La mai puțin de 30 de minute de București, pe șoseaua veche care leagă Bucureștiul de Pitești, Dacia și Renault și-au construit un buncăr cu rol de centru de testare pentru mașini, care include și un sistem de simulare a realității virtuale.
Titu, inaugurat în 2010, este echivalentul unui laborator în aer liber în care mașinile sunt șoricei ce suportă experimente. De exemplu, există o porțiune a centrului care replică impecabil “opritorile” din asfalt pe care le găsesc clienții din Spania, Franța sau Germania pe drumurile proprii. Iar ovalul care împrejmuiește toată rețeaua intricată de limbi de asfalt este porțiunea pe care toate modelele Dacia sunt testate la vitezele maxime constructive.
Acum 5 ani, undeva prin 2016, într-un colț de clădire de la Titu începea construcția unui sistem de simulare a realității virtuale. Este un instrument de înaltă tehnologie utilizat de marii constructori auto în dezvoltarea mașinilor care se pregătesc de lansare și le permit echipelor de designeri și celor care se ocupă de studiul calității percepute să simuleze mașinile într-un mediu virtual tridimensional la un nivel hiper-realist. Inginerii de la Titu i-au spus CAVE (acronim de la Car Automatic Virtual Environment). Această cameră e diamantul Centrului de la Titu și nu este vizitată de nimeni din exterior. Și este un vârf al tehnologiilor de simulare. Unic în Europa Centrală și de Est.
În termeni ceva mai umani, imaginați-vă o cameră specială în care proiectanții de mașini pot să vadă o mașină la fel ca-ntr-un showroom, doar că aceasta nu se află fizic în fața lor, ci este proiectată și construită virtual de computere ultracapabile. Până la un punct, seamănă cu ceea ce exprimentezi în jocurile video care implică o realitate virtuală (VR): îți pui o pereche de ochelari și brusc te regăsești într-o parcare, în fața unei mașini pe care o vezi ca și cum ar fi lângă tine.
Pare o joacă la prima vedere. Însă joaca asta economisește timp și bani pentru un producător auto. Pentru că tehnologia îi ajută pe designeri să vadă eventualele probleme estetice sau constructive înainte ca mașina să existe fizic și să le repare din taste – o metodă mult mai economică la toate capitolele.
Un reportaj realizat de Autocritica, partener Economedia.ro, care poate fi citit integral pe site-ul Autocritica.ro.