ANALIZĂ Economedia: Investiții minime ale companiilor românești în Polonia: în 2022 a avut loc o tendință de retragere a capitalului românesc investit

harta Sursă foto: Pexels

Anul trecut am văzut o frenezie a investițiilor companiilor poloneze în România, 2023 fiind anul cu cel mai mare număr de tranzacții, din 2018 până în prezent, după cum arată o analiză recentă a Economedia. În acest context, Economedia a vrut să vadă și situația inversă, mai precis care este prezența românească pe piața poloneză, câte companii românești investesc în această țară și la cât se ridică investițiile.

Astfel, în perioada 2018-2022, doar în 2021 s-a realizat o revenire a capitalului românesc pe piața poloneză, însă datorită crizelor apărute consecutiv în ultima perioadă (Covid-19, perturbarea lanțurilor de aprovizionare, creșterea prețurilor în sectorul energetic, creșterea inflației, agresiunea Rusiei față de Ucraina etc.), în 2022 se observă o tendință de retragere a capitalului romanesc investit în Polonia, potrivit datelor furnizate pentru Economedia de Agenția Română pentru Investiții și Comerț Exterior (ARICE).

Conform datelor de la Banca Națională a Poloniei, în 2022 au existat retrageri de capital românesc de pe piața poloneză de 32,4 milioane euro, iar media celor patru ani anteriori a fost de 25,4 milioane euro total investiții directe de capital.

Reprezentanții ARICE menționează că investițiile companiilor românești în Polonia sunt minime, singura investiție notabilă fiind a companiei de case de pariuri Superbet, care a investit 5 milioane euro în 2017.

Companiile românești care au investit în Polonia și-au închis/redus activitatea în urma pandemiei

ARICE transmite că în ultimii patru ani nu au existat semnale concludente care să ateste schimbări notabile la nivel de reglementare pe piața poloneză care să afecteze investițiile românești. Însă unele companii au fost afectate de factori externi, așa cum a fost pandemia de COVID-19. Astfel unele companii s-au retras, așa cum este în cazul firmei de haine Nissa care și-a închis/redus activitatea în urma pandemiei.

În schimb, investițiile poloneze în România își mențin cursul ascendent din punctul de vedere al numărului de companii si al capitalului investit, poziția în topul țărilor investitoare în România rămânând neschimbată. Economedia a scris AICI pe larg despre cum au evouat investițiile companiilor poloneze la noi în țară.

Companii românești internaționalizate în Polonia

Însă în prezent există o serie de companii românești care și-au internaționalizat activitatea în Polonia. Printre principalele domenii unde activează companiile românești în Polonia se numără domeniul IT, sectorul farmaceutic, industria alimentară, infrastructură și textile și confecții.

Domeniul ITC:

Zumzi / Neogen: Neogen a achiziționat în prima parte a anului 2015, platforma Gruper.pl – a doua platformă online de cupoane de reduceri din Polonia.

E-Mag, platformă de vânzări online: înființată în 2014 prin preluarea platformei locale Agito și transformarea sa în www.emag.pl – vândută ulterior.

Safe Fleet Polska: servicii de monitorizare prin GPS și alte servicii IT.

Sectorul farmaceutic: A&D Pharma Poland Sp.z o.o.

Industria alimentară: Vinuri: Tohani Polska; Vinarte; Cramele Recas; Crama la Salina; băuturi răcoritoare, ape minerale:  Global Food Poland filială a European Drinks SA.

Infrastructură:

Electrogrup și-a deschis în 2016 o filială în Polonia, Electrogrup PL SP Z.o.o, prin care realizează lucrări de infrastructură energetică și telecomunicații pe piața de reședință (2 proiecte finalizate).

Dunca Construct SRL, și-a deschis în 2017 o filială în Polonia, prin care realizează lucrări de construcții.

Textile și confecții:

În octombrie 2017 s-a deschis pe piața poloneză primul magazin al brandului românesc de confecții „Nissa”, în 2019 adăugându-se încă 2 magazine. Pandemia Covid 19 a condus la închiderea celor 3 magazine fizice, în prezent compania dispunând de un magazin online propriu și distribuție prin firma poloneza GPoland.

Industria chimică:

Chimcomplex: produse chimice – agenți de vânzare și intenție de investiție în viitorul apropiat.

Alte sectoare:

Superbet, investiție în Polonia de 5 milioane euro, lansată în noiembrie 2017 – cea mai vizibilă și activă.

Teilor a deschis primul magazin de retail bijuterii din aur și diamante în anul 2020 urmat de un altul în 2021, transmite ARICE.

Sursă foto: Pexels

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *