Contractele pentru modernizarea DN 73 Pitești – Brașov, lotul greu Câmpulung – Fundata (38 km) și execuția Drumului de Legătură Timișoara – A1 sunt blocate după deciziile Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) care a admis contestațiile pe care le-a depus constructorul ARL Cluj (Strabag). CNAIR poate contesta deciziile CNSC la Curtea de Apel București, dar o asemenea decizie ar întârzia și mai mult deblocarea proiectelor (n.r în peste 90% din cazuri, CAB menține deciziile CNSC).
Pentru ambele contracte, CNAIR, prin Regionalele de Drumuri și Poduri Brașov și Timișoara, nu ar fi evaluat corespunzător ofertele câștigătoare, mai ales în ceea ce privește critieriul experienței similare, iar CNSC a admis contestațiile în totalitate, situație care duce la reevaluarea ofertelor și, posibil descalificarea unor candidați, inclusiv a celor declarați câștigători.
Deciziile CNSC pe care le-a consultat Economedia indică o posibilă evaluare superficială din partea CNAIR a documentelor pe care le-au depus constructorii desemnați câștigători. Astfel, pentru contractul cu valoarea cea mai mare, modernizarea DN 73 Pitești – Brașov, CNSC a dat trei decizii de admitere a contestațiilor ARL Cluj împotriva constructorului Groma Hold (Bulgaria) declarat câștigător, după cum Economedia a explicat aici.
CNAIR, prin Direcția Regională de Drumuri și Poduri Brașov a desemnat câștigătoare Asocierea GROMA HOLD LTD (Leader), EVROPEISKI PATISHTA, SC GOTT STRASSE SRL, PERFECT CONSULT EUROPE S.R.L., dar la sfârșitul lunii ianuarie 2024, Antrepriza de Reparații și Lucrări Cluj (deținută de Strabag) a depus a doua contestație la CNSC (admisă) pe motiv că oferta câștigătoare nu ar respecta condițiile de experiență similiară pentru lucrări de modernizare, ci doar pentru reparații.
Pentru al doilea contract, proiectarea și execuția Drumului de Legătură Timișoara – Autostrada A1, Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC) a admis luni, 1 aprilie, contestația ARL Cluj (Strabag). Decizia de admitere a fost în totalitate, nu parțială, prin urmare contractul intră în etapa de reevaluare. Rămâne de văzut dacă Direcția Regională de Poduri Timișoara va modifica punctajul sau va descalifica Asocierea Drumuri Poduri Banat, desemnată câștigătoare pe 9 februarie 2024.
Antrepriza de Reparații și Lucrări Cluj (Strabag) a contestat la Consiliul Național pentru Soluționarea Contestațiilor experiența similară declarată de către Asocierea Drumuri și Poduri Banat (Lider) – Obras (Spania) – OPR Asfalt pe care CNAIR a declarat-o câștigătoare a contractului pentru finalizarea lucrărilor la Drumul de Legătură Timișoara – Autostrada A1. La licitația pentru finalizarea lucrărilor la Drumul de Legătură Timișoara – A1 (contractul reziliat în 2023 cu Todini) au depus oferte Asocierea Drumuri și Poduri Banat – Obras (Spania) – OPR Asfalt cu lider constructorul din Timișoara Drumuri și Poduri Banat respectiv ofertant unic ARL Cluj (Strabag). În contestația trimisă la CNSC pe 19 februarie, ARL Cluj susține că, în perioada 2008-2019, spaniolii de la Obras au avut o cotă succesivă de 30%, 40% și apoi 80% din proiectul Autostrăzii A32 Linares – Albacete/Coridor Cordoba – Valencia în urma cesiunilor succesive. Mai mult, ARL – Strabag invocă o decizie a Curții de Apel București (CAB) din 2022 pentru lotul Chețani-Câmpia Turzii deschis de Strabag – Geiger în 2023 pe Autostrada Transilvania care certifică argumentele privind neîndeplinirea criteriilor de calificare – experiență similară, potrivit documentelor pe care le-a consultat Economedia.