Programul Operațional Transport 2021-2027 asigură aproape 10 miliarde de euro, finanțare pentru autostrăzi care se completează cu o supracontractare de 200% pe care Comisia Europeană a aprobat-o în iunie 2022 sub forma unor credite de angajament, a transmis Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu. Explicațiile consilierului Urtoi vin după ce, săptămâna trecută, într-o ședință la Iași, s-a ridicat din nou problema asigurării finanțării pentru infrastructura mare și au fost prezentate variante pentru Autostrada Unirii, de tip half-profile, după cum Economedia a scris aici.
Un prim calcul arată că, din 10 miliarde de euro, România trebuie să construiască sectoarele de munte ale Autostrăzii Sibiu – Pitești cu un cost de 2 miliarde de euro, alte două miliarde „merg” pe Autostrada Unirii, Autostrada cu tunelul Meseș costă aproape un miliard de euro, iar Făgăraș – Sibiu, recent lansată în licitație, cel puțin un miliard de euro. La acestea se adaugă, evident și autostrada de pe Valea Prahovei care, după proiectul Consitrans, ar costa 8 miliarde (soluția tehnică va fi revizuită).
Dacă banii din POT (10 miliarde de euro) vor fi consumați cu decont efectuat, pentru asigurarea finanțării se pot transfera fonduri de la alte proiecte sau de la buget prin împrumuturi, a explicat Urtoi.
„POT – varianta Iunie 2022 cuprinde atât proiecte fazate din perioada 2014-2020, cât și proiecte noi: