Stellantis și Aston Martin au devenit ultimii producători auto europeni care au emis avertismente privind profiturile, industria fiind afectată de concurența rivalilor chinezi mai ieftini și de cererea mai slabă de pe piața internă, scrie Financial Times.
Acțiunile Stellantis au scăzut cu 13%, în timp ce Aston Martin a scăzut cu 24% în cursul dimineții de luni, în condițiile în care o serie de retrogradări similare ale Volkswagen, BMW și Mercedes au sporit îngrijorările cu privire la o scădere mai accentuată, ca urmare a încetinirii creșterii vânzărilor de vehicule electrice.
Stellantis și-a estimat marja operațională ajustată pentru 2024 la 5,5-7%, în scădere față de prognoza anterioară de 10%. Fluxul său liber de numerar va fi negativ, între 5 și 10 miliarde de euro, a adăugat acesta, de la o cifră pozitivă anterior.
Producătorul britanic de automobile de lux Aston Martin a declarat că profiturile vor fi mai mici și că nu va mai avea un flux de numerar liber pozitiv în a doua jumătate a anului, acuzând cererea mai slabă din China și problemele lanțului de aprovizionare.
„Dinamica concurențială s-a intensificat atât din cauza creșterii ofertei din industrie, cât și din cauza creșterii concurenței din China”, a declarat Stellantis.
Anunțurile vin în contextul în care compania germană Volkswagen și-a redus vineri estimările anuale pentru a doua oară în trei luni, punând vânzările mai slabe pe seama „unui mediu de piață dificil”. În ultimele săptămâni, Mercedes-Benz și BMW au emis, de asemenea, avertismente privind profitul.
Vânzările de automobile străine au scăzut brusc în China din cauza concurenței acerbe din partea rivalilor locali, în timp ce cererea de autovehicule pe cea mai mare piață auto din lume a fost afectată și de scăderea cheltuielilor de consum. Între timp, producătorii chinezi de automobile care oferă vehicule electrice cu costuri reduse fac progrese pe piețele internaționale.
O provocare majoră pentru Stellantis, care produce vehicule Peugeot, Fiat, Chrysler și Jeep, au fost stocurile sale ridicate din SUA, unde a oferit reduceri pentru a încerca să rezolve problema.
Grupul a declarat că își propune acum să își reducă stocurile de vehicule din SUA – care erau de 430.000 la sfârșitul lunii iunie – cu 100.000 de vehicule până la începutul anului 2025.
Avertismentul Stellantis marchează o răsturnare bruscă de situație pentru al patrulea mare producător auto din lume, crescând presiunea asupra directorului general Carlos Tavares într-un moment în care compania lansează, de asemenea, o căutare pentru succesorul său în 2026.
Stellantis a fost creată printr-o megafuziune între Fiat Chrysler și PSA din Franța, proprietarul Peugeot, în 2021. Tavares, care s-a alăturat PSA în 2014, a contribuit la întărirea alianței și a fost cunoscut pentru accentul său pe căutarea unor marje de profit mai mari prin reducerea costurilor.
Luni, Aston Martin și-a redus ținta de volum angro pentru acest an de la 7.000 la 6.000 de vehicule, acuzând întârzieri în livrarea componentelor de către unii dintre furnizorii săi.
Orientarea mai scăzută vine în contextul în care Adrian Hallmark, care a preluat funcția de director executiv la începutul lunii septembrie, vizează o relansare puternică a vânzărilor cu o serie de lansări de noi produse.
Într-o convorbire telefonică cu investitorii, Hallmark a declarat că reducerea livrărilor de vehicule va proteja compania de „scăderea cererii în China . . . și va evita costurile suplimentare de recuperare a lanțului de aprovizionare și costurile logistice care ar fi suportate dacă am continua să încercăm să livrăm un volum atât de mare de vehicule atât de târziu în trimestrul al patrulea”.
Compania listată la bursa din Londra a declarat că, în consecință, marja sa ajustată de profit înainte de dobânzi, impozite, depreciere și amortizare ar putea fi acum în jur de 10 procente, în loc de 20 procente, cât era obiectivul său anterior.