ANAF: Românii au plătit ramburs mărfuri de peste 5 miliarde de lei livrate de firmele de curierat în acest an / Fiscul strânge datele și face controale la persoanele fizice care vând produse online cu plata ramburs

curier, livrator, cutii, pachete

Firmele de curierat au înregistrat, în primele trei luni ale anului, plăți ramburs de peste 5 miliarde de lei, de la un 17 milioane de transporturi, conform datelor prezentate, într-un eveniment de specialitate, de către Teodor Alexandru Georgescu, director general al Direcţiei Antifraudă din cadrul Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală (ANAF).

Conform unei decizii anunțate anul trecut, firmele de curierat sunt obligate să raporteze la ANAF detalii referitoare la persoanele care au plătit ramburs pentru produsele comandate online. Măsura a fost adoptată în luna mai de Guvern și vizează o colectare mai bună a taxelor şi impozitelor.

Mai precis, firmele de curierat trebuie să furnizeze lunar către ANAF informații referitoare la coletele achitate de către destinatar la livrare.

“Noi, ca antifraudă în cadrul ANAF, ne ocupăm, bineînţeles, cu combaterea evaziunii fiscale şi mai mult decât atât, în ultimul timp, am alocat foarte mult din activitatea noastră pe linia prevenirii şi această măsură de introducere a acestei declaraţii de la societăţile de curierat şi vorbesc despre Declaraţia 395, care a fost introdusă tot pentru a limita fenomenul de evaziune fiscală şi de neconformare fiscală în domeniul comerţului electronic şi mai mai exact în domeniu magazinelor online. Pe primele trei luni (din 2023, n.r.) am primit (declaraţii, n.r.) undeva la 17 milioane de transporturi, la un volum al rambursărilor de peste 5 miliarde de lei. Suntem încă în crearea unei baze de date complete. Vreau să vă aduc la cunoştinţă că am primit de la principalele firme de curierat declaraţii, respectiv de la 23 de firme. Încă suntem departe de a avea o imagine completă a fenomenului şi vreau să vă asigur că toate firmele de curierat vor fi obligate sau va trebui să depună această declaraţie, fie că fac, fie că nu fac operaţiuni cu ramburs. Asta pentru a cunoaşte foarte bine fenomenul”, a declarat Georgescu.

Acesta a adăugat că, în perioada următoare, va intra în funcţiune o aplicaţie automată de selecţie a persoanelor care nu se conformează, pe baza criteriilor de risc. El a precizat că vor fi controlate persoanele care încasează peste 500.000 de mii de lei.

“Am făcut toate solicitările către Departamentul de informaţii de a face o aplicaţie automată de selecţie a persoanelor care nu se conformează pe baza criteriilor de risc. În momentul acesta aplicaţia este aproape gata, este spre testare, şi va intra în funcţiune în cel mai scurt timp. Dar şi în lipsa acestei aplicaţii informatice care să facă să ruleze toţi indicatorii de risc asupra bazei de date, acest lucru se face încă din prima lună de depunere a declaraţiilor prin stimularea fiecărui indicator de risc asupra bazei de date care se poate face mai uşor şi o selecţie de risc. Rezultatul acestei analize va consta într-o acţiune de control care va fi demarată chiar luna aceasta. Deja, suntem în teritoriu şi controlul constă în identificarea doar de la un singur curier a 22.000 de persoane fizice care au încasat bani ramburs în cont colector de aproximativ 1,8 miliarde de lei şi care nu au depus nicio declaraţie fiscală. Nu toate aceste persoane vor fi controlate, ci doar pentru sume mai mari de 500.000 lei. Ne-am îndreptat către persoanele care fac activitate comercială, cu sume substanţiale şi m-am referit aici la 500.000 lei. În primă fază vor fi controale la aceste persoane. Va fi iniţiată o verificare documentară, adică un control care se efectuează de la sediul ANAF, urmând ca la finalul controlului să se emită decizia de impunere. Celelalte persoane, cu sume de sub 500.000 de lei, vor primi acasă o notificare din partea ANAF, de conformare. Dacă şi aceste persoane nu se vor conforma, vor urma controale, bineînţeles”, a atenţionat oficialul ANAF.

Potrivit sursei citate, inspectorii din cadrul Fiscului au identificat pe piaţa de curierat şi firme care au ales să lucreze în numele altei persoane pentru a fi mai greu de identificat.

“Scopul nostru este creăm un mediu concurenţial cât mai corect din practica noastră. S-au identificat anumite elemente de identităţi furate practicate de către furnizorii dvs. Cu alte cuvinte, preferă să lucreze în numele altei persoane pentru a putea fi cât mai greu identificaţi. Au fost identificate şi persoane decedate în numele cărora erau efectuate operaţiuni şi, din acest motiv, v-aş ruga încă o dată frumos, să întreprindeţi toate măsurile pe care le puteţi de identificare corectă a partenerilor de afaceri. Bineînţeles, asta se va face cu timpul. Nu se va putea face lumină după o zi pe alta”, a spus Teodor Alexandru Georgescu.

La începutul lunii martie, șeful ANAF a anunțat că Fiscul va începe verificări la persoane fizice care vând produse online, cu plata ramburs, după ce firmele de curierat au început deja să transmită informații despre aceste vânzări, existând persoane fizice care au avut vânzări online de peste un milion de lei lunar

“Câteva zeci de astfel de persoane vor fi verificate de ANAF până la sfârșitul lunii aprilie”, a spus Heiuș.

 

 

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *