În 2021, numărul total de pasageri care au călătorit pe calea aerului în UE a fost de 373 de milioane, o creștere substanțială de 35% față de 2020, după scăderea puternică de 73% (față de 2019) din cauza restricțiilor cauzate de pandemie, arată datele publicate azi de Eurostat. România apare pe locul 5 în clasamentul creșterilor, cu o majorare de 56,5%.
Dacă ne uităm la anul 2019, anul de dinaintea pandemiei, când numărul total de pasageri a ajuns la 1,04 miliarde de persoane, numărul de pasageri din transportul aerian a scăzut cu 64%, ceea ce indică faptul că redresarea era încă departe.
Aceste informații provin din datele privind transportul aerian publicate de Eurostat. Articolul prezintă o mână de constatări din articolul mai detaliat Statistics Explained.
Datele arată că, în 2021, toate statele membre, cu excepția Finlandei (-16%), au înregistrat o creștere a numărului de pasageri care călătoresc pe calea aerului față de 2020. Aceste creșteri au variat în funcție de statele membre, de la +10% în Irlanda, +16% în Suedia și +17% în Letonia la +86% în Grecia, +105% în Cipru și +129% în Croația. România apare pe locul 5 în clasamentul creșterilor, cu o majorare de 56,5%.
Transportul de pasageri extra-UE a reprezentat 39% din totalul transportului aerian de pasageri în 2021. Pe de altă parte, transportul intra-UE a reprezentat 38%, iar transportul național a reprezentat 23%. Comparativ cu 2020, ponderea transportului extra-UE a scăzut cu 5,5 puncte procentuale (pp), în timp ce transportul intra-UE a crescut cu 4,5 pp; transportul național a crescut cu 1 pp.
În 2021, lista primelor 5 aeroporturi din UE a rămas aceeași ca în 2020, cu Paris/Charles de Gaulle (26,2 milioane de pasageri), Amsterdam/Schiphol (25,5 milioane), Frankfurt/Main (24,8 milioane), Madrid/Barajas (23,2 milioane) și Barcelona/El Prat (18,5 milioane) în fruntea clasamentului.
Palma de Mallorca (14,5 milioane) se află acum în top 10, iar München (12,5 milioane) a coborât trei locuri fiind aeroportul din top 10 care a înregistrat cea mai mică creștere a numărului de pasageri în 2021 față de 2020, +12%.
Palma de Mallorca din Spania a înregistrat cea mai mare creștere de pe această listă, +137% față de 2020, urmată de Paris-Orly din Franța (+46%) și Athinai/Eleftherios Venizelos din Grecia (+52%).
În 2021, 15 milioane de tone de marfă și poștă au fost transportate pe calea aerului în UE, în creștere cu 21% față de 2020. Din acest total, 12 milioane de tone au fost legate de transportul extra-UE.
Noile date privind benzile de distanță indică faptul că, pentru distanțele lungi de peste 2 000 km, 99% din total reprezintă transport extra-UE de marfă și poștă; pe distanțe cuprinse între 1 500 și 1 999 km, transportul extra-UE are, de asemenea, o pondere semnificativă, reprezentând 66% din total.
Transportul intracomunitar de mărfuri și poștă a fost predominant pe distanțe inferioare la 1 500 km, reprezentând 75% din transport în banda de distanțe 1 000 – 1 499 km și 65% atât în clasele <300 km, cât și în cele 500-999 km. Ca punct de referință, Varșovia și Tenerife se află la o distanță de peste 4 000 km.