Analiză Euronews: Risc de inflație, pe măsură ce atacurile din Marea Roșie duc costurile de transport maritim la un nivel foarte ridicat 

inflatie bani echilibru Sursa foto: Dreamstime

Atacurile houthi din Marea Roșie au perturbat rutele comerciale cruciale dintre Europa, Orientul Mijlociu și Asia, ceea ce a condus la îngrijorări legate de noi presiuni inflaționiste, arată o analiză Euronews.

Reorientarea marilor companii de transport maritim și posibilele perturbări ale Canalului Suez reprezintă o provocare pentru Europa, inflația și fluctuațiile prețurilor la energie devenind motive de îngrijorare semnificative, menționează analiza.

Evenimentele recente din Marea Roșie, care au implicat atacuri ale grupului Houthi cu sediul în Iran, au perturbat sectorul navigației maritime, esențial pentru comerțul dintre Europa, Orientul Mijlociu și Asia, ceea ce a generat îngrijorări cu privire la potențiala reapariție a presiunilor inflaționiste.

Teama care a urmat a determinat marile companii de transport maritim să își modifice rutele pentru a evita Marea Roșie și Canalul Suez, optând în schimb pentru o călătorie mai lungă în jurul Capului Bunei Speranțe. Această decizie a avut repercusiuni semnificative, în special o creștere drastică a costurilor și a duratei transportului maritim.

La începutul acestei luni, ca răspuns la aceste atacuri, SUA și Regatul Unit au efectuat lovituri aeriene asupra a peste 60 de ținte houthi din Yemen. Președintele SUA, Joe Biden, a declarat că loviturile vor continua “în măsura în care este necesar” pentru a proteja fluxul comercial internațional.

Cu toate acestea, costul transportului maritim de mărfuri din Asia de Sud-Est către Europa a crescut la peste 6 000 de dolari (5 500 de euro), aproape triplându-se față de luna precedentă, ceea ce reprezintă un risc de întrerupere a lanțului de aprovizionare și de creștere a prețurilor de consum, mai ales că inflația mondială a dat semne de diminuare.

Ce înseamnă întreruperile din Marea Roșie pentru comerț

Canalul Suez, un pasaj vital pentru 18% din comerțul mondial, este în prezent în pericol. Acesta este esențial pentru tranzitul a aproximativ 20% din petrolul mondial și 25% din comerțul mondial cu GNL (gaz natural lichefiat). În schimburile comerciale dintre Europa și Asia, 40% trec, de obicei, prin Marea Roșie, ruta alternativă care ocolește Cornul Africii costând aproximativ 1 milion de dolari (920 000 EUR) în plus în costuri de combustibil pentru o călătorie dus-întors.

Directorul general al Organizației Mondiale a Comerțului, Ngozi Okonjo-Iweala, a avertizat că conflictele geopolitice, inclusiv cele din Marea Roșie și Canalul Suez, ar putea perturba substanțial redresarea comerțului mondial din 2024.

Directorul financiar al DP World, Yuvraj Narayan, a declarat săptămâna trecută, la Forumul Economic Mondial de la Davos: “Costul mărfurilor care intră în Europa dinspre Asia va fi semnificativ mai mare. … Consumatorii europeni vor resimți durerea”.

Ewa Manthey, strateg pentru mărfuri la ING Group, a subliniat vulnerabilitatea pieței europene, în special în sectorul GNL. În 2023, Qatar a trimis în Europa peste 20 de miliarde de metri cubi de GNL, ceea ce reprezintă aproximativ 16% din importurile europene de GNL. “Aceste fluxuri ar trece toate prin Marea Roșie și Canalul Suez”, a spus ea.

Velina Tchakarova, strateg geopolitic, a subliniat că valoarea exporturilor indiene s-a mai mult decât dublat datorită atacurilor din Marea Roșie. Aproximativ 80% din comerțul de aproape 14 miliarde de dolari pe lună (12,8 miliarde de euro) al Indiei cu Europa trece de obicei prin această rută.

Simone Tagliapietra, Senior Fellow la Bruegel și profesor la Universitatea Catolică din Milano, a avertizat în legătură cu o potențială escaladare regională în care ar putea fi implicat Iranul, ceea ce ar putea duce la un șoc în ceea ce privește aprovizionarea cu energie și ar putea complica și mai mult eforturile de control al inflației depuse de băncile centrale.

Comerțul cu China și Europa ar putea fi perturbat în mod semnificativ

Transportul maritim constituie coloana vertebrală a coridoarelor comerciale dintre Uniunea Europeană și China, reprezentând 90% din schimburile lor comerciale. Importurile din China s-au ridicat la 626 de miliarde de euro în 2022, în timp ce exporturile s-au ridicat la 230 de miliarde de euro, potrivit datelor Eurostat.

Olanda a fost cel mai mare importator de bunuri din China dintre statele membre, cu importuri în valoare totală de 138,8 miliarde de euro. Germania a urmat îndeaproape, cu 130 de miliarde de euro, iar Italia a fost următoarea, cu 57,5 miliarde de euro. Cehia a avut cea mai mare proporție de China în importurile sale extra-UE, de 47,7%.

În ceea ce privește exporturile către China, cei mai mari trei exportatori au fost Germania (106,85 miliarde de euro), Franța (23,7 miliarde de euro) și Țările de Jos (18,7 miliarde de euro), Germania având cea mai mare pondere a Chinei în exporturile sale extra-UE, de 15,0%.

Principalele importuri din China au inclus echipamente de telecomunicații, mașini automate de prelucrare a datelor, mașini electrice și compuși organo-inorganici. Cele mai importante categorii de bunuri exportate din UE către China au fost mașinile și vehiculele (52%), urmate de alte bunuri manufacturate (19%) și de produse chimice (16%).

Noile riscuri inflaționiste care apar în urma perturbărilor din Marea Roșie ar putea semnala o reapariție a provocărilor economice pentru Europa.

După cum se arată într-un studiu recent al FMI, prețurile de import au fost responsabile pentru 40% din variațiile globale ale inflației de consum europene din ultimii doi ani.

Prin urmare, costurile sporite asociate cu importul de bunuri din Asia sunt susceptibile de a fi transferate către consumatorii finali, ceea ce va conduce la preocupări legate de inflație.Este esențial să urmărim îndeaproape fluctuațiile de preț ale materiilor prime energetice în următoarele săptămâni.Deși bunurile energetice reprezintă aproximativ 10% din cheltuielile din zona euro, fluctuațiile de preț ale acestora ar putea exercita un impact semnificativ asupra inflației europene globale.

Sursa foto: Dreamstime

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *