusia. Apple, Google, Meta, Twitter, YouTube, Microsoft, Sony, Oracle – giganții tehnologiei au fost destinatari ai unor scrisori oficiale a guvernului.
Fedorov își postează apoi scrisorile pe rețelele de socializare, astfel încât lumea să le poată vedea, și adaugă și câteva răspunsuri. Este imposibil de spus dacă acest lucru a influențat acțiunile companiilor, dar majoritatea și-au schimbat politica față de Rusia în zilele următoare – fie prin oprirea vânzării de produse acolo, precum Apple, fie prin oprirea operațiunilor.
Un tweet de la Fedorov către Elon Musk la scurt timp după începerea invaziei a adus rezultate rapide. În 48 de ore, miliardarul mogul tehnologic și-a ajustat constelația de sateliți Starlink și a trimis un camion cu terminale gata de internet în Ucraina. Serviciul este un potențial colac de salvare pentru guvern dacă rețelele de internet și de telecomunicații sunt deteriorate sau distruse, deși Musk a avertizat de atunci că antene parabolice ar putea deveni o țintă pentru rachetele rusești și ar trebui folosite cu grijă.
Fedorov are peste jumătate de milion de urmăritori în total pe Twitter, Facebook, Instagram și Telegram și folosește toate aceste canale pentru a-și transmite mesajul.
“Fiecare platformă este foarte importantă pentru noi acum și folosim orice ocazie pentru a atrage companii mari la această groază care se întâmplă acum în Ucraina. Încercăm să aducem adevărul rușilor și să îi facem să protesteze împotriva războiului”, a spus el pentru BBC, prin email.
Articolul din BBC integral AICI
Turul din Silicon Valley
Mykhailo Fedorov, cel mai tânăr ministru de cabinet al națiunii, a transformat un cont de Twitter liniștit al guvernului într-un tun pentru a pune presiune pe cele mai mari companii de tehnologie din lume, scrie și Washington Post.
Platforma notează că, în urmă cu șase luni, Mykhailo Fedorov, unul dintre viceprim-miniștrii Ucrainei, a făcut un pelerinaj în Silicon Valley pentru a discuta despre transformarea digitală a țării sale. Pe Facebook, el a postat o fotografie cu el, braț la braț cu CEO-ul Apple, Tim Cook, în Palo Alto, California, numindu-l pe acesta „cel mai eficient manager din lume”.
Marți, Fedorov a transmis un mesaj mai puțin entuziast pentru Cook: blocați accesul la App Store în Rusia! „Ne ucid copiii, acum opriți-le accesul!” a scris el pe Twitter, etichetându-l pe Cook.
Paginile sale de Twitter, Instagram și Facebook menționează întâlniri cu serviciul digital britanic, Amazon, executivul Facebook Sheryl Sandberg și Karan Bhatia, vicepreședintele Google pentru afaceri guvernamentale.
Potrivit ministrului său adjunct, Alex Bornyakov, Fedorov a solicitat ajutorul a aproximativ 50 de companii (în primă fază), în timp ce personalul său a lucrat în culise cu o rețea de expați ucraineni și autorități de reglementare din alte țări pentru a determina companiile să acționeze. Și funcționează: de când Fedorov a început să scrie pe Twitter după invazia rusă, Facebook și YouTube au reprimat presa de stat rusă, iar Google a dezactivat unele funcții de pe Google Maps pentru a proteja siguranța cetățenilor ucraineni. Și după ce Fedorov a postat pe Twitter apelul către Cook, Apple a spus că va întrerupe toate vânzările de produse în Rusia.
„Abilitatea lui de a galvaniza opinia internațională și opinia celor din companiile de tehnologie este extraordinară”, a spus Emerson Brooking, specialist la Atlantic Council, care studiază modul în care rețelele sociale sunt folosite în război. „În mod tradițional, presiunea publică a fost aplicată doar de Statele Unite, iar alte țări din întreaga lume s-au luptat cu adevărat”, mai spune specialistul, citat de Washington Post.
Înainte ca trupele ruse să-i invadeze patria, Fedorov conducea un minister de aproximativ 250 de persoane cu scopul de a conecta mai mulți ucraineni la internet, de a digitaliza pașapoartele și de a aduce în țară locuri de muncă și companii de înaltă tehnologie. El a primit postul după ce l-a ajutat pe Volodymyr Zelensky, președintele Ucrainei, să câștige o victorie zdrobitoare la alegerile din 2019.
Analiza din Washington Post AICI
CV de ministru:
Și în lumea tehnologiei din România, tânărul ministru a atras atenția. “Pe lângă președintele Zelensky, o altă persoană care continuă să mă fascineze, în mod special, în acest război e un “tip” pe nume Mykhailo Fedorov. Un tânar de 31 de ani, care este Vice Premier și Ministru pentru Transformare Digitală în Ucraina. E unul din cei care l-au ajutat pe Zelensky sa devină președinte în campania din 2019. Fedorov a reușit într-un timp extrem de scurt, în condițiile crude ale războiului (lucrând cu echipa sa din subteran, stații de metrou, de pe mobil, etc.), să determine unele din cele mai mari companii de tehnologie din SUA să întoarcă spatele Rusiei și/sau să ajute poporul Ucrainean”, notează antreprenorul Sergiu Biriș, într-o postare pe Facebook.