Bani pentru autostrăzi: Ministerul Transporturilor a prevăzut o supracontractare de 200%, peste cele 10 miliarde de euro alocate prin Programul Operațional POT 2021-2027. Diferența va fi acoperită din alte programe europene sau de la Buget

Harta Reţelei Primare Sursa Ministerul Transporturilor

Programul Operațional Transport 2021-2027 asigură aproape 10 miliarde de euro, finanțare pentru autostrăzi care se completează cu o supracontractare de 200% pe care Comisia Europeană a aprobat-o în iunie 2022 sub forma unor credite de angajament, a transmis Cătălin Urtoi, consilierul ministrului Transporturilor Sorin Grindeanu. Explicațiile consilierului Urtoi vin după ce, săptămâna trecută, într-o ședință la Iași, s-a ridicat din nou problema asigurării finanțării pentru infrastructura mare și au fost prezentate variante pentru Autostrada Unirii, de tip half-profile, după cum Economedia a scris aici.

Un prim calcul arată că, din 10 miliarde de euro, România trebuie să construiască sectoarele de munte ale Autostrăzii Sibiu – Pitești cu un cost de 2 miliarde de euro, alte două miliarde „merg” pe Autostrada Unirii, Autostrada cu tunelul Meseș costă aproape un miliard de euro, iar Făgăraș – Sibiu, recent lansată în licitație, cel puțin un miliard de euro. La acestea se adaugă, evident și autostrada de pe Valea Prahovei care, după proiectul Consitrans, ar costa 8 miliarde (soluția tehnică va fi revizuită).

Dacă banii din POT (10 miliarde de euro) vor fi consumați cu decont efectuat, pentru asigurarea finanțării se pot transfera fonduri de la alte proiecte sau de la buget prin împrumuturi, a explicat Urtoi.

„POT – varianta Iunie 2022 cuprinde atât proiecte fazate din perioada 2014-2020, cât și proiecte noi:

A8/ Tg.Neamț – Ungheni
A13/ Brașov – Bacău
A7/ Pașcani – Suceava-Siret
A8/ Miercurea Nirajului – Leghin
5. Pentru proiectele prevăzute în prezentul POT, strategia de lucru a Ministerului Transporturilor a prevăzut o SUPRACONTRACTARE de 200% peste cifra actuală de 9,86 miliarde euro (fără TVA), variantă acceptată de către Comisia Europeană în forma sa finală din Iunie 2022, sub forma unor CREDITE DE ANGAJAMENT.
Ce înseamnă asta? Dacă suma de 9,86 miliarde euro (fără tva)este epuizată în urma FACTURĂRII (insist pe cuvântul FACTURARE și NU contracte semnate) atunci vor fi redistribuite fonduri din alte programe rămase în urmă și care nu vor cheltui banii până în 2027 (+ 3 ani), sau chiar în cadrul axelor din POT, sau prin completare de la Bugetul de Stat, iar în ultimă instanță din noul exercițiu financiar 2027-2034.
6. În acest moment în POT sunt mai multe axe:
Axa 1 Rutier Principal, unde apar și proiectele din regiunea Moldovei:
– A7/ Pașcani – Suceava – Siret
– A8/ Miercurea Nirajului – Leghin
– A13/ Bacău – Brașov
– A8/ Tg.Neamț (Moţca) – Letcani-Ungheni
Axa 2 Rutier Secundar, unde apar și proiectele din regiunea Moldovei:
– Dex Piatra Neamț – Bacău
– Dex Suceava – Botoșani
– Variante Ocolitoare”.
Singurul aspect care încă nu poate fi nici măcar estimat este cu ce „minus” va porni POT 2021-2027 prin fazarea unor proiecte începute prin POIM sau chiar PNRR (cazul Autostrăzii cu Tuneluri Lugoj – Deva).

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia: