Comisia Europeană transmite într-o informare preliminară că Apple a distorsionat competiția pe piața de streaming de muzică, deoarece a abuzat de poziția sa dominantă pentru distribuirea de aplicații de streaming prin App Store. Comisia și-a transmis observațiile preliminare reprezentanților companiei Apple. Luarea de poziție vine în urma unei plângere a celor de la Spotify.
Avertismentul Comisiei vine deocamadată sub forma unei comunicări a obiecțiilor, ceea ce reprezintă un pas formal în investigațiile Comisiei cu privire la presupuse încălcări ale normelor antitrust ale UE.
Comisia Europeană constată, în observațiile sale preliminare, că Apple are o poziție dominantă pe piață pentru distribuția de aplicații de streaming de muzică prin App Store. Pentru dezvoltatorii de aplicații, App Store este singura poartă către consumatorii care utilizează dispozitivele mobile ale Apple care rulează pe sistemul de operare inteligent iOS al Apple. Dispozitivele și software-ul Apple formează un „ecosistem închis” în care Apple controlează fiecare aspect al experienței utilizatorului pentru iPhone și iPad.
Comisia pune sub semnul întrebării utilizarea obligatorie a propriului mecanism de cumpărare în aplicație al Apple, impus dezvoltatorilor de aplicații de streaming de muzică, pentru a-și distribui produsele prin App Store-ul Apple. Comisia și-a exprimat îngrijorarea și în legătura cu posibilitatea ca Apple să aplice anumite restricții pentru dezvoltatorii de aplicații, împiedicându-i să informeze utilizatorii de iPhone și iPad cu privire la existența unor alternative de achiziție mai ieftine.
Declarația de obiecții se referă la aplicarea acestor reguli la toate aplicațiile de streaming muzical, care concurează cu propria aplicație Apple de streaming muzical – „Apple Music” – din Spațiul Economic European (SEE).
„Magazinele de aplicații joacă un rol central în economia digitală de astăzi. Acum putem să facem cumpărături, să accesăm știri, muzică sau filme prin aplicații în loc să accesăm site-uri web. Constatarea noastră preliminară este că Apple este un “portar”pentru utilizatorii de iPhone și iPad prin App Store. Cu Apple Music, Apple concurează și cu furnizorii de streaming de muzică. Prin stabilirea unor reguli stricte în AppStore care dezavantajează serviciile de streaming muzicale concurente, Apple îi privează pe utilizatori de opțiuni mai ieftine de streaming muzical și denaturează competiția. Acest lucru se realizează prin perceperea unor comisioane mari pentru fiecare tranzacție din App Store pentru rivali și prin interzicerea acestora de a-și informa clienții cu privire la opțiunile alternative de abonament”, a declarat vicepreședintele executiv Margrethe Vestager, responsabilă de politica concurențială.