Primele calcule pentru Autostrada Ploiești – Brașov arată un cost uriaș, de aproape 8 miliarde de euro, pentru traseul de aproximativ 120 de kilometri dintre Ploiești și intersecția de la Râșnov, potrivit unor surse din Compania de Drumuri. Prima estimare, făcută de fosta CNADNR în 2010, prevedea un cost de numai 1,2 miliarde de euro.
Costul, exorbitant la prima vedere este explicat prin lucrările de artă, pasaje și tuneluri prin munte cu o lungime de aproximativ 35 de kilometri și valoarea terenurilor pe care statul trebuie să le exproprieze.
În prezent, cel mai scump lot de autostradă este pe A1 Sibiu – Pitești, lotul 4 Tigveni – Curtea de Argeș unde lucrează PORR (Austria), un lot cu o lungime de 10 kilometri și un cost contractat de 34 milioane de euro/km, față de valoarea estimată a CNAIR de 40 de milioane euro/km (valorile valabile pentru 2019).
De asemenea, CNAIR a semnat luni, cu Astaldi pentru un cost de aproape 30 de milioane de euro/kilometru, lotul 3 având un singur tunel clasic de 1,7 kilometri și fiind mai ușor de construit decât Lotul 2 (Mapa-Cengiz).
Ultima raportare oficială a CNAIR privind situația proiectului A3 Ploiești – Brașov este din ianuarie 2022, iar site-ul autostrăzii nu a mai fost actualizat.
Așadar, primele calcule care includ prețurile din 2022 arată 66 milioane de euro/kilometru de autostradă între Ploiești și Brașov și 80 de milioane de euro/kilometru, dar la profil de autostradă cu viteză proiectată de 140 km/h.
De unde pot fi tăiate costuri
Costurile pot fi semnificativ reduse dacă pe tronsoanele de munte mai mult de o treime din traseu va fi profil apropiat de drum expres, o viteză de 100 km/h și viraje nu atât de largi ca la o autostradă clasică.
Totuși, valori mai actualizate pot fi prezentate doar după ce se alege varianta de traseu pe care CNAIR o va propune spre aprobare Jaspers/Comisiei Europene în cadrul etapei de Analiză Multi Criterială (AMC 1).
Teoretic, Autostrada de pe Valea Prahovei va primi finanțare prin POT, dar, spre deosebire de POIM, unde contribuția UE este de 85%, prin POT România va suporta un procent mult mai mare din costul total. În acest sens, România și-ar dori ca prin POT să construiască Autostrada pe Valea Oltului (parțial), Autostrada Unirii (cu excepția capetelor prin PNRR) și Autostrada pe Valea Prahovei. Poate nu întâmplător, CNAIR are în proiectare pasaje pietonale și rutiere în stațiuni, iar la Ministerul Dezvoltării s-a scos la licitație alternativa pe Valea Doftanei.
Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a prezentat date eronate privind durata de realizare a documentației tehnice, contract semnat în mandatul lui Cătălin Drulă (detalii aici).
Datele oficiale CNAIR:
„Vineri, 12.02.2021, CNAIR a semnat cu SC CONSITRANS S.R.L. contractul pentru „Completare/Revizuire Studiu de Fezabilitate, elaborare Proiect Tehnic, pentru “Autostrada București – Brașov, tronson Ploiești – Brașov””.
Valoarea contractului este de 46.554.284,02 Lei fără TVA, obiectivul fiind finanțat din Fonduri Europene Nerambursabile.
Durata de realizare a serviciilor de proiectare este:
- 30 de luni pentru Revizuirea/Completarea Studiului de Fezabilitate;
- 6 luni pentru realizarea Proiectului pentru Autorizarea Executării Lucrărilor de Construire (PAC);
- 6 luni pentru Elaborarea Proiectului Tehnic de Execuție (PTE).”