ANALIZĂ Cum a modificat pandemia piața de retail? Orașele mici și medii au devenit ținte pentru dezvoltatorii de parcuri de retail

Scallier_retail-park_Turda Sursa foto: Scallier

Deși se manifestă preponderent de la începutul pandemiei, dar a apărut înainte, tendința dezvoltatorilor de a face parcuri de retail devine din ce în ce mai evidentă, iar dezvoltatori precum Mitiska sau Scallier caută debușeuri în orașe medii și mici, unde dezvoltă proprietăți de retail de circa 10.000 mp. Iar faptul că mulți români preferă încă cumpărăturile în magazin îi ajută.

De altfel, Simina Istrate, directorul departamentului de retail al consultantului imobiliar Colliers, spune că motivul pentru care se caută intrarea pe piețe mici și medii e explicabil prin valoarea mai redusă a terenurilor, mai ales că la o chirie de 10-12 euro/mp, un parc de retail nu poate deveni rentabil la 500 de euro metrul pătrat cerută pentru terenuri în Capitală sau în celelalte orașe mari.

Piața de retail din București așteaptă anul acesta finalizarea extinderii mall-ului Colosseum din București și startul lucrărilor de extindere și modernizare a Promenada. Iar dintre cei 170.000 mp de spații de retail estimați a fi livrați, la nivel național, în acest an, majoritatea sunt parcuri de retail.

În prezent, România are un stoc total de retail modern de aproximativ patru milioane de metri pătrați, dintre care peste 2,79 milioane de metri pătrați este suprafața disponibilă pentru închiriere în cele 91 de centre comerciale moderne, iar restul în principal în cele 73 de centre de conveniență/parcuri de retail (1,28 milioane de metri pătrați), care câștigă teren în ultimii doi-trei ani.

De exemplu, Square 7, partenerul de dezvoltare al belgienilor de la Mitiska va finaliza în trimestrul II al anului un parc de retail de 9.300 mp în Giurgiu și va livra în trimestrul III un ant parc de retail de 22.500 mp în Pitești, iar polonezii de la Scallier, intrați în 2020 pe piață, care dețin deja două parcuri de retail în Roșiorii de Vede și Focșani, mai au în dezvoltare două proiecte asemănătoare la Turda și Timișoara și se pare că au obținut autorizația pentru alt parc de retail de circa 10.000 mp în Vaslui.

„Lucrăm la construcția de noi facilități comerciale în România”, spune Wojciech Jurga, Managing Partner al Scallier, care este responsabil pentru dezvoltarea parcurilor de retail în afara Poloniei. „Rețelele de retail manifestă un interes foarte puternic pentru spațiul comercial modern care urmează să fie construit în România. Printre mărcile care și-au deschis punctele de vânzare în cele două parcuri de retail deja operaționale se numără KiK, Pepco, Sinsay, Jysk, Flanco, Martes, Kids Outlet, Animax și Hervis. Ceea ce face ca dezvoltarea parcurilor de retail în România să fie atât de semnificativă este rolul lor social, care este promovat nu numai de numeroase oportunități de cumpărături, ci și de o serie de facilități de luat masa și de divertisment. Chiriașii noștri includ, dar nu se limitează la, restaurante, precum Dabo Doner și Bun de Tot, precum și Superbet și Las Vegas”, explică Wojciech Jurga.

Deși consultanții Colliers se așteaptă ca o parte semnificativă a pieței de retail să fie supusă unor presiuni sporite, marile centre comerciale dominante din marile orașe ar trebui să își recâștige în cele din urmă statutul de ”mall magnet”, atrăgând clienții cu mixul lor diversificat de chiriași (având în vedere faptul că românii sunt mult mai predispuși să vrea să vadă un produs înainte de a-l cumpăra decât majoritatea europenilor).

Dacă mall-urile pot reveni în atenție va depinde și de durata pandemiei și de eventualele restricții impuse, dar multe dintre acestea s-au descurcat rezonabil într-o perioadă foarte grea. Mai mult, semne că piața de retail e încă în atenție au apărut și odată cu tranzacția de sale & lease back pentru magazinele Cora, cumpărate de austriecii de la Supernova, anul trecut, cu circa 100 de milioane de euro.

Dar, parcurile de retail din orașele mici și mijlocii, unde oamenii nu au tendința să cumpere atât de mult de pe internet, sunt văzute ca o alternativă sigură și au avut vânzări în creștere chiar și în timpul anilor de pandemie.

Sursa foto: Scallier

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *