Grupul Alstom face teste în Germania cu trenuri fără conductor pentru călătorii cu pasageri, iar în câţiva ani vom putea circula cu primele trenuri autonome ale grupului pe calea ferată, a declarat pentru News.ro CEO Alstom, Henri Poupart-Lafarge. Acesta a declarat totodată că România este o piaţă cheie pentru Alstom şi ”o piesă importantă în reţeaua europeană”. Compania are întârzieri la livrările din România.
Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:
- articolul continuă mai jos -
”De departe, calea ferată este cea mai ecologică modalitate de transport. Are totodată cea mai mare capacitate, ceea ce reprezintă o eficienţă ridicată, dar care cere să fie foarte bine administrată. Avem trenuri din ce în ce mai autonome, pentru a îmbunătăţi eficienţa sectorului”, a declarat pentru News.ro Henri Poupart-Lafarge, CEO Alstom.
Alstom face acum teste în Germania cu trenuri fără conductor pentru călătorii cu pasageri.
”Vom fi fericiţi ca în anii următori, odată ce vor fi stabilite reglementările, să avem tot mai multe trenuri autonome pe calea ferată. Deja lucrăm la asta, facem teste în acest sens, este în fază de prototip şi vom continua să dezvoltăm acest proiect. Este o muncă grea, dar este un efort global, inclusiv în parteneriat cu autorităţile. Este vorba de un tren cu pasageri care va lega oraşe în Germania, în primă fază”, a declarat CEO Alstom, Henri Poupart-Lafarge.
Întrebat cât de importantă este România în business-ul Alstom, acesta a spus că este o piaţă cheie.
”România este absolut o piaţă cheie pentru Alstom, deoarece este o ţară unde ai o mulţime de coridoare europene şi o piesă importantă în reţeaua europeană. România înregistrează una dintre cele mai mari creşteri în ceea ce priveşte transformarea digitală, iar oraşul Bucureşti este extrem de important. Este o piaţă extrem de importantă pentru noi”, a mai spus Henri Poupart-Lafarge.
Potrivit acestuia, la aniversarea a 200 de ani de cale ferată, grupul Alstom îşi pregăteşte planurile de viitor.
”În ceea ce priveşte viitorul transportului, cred că, cu certitudine, ne vom îndrepta spre o eficienţă mai mare. Calea ferată trebuie să îşi îmbunătăţească eficienţa prin implementarea cât mai multor soluţii digitale. Trenurile devin din ce în ce mai autonome, sistemele devin tot mai performante, astfel încât să se asigure că pe calea ferată se poate circula 24 de ore din 24. Este vorba despre o mai mare eficienţă a costurilor şi o grijă mai mare faţă de mediu. Şi toate aceste soluţii necesită tot mai multe instrumente digitale. Şi la asta lucrăm foarte mult, să îmbunătăţim eficienţa trenurilor prin creşterea soluţiilor digitale”, a adăugat el.
CEO Alstom, Henri Poupart-Lafarge, participă la cel mai mare festival feroviar din lume, care şi-a deschis porţile la fabrica de trenuri Alstom din Marea Britanie, pentru a marca 200 de ani de la naşterea căilor ferate moderne.
Cu o prezenţă în 63 de ţări şi peste 86.000 de angajaţi din 184 de naţionalităţi, Alstom construieşte de la trenuri de mare viteză, metrouri, vehicule de tip monorail, tramvaie, până la sisteme la cheie, servicii, infrastructură, semnalizare şi mobilitate digitală. Listată în Franţa, compania Alstom a generat la nivel mondial vânzări de 18,5 miliarde de euro pentru anul fiscal care s-a încheiat la 31 martie 2025.
În România, Alstom activează de peste 30 de ani şi are în prezent peste 2000 de angajaţi. Alstom este responsabilă de implementarea soluţiilor de semnalizare şi/sau electrificare pe ramura de nord a coridorului feroviar Rin-Dunăre, precum şi pe două loturi ale liniei de cale ferată Cluj-Oradea. Prima soluţie de semnalizare urbană de tip CBTC din ţară este în curs de implementare de către Alstom pe Magistrala 5 a metroului din Bucureşti, unde compania furnizează, de asemenea, noi trenuri compatibile cu sistemul modern de semnalizare urbană CBTC. Alstom face parte din consorţiul care construieşte al doilea sistem de metrou din România, în oraşul Cluj-Napoca, care urmează să fie prima linie de metrou complet automatizată din ţară. Alstom este furnizorul de servicii de mentenanţă pentru flota metroului din Bucureşti de peste 20 de ani, având în prezent în derulare un contract pe termen lung, valabil până în 2036, notează News.ro.
Problemele Alstom în România
În luna iunie, CFR Călători anunța că a trimis la reparații, la producător, singurul tren Alstom aflat în acel moment în circulație, după ce aerul condiționat al ramei electrice s-a defectat.
Amintim că România a primit anul trecut primul tren electric achiziţionat în ultimii 35 de ani, și primul nou în ultimii 22 de ani, o ramă electrică de la Alstom.
Trenul Alstom a mai întâmpinat probleme, imediat după intrarea în circulație, anul trecut. El a fost anulat a doua zi după punerea în circulație, din cauza unor „erori afișate de computerul de bord”
Modelul Coradia Stream este primul tren furnizat de către firma producătoare Alstom Ferroviaria S.p.A. pentru transportul feroviar de pasageri din România, în cadrul contractului de achiziție încheiat și derulat de către ARF.
Din cele 37 de trenuri, doar două au ajuns până acum în România şi doar unul se află în circulaţie, deşi contractul prevedea ca termen limită pentru livrarea tuturor ramelor finalul anului 2024.
După un nou grafic de livrare, a treia ramă RE-IR era programată să fie livrată ARF în luna martie 2025, însă nu a venit, iar ultimele trei RE-IR, din cele 37, urmează să fie livrate în luna ianuarie 2026, spun reprezentanţii Autorităţii.
Şi cea de-a doua ramă – RE-IR TS03 – a sosit în România cu întârziere. Aceasta trebuia să fie livrată în luna decembrie 2024, dar a fost recepţionată la Depoul Alstom din incinta Atelierelor CFR Griviţa în data de 7 februarie 2025.
Alstom ar trebui să plătească statului român penalităţi de zeci de milioane de euro pentru întârzierile cu doi ani în livrarea trenurilor Coradia, noul grafic indicând luna ianuarie 2026, a declarat preşedintele Autorităţii pentru Reformă Feroviară, Mihai Barbu, într-un interviu acordat Agerpres.