Anul 2024 poate fi unul record pentru infrastructura rutieră din România cu 140 de kilometri de Autostradă și Drum Expres deschiși într-un scenariu optimist, estimează Asociația Pro Infrastructură. Se poate ajunge la 176 și chiar 200 de kilometri dați în trafic cu tot cu loturile „muzeu” de astăzi, cu inaugurări înainte de termen, cu bani suficienți de la buget și cu antreprenori serioși. Pe de altă parte, la începutul anului doar 55 de kilometri de drum de mare viteză sunt asigurați: Drumul Expres Oradea – Autostrada Transilvania, lotul 1 de pe Autostrada A0 București sud, cei 6 kilometri de muzeu de pe Lotul 2, respectiv cei 9 km de pe lotul 2 UMB A0 Nord.
„Previziuni rutiere 2024. În acest an avem foarte multe variabile și este greu de prezis cu exactitate ce se va întâmpla, dar vom încerca. REALIST vorbind, ne vom bucura de 55 km (doar loturile sigure, DEx16 Oradea, A0 Sud 1, A7 Focșani și muzeele A0) în scenariul PESIMIST și până la 140 km (adăugăm A0 Sud 3, A1 Pitești-Curtea de Argeș, DEx4 Tureni și DEx12 Colonești – A1) în cel FOARTE OPTIMIST. Ar fi un record.
176 sau chiar spre 200 kilometri, este scenariul DE VIS cu toate planetele aliniate și bani la buget (nu există suficienți), stat serios (ce glumă bună) și constructori foarte harnici (prea puțini).
În 2024 nu vor fi doar Mari Sfârșituri, ci și Mari Începuturi care vor fi marcate cum se cuvine de politicieni: mult-așteptatele A1 Sibiu – Pitești Secțiunile 2 (Mapa – Cengiz) și 3 (WeBuild) și veriga-lipsă Margina – Holdea (UMB), ”la urși”. Lor și se adaugă premierele de pe A8 Leghin – Moțca (UMB) și A13 Arpașu – Sâmbăta (Makyol).
Lângă Buzău, pe ultimul sector din A7 Ploiești – Pașcani, Nurol ar trebui să intre direct în execuție. Pe A0 Nord chinezii (CCECC) vor porni între Afumați și Pantelimon și, in-extremis, posibil ca Pizzarotti să dea drumul la ceva utilaje pe Bâcu – Corbeanca. Și Erbașu ar putea începe pe A3 Suplacu de Barcău – Chiribiș.
Marile Sfârșituri? CERTITUDINI sunt puține. Primele două deschideri vor fi în februarie-martie cu Strabag pe DEx16 între Autostrada A3 și Centura Oradea, respectiv cu Alsim Alarko pe A0 Sud între DN5 și DN4.
Aceiași turci sunt în ofsaid rău și trebuie să dea în trafic și DN4 – A2 în mai-iunie, cu mult peste ce spune contractul, octombrie 2023. În vară am putea vedea și scoaterea de la categoria muzee și punerea în exploatare a secțiunii A3-DN2 de pe A0 Nord dacă oficialii CNAIR împreună cu chinezii (CCECC) se învrednicesc să facă o soluție de conectare A0-DN2 la Afumați. Din cele 4 tronsoane ale A7 scadente în 2024, doar celebra cocoașă de la Focșani e sigură. UMB are deadline în august, noi sperăm să fie gata în octombrie: sunt la 27% pe Mândrești – Focșani Nord (cocoașa) și la 25% pe Buzău – Vadu Pașii unde tot în august trebuie să termine. Ciotul de la Buzău este muzeu fără continuarea spre Ploiești sau spre Focșani, iar podul peste Râul Buzău este practic imposibil de finalizat în 2024 fără un efort titanic”, a transmis API.
Asociația face o analiză și asupra șantierelor UMB:
„Marea necunoscută la capitolul 50/50 este UMB. Trebuie să se decidă unde să se concentreze ca să poată inaugura obiective din A7, DEx12 și DEx6. Pe A7 Vadu Pașii-Râmnicu Sărat cât și pe Râmnic-Mândrești au ajuns la aproximativ 26% și, cu mari eforturi, pot fi gata în decembrie unele segmente cu soluții de descărcare temporară în DJ-urile locale, fie între nodurile proiectate. Oricum ar fi, greu de crezut că UMB ar putea deschide mai mult de 25 din cei aproape 67 kilometri dintre Vadu Pașii (Buzău Nord) și Mândrești (Focșani Sud), cu neglijarea altor șantiere din portofoliu. Această secțiune are deadline aprilie 2025, deci nu există presiune în 2024 decât strict declarativ, politic.
În funcție de ce se va decide pe A7, se poate rezolva și ecuația pe DEx12 Colonești – A1 unde UMB a ajuns la 42% și poate finaliza la sfârșitul anului măcar parțial până la Albota DACĂ se concentrează aici în dauna altor șantiere. Acum contractul spune noiembrie 2024 dar se poate extinde ușor în 2025, deci nici aici nu avem presiune reală. DEx6 Galați – Brăila a fost promis total iresponsabil de Grindeanu pentru 2023 (!) deși termenul este decembrie 2024 și, la fel ca pe DEx12, poate fi extins lejer în 2025.
Chiar dacă vorbim de forța celor de la UMB, va fi teribil de dificil să finalizeze în 12 luni ce a mai rămas din structura-mamut cu hobanat peste Siret și viaducte complicate peste căile ferate din zonă”.
Despre loturile Pizzarotti și Coni pe Autostrada Moldovei (A7):
„Șanse FOARTE MICI. Pe A7 Ploiești – Mizil contractul celor de la Pizzarotti cere luna septembrie, însă abia au atins 40% și va fi extrem de dificil să pună în teren ~55% în 12 luni. Dacă vor reuși în decembrie, va fi o mare performanță pentru ei.
Șanse PUR TEORETICE. Lângă, pe A7 Mizil – Buzău, Coni și Trace au deadline în octombrie dar abia au trecut de 35%. Poate românii ar putea face o surpriză să termine ceva cu o descărcare provizorie fiindcă bulgarii sunt foarte întârziați. Nici unii nici alții nu au putere de accelerare, iar CNAIR doarme-n păpușoi. Greu ne imaginăm că s-ar putea inaugura aici un singur kilometru”.
Declarațiile oficiale:
Responsabilii din Transporturi au promis 250 de kilometri de autostradă și drum expres finalizați (oficialii includ aici și cei construiți, dar pe care nu se circulă) până la sfârșitul anului 2024. Cu cei 95-96 construiți în 2023 înseamnă că în 2024 ar trebui să fie 150 km, potrivit contractelor. Ministrul Transporturilor, Sorin Grindeanu a promis 250 de kilometri, iar sâmbătă, 30 decembrie 2023, la inaugurarea parțială a lotului 2 de pe A0 Sud, secretarul de stat Ionel Scrioșteanu care răspunde de sectorul rutier a promis aproximativ 150 km.
Analiza Economedia privind estimările rutiere 2024, aici.