An record pentru infrastructura din România. CNAIR ar putea inaugura 140 de kilometri de autostradă și drum expres, estimează Pro Infrastructură /Se deschid șantiere pe aproape 200 de kilometri

Autostrada A 0 București Nord lot 2 UMB ASCORO

Anul 2024 poate fi unul record pentru infrastructura rutieră din România cu 140 de kilometri de Autostradă și Drum Expres deschiși într-un scenariu optimist, estimează Asociația Pro Infrastructură. Se poate ajunge la 176 și chiar 200 de kilometri dați în trafic cu tot cu loturile „muzeu” de astăzi, cu inaugurări înainte de termen, cu bani suficienți de la buget și cu antreprenori serioși. Pe de altă parte, la începutul anului doar 55 de kilometri de drum de mare viteză sunt asigurați: Drumul Expres Oradea – Autostrada Transilvania, lotul 1 de pe Autostrada A0 București sud, cei 6 kilometri de muzeu de pe Lotul 2, respectiv cei 9 km de pe lotul 2 UMB A0 Nord.

„Previziuni rutiere 2024. În acest an avem foarte multe variabile și este greu de prezis cu exactitate ce se va întâmpla, dar vom încerca. REALIST vorbind, ne vom bucura de 55 km (doar loturile sigure, DEx16 Oradea, A0 Sud 1, A7 Focșani și muzeele A0) în scenariul PESIMIST și până la 140 km (adăugăm A0 Sud 3, A1 Pitești-Curtea de Argeș, DEx4 Tureni și DEx12 Colonești – A1) în cel FOARTE OPTIMIST. Ar fi un record.

176 sau chiar spre 200 kilometri, este scenariul DE VIS cu toate planetele aliniate și bani la buget (nu există suficienți), stat serios (ce glumă bună) și constructori foarte harnici (prea puțini).

Analize Economedia

Donald Trump
Colaj bani lei Marcel Ciolacu
Bani, investitie, economii
Marcel Ciolacu, premier
Incredere
constructii, locuințe, bloc, muncitori, șantier
cristian mihai ciolacu, nepotul premierului
Emil Boc, Sorin Grindeanu
Ministerul Energiei Sursa foto Peter Szijjarto
tbb foto event
productie, fabrica
Donald Trump, Trumponomics
euro, moneda, bancnote, bani
bani, finante, lei, financiar, deficit
Mugur Isarescu, guverantorul BNR
Azomures
inflatie bani echilibru balanta
452710313_472208142236025_2821867466000769013_n
Mugur Isărescu, Banca Națională a României, BNR
tineri joburi IUF- The International University Fair
crestere economica, grafic
bani, lei, moneda
noii directori de la Transelectrica - Economedia
crestere economica grafic calcule foto pexels-pixabay
retea electrica - Transelectrica
Ford Courier Craiova Otosan (1)
Schaeffler Romania 1
investitii bani
Nokian+Tyres+Romania+factory+1st+tire+02
Elena Deacu

În 2024 nu vor fi doar Mari Sfârșituri, ci și Mari Începuturi care vor fi marcate cum se cuvine de politicieni: mult-așteptatele A1 Sibiu – Pitești Secțiunile 2 (Mapa – Cengiz) și 3 (WeBuild) și veriga-lipsă Margina – Holdea (UMB), ”la urși”. Lor și se adaugă premierele de pe A8 Leghin – Moțca (UMB) și A13 Arpașu – Sâmbăta (Makyol).

Lângă Buzău, pe ultimul sector din A7 Ploiești – Pașcani, Nurol ar trebui să intre direct în execuție. Pe A0 Nord chinezii (CCECC) vor porni între Afumați și Pantelimon și, in-extremis, posibil ca Pizzarotti să dea drumul la ceva utilaje pe Bâcu – Corbeanca. Și Erbașu ar putea începe pe A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș.

Marile Sfârșituri? CERTITUDINI sunt puține. Primele două deschideri vor fi în februarie-martie cu Strabag pe DEx16 între Autostrada A3 și Centura Oradea, respectiv cu Alsim Alarko pe A0 Sud între DN5 și DN4.

Aceiași turci sunt în ofsaid rău și trebuie să dea în trafic și DN4 – A2 în mai-iunie, cu mult peste ce spune contractul, octombrie 2023. În vară am putea vedea și scoaterea de la categoria muzee și punerea în exploatare a secțiunii A3-DN2 de pe A0 Nord dacă oficialii CNAIR împreună cu chinezii (CCECC) se învrednicesc să facă o soluție de conectare A0-DN2 la Afumați. Din cele 4 tronsoane ale A7 scadente în 2024, doar celebra cocoașă de la Focșani e sigură. UMB are deadline în august, noi sperăm să fie gata în octombrie: sunt la 27% pe Mândrești – Focșani Nord (cocoașa) și la 25% pe Buzău – Vadu Pașii unde tot în august trebuie să termine. Ciotul de la Buzău este muzeu fără continuarea spre Ploiești sau spre Focșani, iar podul peste Râul Buzău este practic imposibil de finalizat în 2024 fără un efort titanic”, a transmis API.

Asociația face o analiză și asupra șantierelor UMB:

„Marea necunoscută la capitolul 50/50 este UMB. Trebuie să se decidă unde să se concentreze ca să poată inaugura obiective din A7, DEx12 și DEx6. Pe A7 Vadu Pașii-Râmnicu Sărat cât și pe Râmnic-Mândrești au ajuns la aproximativ 26% și, cu mari eforturi, pot fi gata în decembrie unele segmente cu soluții de descărcare temporară în DJ-urile locale, fie între nodurile proiectate. Oricum ar fi, greu de crezut că UMB ar putea deschide mai mult de 25 din cei aproape 67 kilometri dintre Vadu Pașii (Buzău Nord) și Mândrești (Focșani Sud), cu neglijarea altor șantiere din portofoliu. Această secțiune are deadline aprilie 2025, deci nu există presiune în 2024 decât strict declarativ, politic.

În funcție de ce se va decide pe A7, se poate rezolva și ecuația pe DEx12 Colonești – A1 unde UMB a ajuns la 42% și poate finaliza la sfârșitul anului măcar parțial până la Albota DACĂ se concentrează aici în dauna altor șantiere. Acum contractul spune noiembrie 2024 dar se poate extinde ușor în 2025, deci nici aici nu avem presiune reală. DEx6 Galați – Brăila a fost promis total iresponsabil de Grindeanu pentru 2023 (!) deși termenul este decembrie 2024 și, la fel ca pe DEx12, poate fi extins lejer în 2025.

Chiar dacă vorbim de forța celor de la UMB, va fi teribil de dificil să finalizeze în 12 luni ce a mai rămas din structura-mamut cu hobanat peste Siret și viaducte complicate peste căile ferate din zonă”.

Despre loturile Pizzarotti și Coni pe Autostrada Moldovei (A7): 

„Șanse FOARTE MICI. Pe A7 Ploiești – Mizil contractul celor de la Pizzarotti cere luna septembrie, însă abia au atins 40% și va fi extrem de dificil să pună în teren ~55% în 12 luni. Dacă vor reuși în decembrie, va fi o mare performanță pentru ei.

Șanse PUR TEORETICE. Lângă, pe A7 Mizil – Buzău, Coni și Trace au deadline în octombrie dar abia au trecut de 35%. Poate românii ar putea face o surpriză să termine ceva cu o descărcare provizorie fiindcă bulgarii sunt foarte întârziați. Nici unii nici alții nu au putere de accelerare, iar CNAIR doarme-n păpușoi. Greu ne imaginăm că s-ar putea inaugura aici un singur kilometru”.

Declarațiile oficiale: 

Responsabilii din Transporturi au promis 250 de kilometri de autostradă și drum expres finalizați (oficialii includ aici și cei construiți, dar pe care nu se circulă) până la sfârșitul anului 2024. Cu cei 95-96 construiți în 2023 înseamnă că în 2024 ar trebui să fie 150 km, potrivit contractelor. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a promis 250 de kilometri, iar sâmbătă, 30 decembrie 2023, la inaugurarea parțială a lotului 2 de pe A0 Sud, secretarul de stat Ionel Scrioșteanu care răspunde de sectorul rutier a promis aproximativ 150 km.

Analiza Economedia privind estimările rutiere 2024, aici.

Urmărește mai jos producțiile video ale Economedia:

Comentarii

  1. Romanii sunt interesati de km de autostrada functionali nu de.muzee!😁
    Nu vad cum sa se depaseasca 60-65 km in acest an!
    Evaluarile sunt supraoptimiste si nu e niciun motiv sa se intample altfel.
    Istoric atat poate Romania cu ai sai conducatori : 60 km pe an maxim.🙃

  2. Ați început să numărați, ca de obicei, kilometri. Altceva nu sunteți în stare să faceți. Daca vă plictisiți, luati-va niste semințe și uitati-va la UMB cum lucrează. Sunt multe filmulețe cu efortul acestei companii. Îndemnul este pentru api pe care nu i-am văzut sa se bucure sincer pentru loturile terminate cu mult înainte de termen. Parca le pare rău.

  3. Pe langa toate astea, nu este cam neplacut la ochi sa vezi DEx12, DEx6 etc? Nu ar putea fi notate doar cu X12, X6 etc? Si eu nu am OCD si ma enerveaza notarea asta complet diferita de celelalte notatii.
    Iei A7 pana la Buzau de acolo X6 pana la Braila – suna elegant.
    sau
    Iei A7 pana la Buzau si de acolo DEx6 pana la Braila.
    Plus, A sau X, adica o singura litera denota un drum de mare viteza, exista o consistenta.

    • Ar trebui sa trimită acasape turcii, italienii și grecii care su întârzieri foarte mari și sa lase doar UMB sa își facă treaba. Doar asa se învață minte și când vin sa liciteze sa vina cu forța și pofta de munca nu doar sa sibcontracteze lucrarile la alții.

  4. Sa fim serioși promisiuni de genul ăsta au tot fost in fiecare an din 2005 încoace dar nu s-au realizat niciodată au fost doar promisiuni deșarte cu furãciuni mari, sifonare de bani, ar trebui că politrucii parveniți ajunși aiurea la putere să fie interziși la a face declarațiii mincinoase, ei nu se pricep la nimic decât la promisiuni și minciuni deșarte, se si vede că unele lucrări de infrastructură sunt stabilite la prețuri exorbitante că să poată fi șifonați banii, cum au făcut tot timpul in ultimii 30 de ani la lucrările din bani publici .

    • Da.
      Petardele astea aruncate de Grindă si Pistol nu ajută la nimic.
      E ca pe vremuri: cincinalul in 4 ani jumate!
      Niste neica nimeni livreaza aberatii cand dpv istoric nu s-a facut in niciun an mai mult de 40-50 km de autosteada pe an!
      Si media ar trebui sa se abtina la articole de propagandă!🙃

  5. Anul trecut a fost terminat 82 de km de autostrada si drum expres. Daca in anul 2024 va fi terminat 82 de km este foarte bine, anual trebuie minim 80 de km.

  6. Cum se compară România la autostrăzi cu Bulgaria, Ungaria, Serbia și Polonia
    România (suprafață: 238,400 kmp) – circa 1.075 km
    Bulgaria (suprafață 111,000 kmp) – circa 870 km
    Ungaria (suprafață: 93,030 kmp) – circa 1.900 km
    Polonia (suprafață: 312,680 kmp) – circa 5.000 km
    Serbia (suprafață: 88,360 kmp) – circa 1.000 km

  7. Politicienii fac ce știu ei mai bine, papagal mare și buzunare adânci.
    Ar trebui sa facă licitații și atribuirii ca lumea fără sa bage proiectele în judecăți fără sfârșit. Sa pună pe roate regulament de concurs clar și limpede, dosar de consultatie calitativ, nu lacunar. Niște imbecili

Comments are closed.

Comentarii

Pentru a posta un comentariu, trebuie să te Înregistrezi sau să te Autentifici.