Guvernul ar putea reveni cu măsurile fiscale prin ordonanțe de urgență punctuale, pentru a evita contestarea la Curtea Constituțională, iar măsurile să fie publicate direct în Monitorul Oficial, însă nu este exclus nici să apară un nou „pachet 2.2.0”, care să fie din nou trecut prin asumarea răspunderii, a declarat joi Alex Milcev, liderul departamentului de Asistenţă fiscală şi juridică în cadrul EY România.

Alex Milcev, partener EY România, a declarat că, după respingerea la Curtea Constituțională a legii de reformă fiscală, Guvernul analizează două variante:

  1. adoptarea măsurilor fiscale prin ordonanțe de urgență punctuale, fără a mai trimite pachetul în Parlament, pentru a evita o nouă decizie nefavorabilă a Curții;

  2. reluarea procedurii prin Parlament, cu corectarea articolelor declarate neconstituționale.

Potrivit acestuia, o decizie finală este așteptată până la sfârșitul lunii noiembrie, iar „pariurile sunt încă deschise” privind forma pe care o va alege Guvernul.

Analize Economedia

calcule buget
investiții, creșteri, acțiuni, bursă, taur, bull
cresteri, dividende, bursa, piata de capital
Dubai proprietati imobiliare
România-Ungaria steaguri
un programator lucreaza la un laptop
adrian-dragos-paval-dedeman
economie calcule
somer calculator
burse, piete, multipli
bani, lei, economie, finante, deficit, inflatie
armata romana, capu midia, romania, nato, militari, soldati, antrenament, exercitiu militar, himars, rachete, sisteme de aparare aeriana
auto, masina chinezeasca
om robot industria automotive
transport
studenti, universitate, academie, absolventi
Piața de curierat, România, Cargus, Sameday, Fan Courier, Profit net, Cifră de afaceri, Pachet
Fermier cu legume
linie asamblare Dacia
Imagine apa piscină
Job, căutare de job, șomeri, tineri șomeri
Knauf Insulation, fabrica vata minerala sticla
George-Simion-Nicusor-Dan (1)
Steaguri Romania si UE
bani, lei, finante, bancnote, euro, 5 lei
bec iluminat, becuri
piata auto, uniunea europeana, romania
recesiune
sua dolari drapel ajutor steag flag us bani karolina-grabowska-4386425
Piata 9 restaurant

„Întrebarea logică din partea tuturor este ce se întâmplă acum? Va merge Guvernul cu ordonanțe de urgență punctuale ca să adopte măsurile fiscale, să nu le mai împacheteze și să nu le mai trimită în Parlament iar ca să riște încă o dată o decizie potențial nefavorabilă a CCR? Sau ne trezim cu ordonanța trenuleț pe 26 decembrie, cum a fost în anii trecuți dintotdeauna, cu câțiva ani excepție? Aici pariurile încă sunt deschise. Am vorbit cu mai mulți reprezentanți ai partidelor cu reprezentanții Guvernului, cu reprezentanții Parlamentului, dat fiind că avem o coaliție de guvernare. Impresia din aceste discuții a fost că se merge spre un compromis și e posibil ca la sfârșitul lunii noiembrie să ajungem la un consens și acele măsuri fiscale să ajungă direct în Monitorul Oficial, ca un pachet, o ordonanță de urgență sau un alt act legislativ sau două, fără să mai treacă ca un pachet omnibus cu toate reformele. Asta este o variantă de lucru. Dar nu este exclus să fie varianta unui „pachet 2.2.0”, trecut iarăși prin Parlament prin asumarea răspunderii, corectând sincopele arătate de Curtea Constituțională”, a declarat Alex Milcev, în cadrul unei conferințe de presă organizate de EY România.

„Problemele românești cu deficitul bugetar pălesc față de problemele altor țări”

Alex Milcev mai susține că contextul european nu o duce neapărat foarte bine, mai ales după începutul războiului în Ucraina cu Rusia și explozia prețurilor la energie și a problemelor privind accesul la energie în general, apoi luând în calcul și inflația care a apărut datorită acestui conflict.

„Tot în conjunctură internațională se pune problema despre competivitatea Europei, mai pe partea industrială. Germania nu o duce foarte bine în ultimele luni, în Franța există o discuție despre sustenabilitatea bugetului și problemele politice. Adică avem noi problemele noastre românești legate de deficitul bugetar de ceva timp și care o să continue, dar, în mod serios, dacă ne uităm în perspectivă și în context, probleme acestea pălesc față de problemele altor țări, precum Franța și Italia. Într-un fel, dacă vrem să vedem jumătatea plină paharului, alții au o problemă mai mare și atunci poate se uită de noi”, a precizat el.

Potrivit lui Alex Milcev, acesta a fost și motivul pentru care probabil negocierile Guvernului României la Bruxelles privind deficitul bugetar au fost „ceva mai puțin anevoioase decât în mod normal”.

„A trecut glonțul pe lângă noi, și în primăvară, și în vară, și în toamnă”

Alex Milcev susține că câteva teme recurente ale zilei care influențează și afectează și companii românești și companii multinaționale sunt deficitul bugetar, măsurile fiscale care au venit și o să vină prin PNRR și evitarea, în măsura în care este posibil, să mai pierdem niște bani din PNRR. „Deja niște bani s-au pierdut. Sperăm că a fost ultima pierdere și că valorificăm cât mai mult posibil până la sfârșitul acestui plan”, a spus el.

Alex Milcev afirmă că României „i-a trecut glonțul pe la ureche” în relația cu agențiile de rating.

„Agențiile de rating: ne-a trecut glonțul pe lângă noi, în primăvară, în vară și acum toamna, când erau pariuri în piață că agențiile pot să facă un downrating al României, dar asta nu s-a întâmplat. Rating-ul s-a păstrat, chiar dacă este ultimul nivel de rating. Totuși, este o veste bună”, a precizat el.

Potrivit lui, când vorbim de rating de țară, vorbim de costul finanțării: cu cât ratingul este mai prost, cu atât costul finanțării este mai mare, și invers: când ratingul este mai mare, costul finanțării este mai mic, dobânzile sunt mai mici.

Alex Milcev susține că piețele de bonduri internaționale, care dețin titluri românești de miliarde de euro, au foarte multă putere.

De aceea, afirmația că „glonțul a trecut pe lângă noi” nu este una exagerată, precizează el.