Ministrul Energiei, Virgil Popescu, anunță că România are în plan să operaţionalizeze un cablu de transport de energie electrică verde pe traseul Tuzla – Podişor, apoi pe culoarul gazoductului BRUA, pentru a asigura legătura de la estul la vestul ţării, potrivit unui mesaj publicat pe pagina sa de Facebook.
Azerbaidjan, Georgiei, Ungariei şi României au semnat, sâmbătă, la Bucureşti, un acord privind Parteneriatul Strategic în domeniul dezvoltării şi transportului energiei verzi.
„Menţionez că ţara noastră are în plan să operaţionalizeze un cablu de transport de energie electrică verde pe traseul Tuzla – Podişor, apoi pe culoarul gazoductului BRUA, pentru a asigura legătura de la Estul la Vestul României. Acordul semnat astăzi (sâmbătă, n.r.) se fundamentează pe interesele celor patru state legate de consolidarea securităţii energetice naţionale şi regionale şi a conectivităţii în bazinul Mării Negre, diversificarea surselor de aprovizionare, valorificarea potenţialului de producere a energiei regenerabile din zona caspică şi creşterea ponderii energiei regenerabile în mixul energetic naţional”, a arătat ministrul român al Energiei într-o postare pe pagina sa de Facebook.
Ministrul spune că documentul va oferi cadrul financiar şi tehnic pentru realizarea proiectului cablului submarin de transport de energie electrică din surse regenerabile între România şi Azerbaidjan, via Georgia şi Marea Neagră, şi, ulterior, pentru transportul acestei energii către Ungaria şi restul Europei, prin sistemul european de transport.
Proiectul cablului submarin de transport de energie electrică prin Marea Neagră face parte din acordurile în domeniul energiei convenite între Uniunea Europeană, reprezentată de Comisia Europeană, şi Republica Azerbaidjan, acesta fiind, în acelaşi timp, un proiect tip flagship pentru Georgia, ca parte a strategiei EU Global Gateway.
Acordul pentru energia verde semnat, sâmbătă, la Bucureşti, între România, Georgia, Ungaria şi Azerbaidjan prevede realizarea unui cablu submarin de transport de energie electrică de aproape 1.200 de kilometri, realizat în şase ani. Se lucrează la studiul de fezabilitate.
În configuraţia iniţială, cablul va fi realizat în şase ani, va ajunge până în România şi va avea o lungime de 1.195 km, din care 1.100 km submarin şi 95 km terestru.