Un Moș Crăciun și-a deșertat sacul pe horn, un altul te salută din sania în zbor, cu fundal de lună plină, altul (rotofei și cu nas roșu) îți zâmbește din zăpadă – și toți sunt desenați pe globuri de sticlă, create într-un mic atelier local. Fondatorul afacerii ne spune cum merge businessul de sezon și cum poate supraviețui într-un an lovit de inflație și incertitudini.
Jucu, localitatea din vecinătatea Clujului făcută cândva celebră de instalarea (și apoi plecarea) Nokia, e gazdă de afaceri mari de parc industrial – Bosch, De’Longhi, Ecolor furnizor IKEA, dar și casă de mici afaceri antreprenoriale. Printre acestea: un atelier cu trei angajați în care se pregătesc, pe parcursul anului, globuri care vor decora brazi de Crăciun. De fapt, în atelierul Fuleki Glass, se realizează globuri de sticlă, dar și decorațiuni și bijuterii de murano.
Fuleki Arpad Tibor, fondatorul atelierului, a studiat sticlă ceramică la Universitatea de Artă și Design, și a lucrat în domeniu înainte să se lanseze în antreprenoriat. De început a început cu ideea de a crea bijuterii din sticlă de Murano. “Facem asta și acum, dar mai mult pe timpul verii, facem și terarii de sticlă și decorațiuni”, spune Fuleki.
Globurile se vând la toate categoriile de clienți – la firme, la persoane fizice, la clienți guvernamentali.
Dacă îl întrebi de afaceri, antreprenorul recunoaște că anul care se încheie a fost unul complicat. “Am avut cerere, dar a fost în scădere și am fost afectați de multe scumpiri – la materie primă, la gaze, la curent. Criza din energie și inflația ne-au afectat destule de mult, dar ne-a afectat mai ales lipsa de materie primă, de sticlă. Noi o luam din Germania. Dacă era mai scumpă cu un procent, tot poți să faci ceva, problema mare a fost cu lipsa de materie primă și nu am făsit nici la alți producători. Ca încasări, cred că suntem cu o scădere de undeva la 50% față de anul trecut”, estimează antreprenorul. “La produse, creștearea a fost de 10-20%”, a completat acesta.
“Până anul acesta am vândut cam tot ce reușeam să producem, încheiam anul fără produse sau cu foarte puține pe stoc. Anul acesta am mărit producția și nu am reușit să vindem. Din ianuarie începem producția și asta facem tot anul”, spune proprietarul de atelier.
Pentru ca afacerea să meargă înainte, acesta plănuiește să se extindă și în afara țării. “Facem asta de zece ani și vom rămâne pe aceleași produse, dar ne vom mări piața. Acum avem vânzări în România și doar întâmplător dacă ajunge cineva din străinătate să ne vadă produsele și să cumpere”, spune Fuleki.
Criza energetică din Europa, “o amenințare majoră pentru industria sticlei”
Industria sticlei a fost puternic afectată de criza energetică și a solicitat în acest an măsuri urgente și ferme de sprijin din partea UE pentru ca sectorul sticlei să facă față crizei energetice actuale.
“Industria europeană a sticlei este un sector inovator și extrem de strategic, de care UE beneficiază foarte mult. Produsele din sticlă au o contribuție societală crucială în măsura în care alimentează lanțuri valorice importante (energie, construcții, transporturi, produse alimentare și băuturi, domeniul medical etc.). Sticla este, de asemenea, un material de bază esențial pentru tranziția către neutralitatea climatică în multe sectoare, care au cel mai mare potențial de reducere a emisiilor (energie, construcții, transporturi)”, a transmis Glass Alliance Europe, într-un apel pentru acțiuni urgente și decisive la nivelul UE și la nivel național pentru a sprijini industria sticlei și pentru a o ajuta să facă față noului peisaj energetic european.
“Criza energetică actuală din Europa reprezintă o amenințare majoră pentru industria sticlei și pentru lanțurile sale valorice. Topirea sticlei necesită o aprovizionare sigură cu energie la prețuri competitive pentru fabricarea de sticlă nouă. De-a lungul diferitelor lanțuri valorice, energia este, de asemenea, necesară pentru a modela și prelucra sticla în produse finale utilizate de alte sectoare. Confruntată cu riscurile de penurie de energie și cu costurile exponențiale ale energiei, care sunt substanțial mai mari decât în restul lumii, industria europeană a sticlei are mare nevoie de sprijin pentru a rămâne pe linia de plutire”, a transmis asociația.
.