Compania franceză Alstom a prezentat astăzi, într-o conferinţă online, primul tren din lume alimentat cu hidrogen şi a confirmat prin preşedintele pentru Europa, GianLuca Erbacci, interesul autorităţilor române pentru această tehnologie de viitor.
Conferinţa online a avut ca subiect principal trenul Coradia iLint care a circulat în Germania la Salzgitter. Compania spune că este singurul producător de trenuri pe hidrogen din Europa şi intenţionează să pătrundă, de anul viitor, pe pieţele din Italia şi Franţa având şi o comandă din Germania.
Trenurile cu hidrogen sunt o alternativă pe tronsoanele feroviare unde electrificarea ar fi prea scumpă şi unde distanţele nu sunt foarte mari. Autonomia maximă pe care o poate avea o asemenea ramă este de aproximativ 1.000 kilometri, viteza nu depăşeşte 140 km/h, capacitatea 150 de locuri pe scaune, iar înclinaţia maximă 4,4%, potrivit producătorului. Studiile preliminare au început în 2014, un an mai târziu au venit comenzile, iar din 2016 au început testele şi aprobările.
https://www.youtube.com/watch?v=9uOFuaOc9EY
Ce spunea luna trecută ministrul Drulă despre trenurile cu hidrogen
Anunţul despre intenţia de a cumpăra trenuri pe hidrogen prin PNRR – Planul Naţional pentru Redresare şi Rezilienţă a fost făcut de ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă, luna trecută, într-o conferinţă organizată de publicaţia Club Feroviar, oficialul folosind expresia plastică „când vede olteanul girafa”, referindu-se la tehnologia inovatoare a trenurilor cu hidrogen, dar şi neîncrederea că în România ar putea circula asemenea garnituri.
„Prin PNRR avem o axă de finanţare şi pentru material rulant, trenuri electrice şi pe hidrogen, am avut o discuţie şi cu industria, pentru că aici este o chestiune pe orizontală, de la producţie, distribuţie, costuri, etc. M-aş bucura să fim early adopters, să avem această tehnologie în faza incipientă. Dincolo de strategie vorbe şi hârtii cel mai bun e prin exemplu: Când vede olteanul girafa, când vede olteanul trenul cu hidrogen şi merge cu el…”, a fost comparaţia ministrului Drulă.
De la „Săgeţile Albastre” cumpărate în urmă cu 14-15 ani, România nu a mai reuşit să achiziţioneze material rulant nou (n.r., locomotive şi vagoane). Licitaţiile cu bani europeni organizate de ARF – Autoritatea pentru Reformă Feroviară pentru achiziţia de rame electrice noi au trecut prin mai multe serii de contestaţii şi încă nu au câştigători desemnaţi.